Τι αισθάνεσαι;

Υγεία Αναπνευστικού Συστήματος

Πώς να σταματήσετε το ροχαλητό

Ροχαλητό
Ροχαλητό

Γιατί ροχαλίζουν οι άνθρωποι;

Σε ολόκληρο τον κόσμο, ένας στους δυο ανθρώπους ροχαλίζει. Η φυσιολογική αιτία του ροχαλητού είναι οι δονήσεις στους αεραγωγούς. Πιο συγκεκριμένα, οι χαλαρωμένοι ιστοί στην ανώτερη αναπνευστική οδό, δονούνται κατά την αναπνοή, παράγοντας τον χαρακτηριστικό ήχο του ροχαλητού. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες αιτίες όπως, ο κακός μυϊκός τόνος της γλώσσας και του λαιμού, ο μαλακός ουρανίσκος και η βουλωμένη μύτη.

Το ροχαλητό είναι επικίνδυνο;

Σε πολλές περιπτώσεις το ροχαλητό μπορεί να είναι επικίνδυνο, ειδικά εάν παρατηρηθεί σταδιακή επιδείνωση. Το χρόνιο ροχαλητό μάλιστα, μπορεί να αποτελεί ένδειξη κάποιας σοβαρής κατάστασης υγείας, όπως η άπνοια ύπνου. Μια κατάσταση, η οποία αν μείνει αθεράπευτη μπορεί να οδηγήσει σε αϋπνίες, καρδιακές παθήσεις και υπέρταση.

Πώς θα σταματήσετε το ροχαλητό;

Γνωρίζοντας το λόγο και το πόσο συχνά ροχαλίζετε θα είστε σε θέση να επιλέξετε και την καταλληλότερη θεραπεία. Πιο κάτω αναφέρονται 7 τρόποι διαχείρισης του ροχαλητού:

  1. Δοκιμάστε ενδορρινικά αποσυμφορητικά: Τα ενδορρινικά αποσυμφορητικά, όπως η οξυμεταζολίνη (Zicam) και τα ενδορρινικά σπρέι στεροειδών, όπως η φλουτικαζόνη (Cutivate), ανακουφίζουν το ροχαλητό, κυρίως όταν προκαλείται από κρυολόγημα ή αλλεργίες.
  2. Αποφύγετε το αλκοόλ: Το αλκοόλ χαλαρώνει τους μυς στο λαιμό, γεγονός που συμβάλλει στην επιδείνωση του ροχαλητού. Αποφύγετε το αλκοόλ κυρίως πριν από τον ύπνο.
  3. Να κοιμάστε στο πλάι: Όταν ξαπλώνετε – κυρίως ανάσκελα- η γλώσσα χαλαρώνει και πέφτει προς το πίσω μέρος του λαιμού, μικραίνοντας έτσι τους αεραγωγούς, κάτι που συμβάλλει στο ροχαλητό. Για να αποφεύγετε κάτι τέτοιο, κοιμηθείτε στο πλάι.
  4. Χρησιμοποιήστε ένα επιστόμιο: Υπάρχουν ειδικά επιστόμια που τοποθετούνται στο στόμα για να κρατήσουν τη γνάθο, τη γλώσσα και την υπερώα στη σωστή τους θέση, αποτρέποντας έτσι το ροχαλητό. Φροντίστε όμως να επισκέπτεστε τακτικά τον οδοντίατρο σας, για να είστε βέβαιοι ότι το επιστόμιο σας λειτουργεί κανονικά με την πάροδο του χρόνου.
  5. Χάστε βάρος: Το υπερβολικό βάρος έχει συνδεθεί με το ροχαλητό. Η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση, μπορούν να μειώσουν το ροχαλητό.
  6. Χρησιμοποιήστε μηχανή συνεχούς πίεσης των αεραγωγών (CPAP): Η μηχανή CPAP αντλεί αέρα στους αεραγωγούς όλο το βράδυ, μειώνοντας τα  συμπτώματα του ροχαλητού και της άπνοιας ύπνου. Σημειώνεται ότι για να λειτουργήσει η συσκευή, θα πρέπει να φοράτε μάσκα οξυγόνου ενώ κοιμάστε.
  7. Χειρουργικές επιλογές: Υπάρχουν πολλές χειρουργικές επιλογές που είναι βοηθητικές για τη μείωση του ροχαλητού, όπως η τροποποίηση των αεραγωγών. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Τι προκαλεί ροχαλητό;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να ροχαλίζει κάποιος και για το λόγο αυτό δεν υπάρχει συγκεκριμένη διάγνωση και θεραπεία.

Παράγοντες υψηλότερου κίνδυνου:

  • Ηλικία: Το ροχαλητό είναι πιο σύνηθες φαινόμενο κατά τη γήρανση.
  • Φύλο: Οι άνδρες είναι πιο πιθανό να ροχαλίζουν από ότι οι γυναίκες.
  • Βάρος: Το υπερβολικό βάρος οδηγεί σε ανάπτυξη ιστών στον λαιμό, κάτι το οποίο συμβάλλει στο ροχαλητό.
  • Στενός αεραγωγός: Κάποιος που έχει στενότερους αεραγωγούς, είναι πιο πιθανόν να ροχαλίζει.
  • Γενετική: Συνήθως η άπνοια ύπνου – που όπως είπαμε πιο πάνω προκαλεί ροχαλητό- είναι κληρονομική, οπότε εάν κάποιος από την οικογένεια σας ταλαιπωρείται από αυτή την κατάσταση, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχετε κάτι ανάλογο και εσείς. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.
  • Λοιμώξεις ή αλλεργίες: Οι λοιμώξεις και οι εποχιακές αλλεργίες μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή στο λαιμό, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε ροχαλητό.
  • Κατανάλωση αλκοόλ: Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να χαλαρώσει τους μυς του λαιμού, οδηγώντας σε ροχαλητό.
  • Θέση ύπνου: Το ροχαλητό είναι συχνότερο όταν κάποιος κοιμάται ανάσκελα.

Πότε πρέπει να δείτε έναν γιατρό;

Μπορεί να είναι δύσκολο να καθορίσετε πόσο συχνά ροχαλίζετε και το λόγο που παρατηρείται κάτι τέτοιο, αλλά, εάν έχετε σύντροφο ρωτήστε τον για τη συχνότητα του ροχαλητού σας και για τα συμπτώματα που σας προκαλεί.

Μερικά από τα συμπτώματα του ροχαλητού είναι:

  • Αναπνοή από το στόμα
  • Ρινική συμφόρηση
  • Πρωινό ξύπνημα με ξηρό λαιμό

Τα παρακάτω συμπτώματα δείχνουν ότι το ροχαλητό σας είναι συχνότερο ή σοβαρό:

  • Συχνό ξύπνημα κατά τη διάρκεια της νύχτας
  • Δυσκολία μνήμης και συγκέντρωσης
  • Υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Πονοκέφαλος
  • Πόνος στο στήθος
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση
  • Βήχας κατά τον ύπνο

Στην περίπτωση που το ροχαλητό σας είναι συχνό, τότε μιλήστε με το γιατρό σας, καθώς μπορεί να αποτελεί σημάδι μιας πιο σοβαρής κατάστασης υγείας. Ο γιατρός, αρχικά θα σας κάνει εξετάσεις και μια μελέτη ύπνου, για να καθορίσει τη συχνότητα του ροχαλητού σας και ακολούθως θα σας προτείνει την θεραπεία που σας ταιριάζει, ώστε να μειωθούν τα συμπτώματα σας.

+ 10 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Healthline https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/how-to-stop-snoring

How to put snoring to rest. (2013, August 13) health.clevelandclinic.org/2013/08/9-ways-to-put-snoring-to-rest/

Mayo Clinic Staff. (2015, September 26). Snoring: Definition mayoclinic.org/diseases-conditions/snoring/basics/definition/con-20031874

Obesity and sleep. (n.d.) sleepfoundation.org/sleep-topics/obesity-and-sleep

Snoring. (2014, August 25) my.clevelandclinic.org/health/diseases_conditions/hic-snoring

Snoring and sleep. (n.d.) sleepfoundation.org/sleep-disorders-problems/other-sleep-disorders/snoring

Sleep apnea. (n.d.) sleepapnea.org/learn/sleep-apnea.html

Tien, D. A., & Kominsky, A. (2014, October). Managing snoring: When to consider surgery. Cleveland Clinic Journal of Medicine, 81(10), 613–619 ccjm.org/index.php?id=107937&tx_ttnews[tt_news]=369313&cHash=d21073ad42058a04ffa3de3aded0bb3a

Treatments for snoring. (n.d.) my.clevelandclinic.org/services/head-neck/treatments-services/treatments-snoring

Treatment options for adults with snoring. (n.d.) entnet.org/content/treatment-options-adults-snoring

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι