Παιδί

Μονογονεϊκές οικογένειες: Οι πρώτες ημέρες μετά τον χωρισμό

Πρώτες εβδομάδες ως μονογονέας: ποια είναι τα συναισθήματα και οι προκλήσεις;

Όταν γίνεστε μονογονέας μετά από χωρισμό, υπάρχουν πολλές αλλαγές που πρέπει να αντιμετωπίσετε. Μπορεί να έχετε να αντιμετωπίσετε την πραγματικότητα της μονογονεϊκότητας ή τις προκλήσεις της συν-γονεϊκότητας, καθώς εσείς και ο πρώην σύντροφός σας προσαρμόζεστε στη νέα κατάσταση.Οι πρώτες μέρες μπορεί να σας ξυπνήσουν κάθε είδους έντονα συναισθήματα. Μπορεί να νιώθετε θυμό, θλίψη, απογοήτευση, φόβο, σοκ, ενοχές, λύπη και ντροπή. Αυτό είναι φυσιολογικό. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να νιώθετε ανακούφιση, ελπίδα ή ενθουσιασμό για τη νέα σας ζωή. Ορισμένοι νέοι άγαμοι γονείς λένε ότι αισθάνονται απελευθερωμένοι από τις συγκρούσεις και το άγχος των διαπραγματεύσεων με έναν σύντροφο. Είναι μια πρόκληση – αλλά μπορεί επίσης να είναι μια περίοδος για να μάθετε για τον εαυτό σας και να βρείτε νέες κατευθύνσεις.

Συμβουλές για τις πρώτες ημέρες της μονογονεϊκής οικογένειας

Στην αρχή, μπορεί να είναι αρκετό να τα βγάζετε πέρα, κάνοντας αυτά που πρέπει να γίνουν και αντιμετωπίζοντας τα συναισθήματά σας. Δεν πειράζει να μείνετε σε κατάσταση αντιμετώπισης για λίγο καιρό. Ακολουθούν ορισμένες προτάσεις που θα σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε τις πρώτες ημέρες και εβδομάδες.

  1. Ζητήστε υποστήριξη

Η οικογένεια και οι φίλοι σας μπορούν να αποτελέσουν σανίδα σωτηρίας. Αν δεν μπορείτε να λάβετε υποστήριξη από αυτούς, αναζητήστε άλλους γονείς ή γείτονες. Δοκιμάστε να συνομιλήσετε με άτομα στο κέντρο φροντίδας παιδιών του παιδιού σας, στην ομάδα παιχνιδιού ή στο σχολείο ή στο κέντρο υγείας. Θα μπορούσατε επίσης να γνωρίσετε άλλους μονογονείς και να ανταλλάξετε ιδέες και εμπειρίες συμμετέχοντας σε μια διαδικτυακή ή προσωπική ομάδα υποστήριξης.

  1. Πάρτε χρόνο για να προσαρμοστείτε

Χρειάζεται χρόνος για να συνηθίσετε τις μεγάλες αλλαγές, οπότε δώστε στον εαυτό σας χρόνο να επεξεργαστεί τα συναισθήματά σας. Και ανεξάρτητα από τις συνθήκες που ζείτε, το αίσθημα της απώλειας μπορεί να είναι μέρος της εμπειρίας σας. Δεν πειράζει να νιώθετε έτσι και να μιλάτε γι’ αυτό – αυτό σας βοηθάει να θεραπευτείτε.

  1. Προχωρήστε βήμα – βήμα

Τις πρώτες ημέρες, μην περιμένετε πολλά από τον εαυτό σας και την οικογένειά σας. Μπορεί να υπάρχουν κάποια πράγματα που δεν χρειάζεται να σκεφτείτε αυτή τη στιγμή. Ή μπορεί να μπορείτε να αναβάλλετε κάποιες μεγάλες αποφάσεις μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα – για παράδειγμα, τη μετακόμιση.

  1. Επικεντρωθείτε σε ό,τι μπορείτε να ελέγξετε

Ορισμένα πράγματα δεν θα είναι υπό τον έλεγχό σας, όπως το τι θα συμβεί όταν το παιδί σας είναι με τον πρώην σύντροφό σας. Εξοικονομήστε την ενέργειά σας για να αντιμετωπίσετε τα πράγματα που μπορείτε να επηρεάσετε. Για παράδειγμα, μπορείτε να ορίσετε κάποιες οικογενειακές ρουτίνες για να βοηθήσετε το παιδί σας να νιώθει ασφάλεια και φροντίδα όταν είναι μαζί σας.

  1. Να θυμάστε ότι έχετε επιλογές

Ακόμη και αν δεν μπορείτε να αλλάξετε την κατάσταση, ίσως μπορείτε να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο αντιδράτε. Για παράδειγμα, μπορείτε να επιλέξετε να συμπεριφέρεστε καλά, ακόμη και αν ο πρώην σύντροφός σας συμπεριφέρεται άσχημα. Μπορείτε να επιλέξετε να φροντίσετε τον εαυτό σας και να παραμείνετε υγιείς. Μπορείτε επίσης να επιλέξετε να περιβάλλετε τον εαυτό σας με θετικούς και υποστηρικτικούς ανθρώπους. Αυτές οι επιλογές θα κάνουν μεγάλη διαφορά στο πώς αισθάνεστε.

  1. Να είστε χαλαροί με τον εαυτό σας

Είναι εύκολο να αρχίσετε να κατηγορείτε τον εαυτό σας για ό,τι πάει στραβά. Αλλά δεν είστε υπερήρωας και κανείς δεν περιμένει να γίνετε. Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας και να αναγνωρίζετε την πρόοδό σας όποτε μπορείτε.

  1. Επικεντρωθείτε στα δυνατά σας σημεία

Θα νιώσετε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και ανθεκτικότητα αν αναγνωρίσετε τα δυνατά σας σημεία, θυμηθείτε πώς αντιμετωπίσατε τις προκλήσεις στο παρελθόν και θέσετε ρεαλιστικούς στόχους. Για παράδειγμα, μπορεί να είστε καλή στο να ηρεμείτε το μωρό σας, μπορεί να έχετε αναπτύξει καλές ρουτίνες στο παρελθόν ή μπορεί να ξέρετε πότε να ζητάτε υποστήριξη. Όλα αυτά είναι πράγματα για τα οποία μπορείτε να είστε υπερήφανοι.

  1. Σκεφτείτε θετικά για το μέλλον

Επιτρέψτε στον εαυτό σας να ονειρευτεί λίγο για το πώς θα θέλατε να είναι τα πράγματα. Αναπτύξτε νέους στόχους για εσάς και το παιδί σας και εργαστείτε σταδιακά προς την κατεύθυνση αυτή.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Family characteristics and transitions https://www.abs.gov.au/statistics/people/people-and-communities/family-characteristics-and-transitions/latest-release

Back on track : finding a way through separation and repartnering / [Child Support Agency, Department of Family and Community Services] https://catalogue.nla.gov.au/Record/727837

Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12964174/

Social evils and social good https://www.jrf.org.uk/report/social-evils-and-social-good

Yes, she can: An examination of resiliency factors in middle- and upper-income single mothers https://psycnet.apa.org/record/2012-13655-004

Parenting after Separation https://psychology.org.au/getmedia/f5dfbf01-b110-4ecf-b04f-578e7dc8136a/parenting_separation_2009-position-statement.pdf

Single mothers' self-assessment of health: a systematic exploration of the literature https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24251936/

Children in Changing Families: Life After Parental Separation https://www.wiley.com/en-us/Children+in+Changing+Families%3A+Life+After+Parental+Separation-p-9780631215769

Searching for family resilience. https://search.informit.org/doi/pdf/10.3316/aeipt.111028