Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή

Μπορεί το λιπαρό φαγητό να επηρεάσει την ικανότητα συγκέντρωσης;

Burgers on a wooden board with potatoes. Tasty photo fast food. Place for text | © Tikgasparan | Dreamstime Stock Photos

Πολλοί άνθρωποι, εξαιτίας του άγχους που προκαλεί η πανδημία και ο περιορισμός, καταφεύγουν στο λιπαρό φαγητό πιστεύοντας ότι θα καταπραΰνουν έτσι τα συναισθήματα τους και δηλώνουν ότι είναι μια μορφή ευχαρίστησης. Μια νέα έρευνα ωστόσο, δείχνει ότι η κατανάλωση ακόμη και ενός γεύματος που περιέχει πολλά κορεσμένα λιπαρά, είναι σε θέση να εμποδίσει την ικανότητα συγκέντρωσης.

Πώς σχετίζεται η κατανάλωση λιπαρού φαγητού με την ικανότητα συγκέντρωσης;

Η συγκεκριμένη μελέτη συνέκρινε τον τρόπο με τον οποίο κατάφερναν να συγκεντρωθούν 51 γυναίκες, μετά την κατανάλωση είτε ενός γεύματος που περιείχε πολλά κορεσμένα λιπαρά, είτε ενός γεύματος που ήταν μαγειρεμένο με ηλιέλαιο, το οποίο επίσης περιείχε πολλά λιπαρά, αλλά υγιεινά.

Κατά την εξέταση, διαπιστώθηκε ότι η απόδοση των γυναικών αυτών, ήταν χειρότερη μετά την κατανάλωση του γεύματος που περιείχε πολλά κορεσμένα λιπαρά, σε σύγκριση με την απόδοση τους μετά την κατανάλωση του γεύματος που περιείχε υγιεινό λίπος. Έτσι το λιπαρό φαγητό, διαπιστώθηκε ότι έχει άμεση σχέση με τον εγκέφαλο.

Επιπρόσθετα, οι ερευνητές εξήτασαν, αν μια κατάσταση που ονομάζεται σύνδρομο διαρροής του εντέρου, η οποία επιτρέπει στα εντερικά βακτήρια να εισέλθουν στην κυκλοφορία του αίματος, θα μπορούσε να επηρεάσει την ικανότητα συγκέντρωσης. Διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχουσες με διαρροή εντέρου, είχαν χειρότερα αποτελέσματα στην αξιολόγηση τους, ανεξάρτητα αν κατανάλωσαν φαγητό με κορεσμένο ή υγιεινό λίπος.

Ποια τα συμπεράσματα της μελέτης;

Οι γυναίκες που έλαβαν μέρος στη μελέτη, αξιολογήθηκαν αρχικά για τη συγκέντρωσή τους χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο προσοχής 10 λεπτών, κατά την διάρκεια των οποίων έγινε αξιολόγηση του χρόνου που κατάφερναν να μείνουν συγκεντρωμένες, με τη βοήθεια ενός υπολογιστή. Στη συνέχεια, οι συμμετέχουσες κατανάλωσαν είτε ένα γεύμα πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, είτε ένα γεύμα πλούσιο σε υγιεινό λίπος. Και τα δύο γεύματα ανέρχονταν συνολικά σε 930 θερμίδες και είχαν σχεδιαστεί για να μιμούνται τα fast foods. Πέντε ώρες αργότερα, οι γυναίκες έκαναν ξανά το τεστ απόδοσης. Τέσσερις περίπου εβδομάδες αργότερα επανέλαβαν τη διαδικασία τρώγοντας το αντίθετο γεύμα από αυτό που έφαγαν την πρώτη φορά.  Οι ερευνητές ανέλυσαν, επίσης, δείγματα αίματος για να προσδιορίσουν εάν οι συμμετέχουσες είχαν ενδοτοξαιμία (τοξίνη που διαφεύγει από τα έντερα και εισέρχεται στην κυκλοφορία του αίματος από το φράγμα του εντέρου).

Διαπιστώθηκε ότι, όταν οι συμμετέχουσες κατανάλωσαν το γεύμα με πολλά κορεσμένα λιπαρά, ήταν κατά μέσο όρο 11% λιγότερο ικανές να ανιχνεύσουν τα ερεθίσματα αξιολόγησης της προσοχής. Οι απώλειες συγκέντρωσης ήταν, επίσης, εμφανείς στις γυναίκες με σημάδια συνδρόμου διαρροής του εντέρου: οι χρόνοι ανταπόκρισης τους, ήταν πιο ακανόνιστοι και ήταν λιγότερο ικανές να διατηρήσουν την προσοχή τους για 10 λεπτά. «Στην περίπτωση που οι γυναίκες είχαν υψηλά επίπεδα ενδοτοξαιμίας, οι διαφορές μεταξύ των γευμάτων εξαλείφονταν καθώς η απόδοση τους ήταν κακή ανεξάρτητα από το είδος του λίπους που κατανάλωναν», δήλωσε Annelise Madison, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην κλινική ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Αν και η μελέτη δεν διαπίστωσε το τι συμβαίνει ακριβώς στον εγκέφαλο, η Madison ανέφερε ότι προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι τα τρόφιμα που περιέχουν πολλά κορεσμένα λιπαρά είναι σε θέση να προκαλέσουν φλεγμονή σε όλο το σώμα και πιθανώς στον εγκέφαλο, ενώ είναι σε θέση να διαπεράσουν τον αιματοεγκεφαλικό φραγμό. Αυτό δείχνει ότι τα λιπαρά οξέα αλληλεπιδρούν άμεσα με τον εγκέφαλο.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η ανάλυση περιελάμβανε και άλλες πιθανές επιδράσεις των λιπαρών στη γνώση, όπως τα καταθλιπτικά συμπτώματα και τις επιδράσεις της μέσης κατανάλωσης κορεσμένου λίπους. Σε αυτή την περίπτωση, οι γυναίκες που συμμετείχαν κατανάλωναν τρία τυποποιημένα γεύματα και απείχαν από την διατροφή για 12 ώρες πριν από κάθε εργαστηριακή επίσκεψη, για να μειώσουν τις πιθανές επιδράσεις της διατροφής τους στη φυσιολογική τους ανταπόκριση στα λιπαρά γεύματα που θα λάμβαναν.

Συμπερασματικά

Τα ευρήματα δείχνουν ότι η συγκέντρωση θα μπορούσε να μειωθεί ακόμη περισσότερο στα άτομα που υποφέρουν από την πανδημία και στρέφονται σε λιπαρά τρόφιμα για να νιώσουν καλύτερα, δήλωσε η Janice Kiecolt-Glaser, καθηγήτρια ψυχιατρικής και ψυχολογίας και διευθύντρια του Ινστιτούτου Έρευνας για τη Συμπεριφορική Ιατρική στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Παρατηρείται ότι, όταν οι άνθρωποι είναι πιο ανήσυχοι, προτιμούν ένα υποσύνολο τροφής υψηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά από ένα μπρόκολο. Γνωρίζουμε από άλλες μελέτες, ότι η κατάθλιψη και το άγχος, μπορούν να επηρεάσουν τη συγκέντρωση και την προσοχή. Όταν σε αυτά, έρθουν να προστεθούν και τα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας λιπαρών, τότε εύλογα μπορούμε να υποθέσουμε ότι τα αποτελέσματα, θα είναι ακόμη χειρότερα.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

A tough day could erase the perks of choosing 'good' fat sources https://medicalxpress.com/news/2016-09-tough-day-erase-perks-good.html

Afternoon distraction: a high-saturated-fat meal and endotoxemia impact postmeal attention in a randomized crossover trial https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/111/6/1150/5835679?redirectedFrom=fulltext

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend