Διατροφή

Κολοκυθόσπορος: 10 λόγοι για τον εντάξεις στη διατροφή σου

Η κατανάλωση κολοκυθόσπορων μπορεί να προσφέρει μια πληθώρα θρεπτικών συστατικών και να προστατέψει από διάφορα προβλήματα υγείας, όπως για παράδειγμα αυτά που αφορούν το καρδιαγγειακό σύστημα. Ανάμεσα στα πολλά οφέλη υγείας που παρουσιάζει η ενσωμάτωσή τους στη διατροφή είναι η ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, η βελτίωση της ποιότητας του ύπνου, η διατήρηση της καλής υγείας του προστάτη και η προστασία από ορισμένα είδη καρκίνου.

Ποια οφέλη παρουσιάζουν οι κολοκυθόσποροι για την υγεία;

  1. Είναι γεμάτοι με πολύτιμα θρεπτικά συστατικά

Οι κολοκυθόσποροι είναι μια καλή πηγή πρόσληψης θρεπτικών συστατικών όπως το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, ο σίδηρος, ο χαλκός, ο φώσφορος και ο ψευδάργυρος. Περιέχουν επίσης ικανοποιητικές ποσότητες βιταμίνης Κ, βιταμίνης Β2, φυλλικού οξέος, καλίου και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων.

  1. Αποτελούν πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών συστατικών

Οι κολοκυθόσποροι περιέχουν αντιοξειδωτικά, όπως τα καροτενοειδή και η βιταμίνη Ε, τα οποία βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής και προστασία των κυττάρων από τις επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες και τις ασθένειες που αυτές προκαλούν.

  1. Μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου

Η τακτική κατανάλωση κολοκυθόσπορων έχει συνδεθεί με το μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων ειδών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων των καρκίνων του στομάχου, του μαστού, του πνεύμονα, του προστάτη και του παχέος εντέρου.

Οι λιγνάνες που περιέχουν οι κολοκυθόσποροι, σύμφωνα με μελέτες, μπορεί να ευθύνονται για το σημαντικό ρόλο που αυτοί παίζουν στην πρόληψη και θεραπεία του καρκίνου του μαστού.

  1. Συμβάλουν στην καλή υγεία του προστάτη και της ουροδόχου κύστης

Η κατανάλωση κολοκυθόσπορων, σύμφωνα με αρκετές μελέτες, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη (BPH) στους άντρες, αλλά και θεραπεία των συμπτωμάτων του συνδρόμου υπερδραστήριας κύστης, τόσο σε γυναίκες όσο και σε άντρες.

  1. Προασπίζουν την υγεία της καρδιάς

Οι κολοκυθόσποροι περιέχουν υψηλές ποσότητες αντιοξειδωτικών, μαγνησίου, ψευδαργύρου και λιπαρών οξέων, τα οποία βοηθούν στην καλή υγεία της καρδιάς.

Συγκεκριμένα, το έλαιο κολοκυθόσπορου (κολοκυθέλαιο) έχει φανεί αποτελεσματικό στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης και της υψηλής αρτηριακής πίεσης σε ζώα. Τα ευεργετικά αυτά αποτελέσματα θεωρείται πως μπορεί να οφείλονται στην ικανότητα των κολοκυθόσπορων να αυξάνουν την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου στο σώμα, το οποίο βοηθά στη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος και μείωση του κινδύνου αθηροσκλήρωσης.

  1. Ρυθμίζουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα

Μελέτες σε ζώα και ανθρώπους έχουν δείξει πως η κολοκύθα, οι κολοκυθόσποροι, ο χυμός κολοκύθας, αλλά και η σκόνη κολοκυθόσπορου μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Η ευεργετική αυτή δράση θεωρείται πως σχετίζεται με την υψηλή περιεκτικότητα των κολοκυθόσπορων σε μαγνήσιο.

  1. Βελτιώνουν την ποιότητα του σπέρματος

Τα χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου στους άντρες έχουν συνδεθεί με τη μειωμένη ποιότητα σπέρματος και τον αυξημένο κίνδυνο υπογονιμότητας. Οι κολοκυθόσποροι είναι μια εξαιρετική πηγή ψευδαργύρου και αντιοξειδωτικών συστατικών, με αποτέλεσμα να θεωρούνται ευεργετικοί για τη βελτίωση της ποιότητας του σπέρματος, διατήρηση των φυσιολογικών επιπέδων τεστοστερόνης και γενικότερα υποστήριξη της καλής αναπαραγωγικής λειτουργίας των αντρών.

  1. Βοηθούν στην αντιμετώπιση της αϋπνίας

Οι κολοκυθόσποροι είναι μια φυσική πηγή τρυπτοφάνης, ενός αμινοξέος που βοηθά στην προώθηση του ύπνου, αλλά και βελτίωση της ποιότητάς του. Ο ψευδάργυρος, που περιέχουν οι κολοκυθόσποροι, μπορεί να συμβάλει στην μετατροπή της τρυπτοφάνης σε σεροτονίνη, η οποία μετέπειτα μετατρέπεται σε μελατονίνη, μια ορμόνη που ρυθμίζει τον κύκλο του ύπνου. Τέλος, οι κολοκυθόσποροι είναι εξαιρετική πηγή μαγνησίου, το οποίο έχει επίσης συσχετιστεί με την καλύτερη ποιότητα ύπνου.

  1. Είναι ευεργετικοί για την υγεία του πεπτικού συστήματος

Οι ακατέργαστοι κολοκυθόσποροι έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην ενίσχυση της υγείας του πεπτικού συστήματος και διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, καθώς αυξάνουν τον κορεσμό για μεγάλο χρονικό διάστημα μετά το γεύμα.

  1. Βοηθούν στη διατήρηση της καλής υγείας των οστών

Οι κολοκυθόσποροι είναι μια καλή πηγή πρόσληψης μαγνησίου, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των οστών και αποδεδειγμένα βοηθά στη μείωση του κινδύνου οστεοπόρωσης σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Για το λόγο αυτό η κατανάλωση κολοκυθόσπορων, πλούσιων σε μαγνήσιο, θεωρείται πως μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της καλής υγείας των οστών.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Specialty seeds: Nutrients, bioactives, bioavailability, and health benefits: A comprehensive review https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33719194/

Top 11 Science-Based Health Benefits of Pumpkin Seeds https://www.healthline.com/nutrition/11-benefits-of-pumpkin-seeds

Top 6 health benefits of pumpkin seeds https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-pumpkin-seeds

What are the health benefits of pumpkin seeds? https://www.medicalnewstoday.com/articles/303864

7 Benefits of Pumpkin Seeds, According to Nutritionists https://www.health.com/nutrition/pumpkin-seeds-benefits