Βότανα

Kράνμπερι: Σε τι μας ωφελεί η κατανάλωσή του;

Το κράνμπερι (cranberry) είναι ένας αειθαλής θάμνος, ο οποίος αναπτύσσεται κυρίως σε περιοχές των βορειοανατολικών ΗΠΑ. Τα κόκκινα μούρα του φυτού καταναλώνονται ως τρόφιμο και ποτό, αλλά χρησιμοποιούνται ευρέως και για τις θεραπευτικές ιδιότητες που παρουσιάζουν. Ως τρόφιμο, το κράνμπερι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ποίκιλες μορφές, ως φρέσκο ή αποξηραμένο φρούτο. Η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη μορφή του είναι ο χυμός κράνμπερι, ο οποίος έχει σημαντικές ευεργετικές ιδιότητες για το ουροποιητικό σύστημα.

Το κράνμπερι περιέχει στοιχεία, όπως ανθοκυανίνες, κατεχίνες, τριτερπενοειδή και κινικό οξύ, τα οποία έχει αποδειχθεί πως μειώνουν την ποσότητα των βακτηρίων που προσκολλούνται στα τοιχώματα της ουροδόχου κύστεως και έτσι συμβάλουν στην πρόληψη και θεραπεία των λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος.

Παραδοσιακά, τόσο ο καρπός όσο και τα φύλλα του κράνμπερι, χρησιμοποιούνται όχι μόνο για την αντιμετώπιση των λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος, αλλά και για διαταραχές στο στομάχι, το συκώτι, το διαβήτη και άλλες παθήσεις.

Πώς δρα ευεργετικά για την υγεία το κράνμπερι;

  • Αποτρέπει την ανάπτυξη λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος

Οι λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος είναι ένα συχνό και μερικές φορές επαναλαμβανόμενο φαινόμενο, ιδιαίτερα για τις γυναίκες. Ο χυμός από κράνμπερι δρα παρεμποδίζοντας τα βακτήρια, που ευθύνονται για τις λοιμώξεις αυτές (πχ. E. coli), να προσκολληθούν στα τοιχώματα της ουροδόχου κύστεως και ταυτόχρονα αυξάνει την οξύτητα των ούρων. Αυτό καθιστά το κράνμπερι πολύ χρήσιμο ως μέτρο πρόληψης, αλλά δεν φαίνεται να έχει τα ίδια αποτελέσματα και όσον αφορά την αντιμετώπιση λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος που έχουν ήδη αναπτυχθεί.

  • Προλαμβάνει τη δημιουργία έλκους στο στομάχι

Το κράνμπερι φαίνεται πως μπορεί να αποτρέψει τη δημιουργία έλκους στο στομάχι, που προκαλείται από το βακτήριο H. pylori, αναστέλλοντας την προσκόλληση του στο βλεννογόνο του στομάχου.

  • Μειώνει την οδοντική πλάκα

Με τον ίδιο μηχανισμό δράσης που παρουσιάζει στο ουροποιητικό σύστημα και το στομάχι, φαίνεται να δρα και στην στοματική κοιλότητα το κράνμπερι, παρεμποδίζοντας την προσκόλληση των βακτηριακών στελεχών του στρεπτόκοκκου. Αυτό προκαλεί επιβράδυνση της ανάπτυξης οδοντικής πλάκας και παρέχει προστασία από ασθένειες που σχετίζονται με αυτή, όπως η ασθένεια των ούλων.

Ο χυμός κράνμπερι φαίνεται πως μπορεί να βοηθήσει και σε αρκετές ακόμη καταστάσεις, χωρίς όμως αυτό να έχει αποδειχθεί επιστημονικά. Έτσι αναφορές υπάρχουν για αποτελεσματική χρήση του στην αποτροπή των επαναλαμβανόμενων μολύνσεων από ζυμομύκητες (πχ. κολπικές λοιμώξεις από το είδος Candida albicans) αλλά και στη θεραπεία αυτών σε περίπτωση που εμφανιστούν.

Τα υψηλά επίπεδα βιταμίνης C που περιέχει ο χυμός από κράνμπερι φαίνεται πως μπορεί επίσης να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση λοιμώξεων του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος, μειώνοντας τη συχνότητα και τη σοβαρότητα αυτών.

Τέλος, έχει αναφερθεί πως η κατανάλωση χυμού κράνμπερι μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη δημιουργίας πέτρας στους νεφρούς. Ο κύριος λόγος δημιουργίας πέτρας στους νεφρούς είναι τα αυξημένα επίπεδα ασβεστίου στα ούρα, τα οποία αυξάνουν και το pH. Ο χυμός κράνμπερι φαίνεται να δρα πιθανότατα μέσω μείωσης του pH των ούρων και της ποσότητας ασβεστίου σε αυτά, αποτρέποντας έτσι την εμφάνιση πέτρας.

Είναι ασφαλής η κατανάλωση του κράνμπερι;

Η προτεινόμενη ημερήσια δόση χυμού κράνμπερι είναι 170-290 mL και σε φυσιολογικές ποσότητες θεωρείται ασφαλής προς κατανάλωση σε οποιαδήποτε μορφή. Όταν η ποσότητα κατανάλωσης γίνεται υπερβολική μπορεί να προκληθούν στομαχικές διαταραχές και διάρροια, ειδικά σε νεότερες ηλικίες.

Άτομα τα οποία χρησιμοποιούν αντιπηκτικά φάρμακα, όπως η βαρφαρίνη ή η ασπιρίνη, συνιστάται να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό πριν την κατανάλωση κράνμπερι για θεραπευτικό σκοπό.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved