Τι αισθάνεσαι;

Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα

Νευρογένεση: Είσαι δάσκαλος του νου σου ή σκλάβος;

neurogenesis - biological concept | © Hafakot | Dreamstime Stock Photos

«Αν ήξερα πώς λειτουργούν οι πολύτιμοι εγκέφαλοι μας, ότι θα μπορούσαμε να πάρουμε τα ηνία και να περάσουμε μέσα από το τοπίο του μυαλού μας, να γονιμοποιήσουμε τη γη και να αναπτύξουμε υγιή εγκεφαλικά κύτταρα, θα έφθανα σε αυτή την κατάσταση εσωτερικής ηρεμίας νωρίτερα;»

Σε αυτό το κείμενο θα μοιραστούμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ξανασυνδεθούμε με το μυαλό μας, να συνδέσουμε τη γλώσσα και τις εικόνες με τις οποίες επικοινωνούμε με την δύναμη του μυαλού μας. Να ελέγξουμε το σύμπαν που απλώνεται στο κεφάλι μας και να γίνουμε αφεντικά του. Επιπρόσθετα θα αναφέρουμε και μερικές ασκήσεις που το επιτυγχάνουν αυτό.

Ο έλεγχος του νου μας έχει όνομα και ονομάζεται νευρογένεση. Ας δούμε λοιπόν πότε εμφανίστηκε αυτή η επιστημονική γνώση.

Πότε ανακαλύφθηκε η νευρογένεση;

Μέχρι τις αρχές του 1970 οι επιστημονικοί κύκλοι, αποδέχονταν ευρέως ότι μόλις φτάσουμε στην ενηλικίωση μας, τα εγκεφαλικά κύτταρα (νευρικά κύτταρα ή νευρώνες) που έχουμε είναι πεπερασμένα.

Επιπλέον, η πεποίθηση ήταν ότι οι εγκέφαλοι μας χωρίζονται σε τμήματα, στελεχωμένα από νευρώνες, οι οποίοι εκτελούν μόνο μια λειτουργία και οι οποίοι δεν μπορούν να μεταφερθούν σε άλλο τμήμα του εγκεφάλου.

Ένας κορυφαίος πρωτοπόρος στη νευροπλαστικότητα, κατά τη δεκαετία του ’70, ο καθηγητής Michael Merzenich PhD, συγγραφέας του «Soft Wired: Πώς η νέα επιστήμη της πλαστικότητας του εγκεφάλου μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας» (2013), διεξήγαγε πειράματα για να αποδείξει αν η υπόθεση στην προηγούμενη παράγραφο ήταν σωστή.

«Προσπαθούσε να αποδείξει ότι, εάν υπήρχε βλάβη σε ένα μέρος του εγκεφάλου, επειδή είχε μια σταθερή λειτουργία, η δεξιότητα αυτή δεν μπορούσε να επανεξεταστεί και να επανέλθει. Η ανακάλυψη της νευροπλαστικής, του απέδειξε το ακριβώς αντίθετο. Ο εγκέφαλος είναι ένας μεγάλος ιστός μάθησης. Οι δεξιότητες που έχει μάθει προηγουμένως από τον κατεστραμμένο ιστό, μπορεί να προβληθούν και σε άλλα μέρη του εγκεφάλου».

Ο εγκέφαλος, έχει έναν φλοιό που είναι υπεύθυνος για τα πόδια, τα χέρια και κάθε άλλο μέρος του σώματος. Ο Δρ. Merzenich διαπίστωσε ότι εάν ένας φλοιώδης χάρτης καταστραφεί, αυτή η κατάσταση δεν θα ήταν μόνιμη. Αργότερα, θα μπορούσε να ξαναλειτουργήσει, εάν κάτι τόνωνε τους άλλους γειτονικούς φλοιώδεις χάρτες. Αυτή η διαδικασία θα μπορούσε να συμβεί, λόγω της νευροπλαστικότητας, που είναι ικανότητα του εγκεφάλου να προσαρμόζεται στην αλλαγή.

Ακολουθεί ένα παράδειγμα του τι μπορεί να επιτύχει κάποιος μέσω της νευρογένεσης

«Το 1972, περισσότερο από μια δεκαετία γνώρισα τον σύζυγο μου, ο οποίος ήταν θύμα ενός σοβαρού τροχαίου ατυχήματος, εξαιτίας ενός μεθυσμένου εφήβου. Δεν μπόρεσε να μιλήσει και δεν μπορούσε να περπατήσει. Τα γόνατα του ήταν σπασμένα και καμμένα.

Πέρασε 18 μήνες στο νοσοκομείο. Στη διάρκεια αυτών των μηνών κατάφερε να μάθει να περπατάει και να μιλάει ξανά. Και κατάφερε να περπατήσει ξανά παρά το γεγονός ότι το ένα του πόδι ήταν σχεδόν κατεστραμμένο και το άλλο έχει όλα τα δάκτυλα εκτός από το μεγάλο, το οποίο του είχαν ακρωτηριάσει λόγω γάγγραινας.

Ο ίδιος είχε προσπαθήσει να πει στο ιατρικό προσωπικό ότι κάτι δεν πάει καλά κάτω από το γύψο που είχε στο πόδι του, χρησιμοποιώντας χειρονομίες και γκριμάτσες προσώπου. Όταν αφαίρεσαν τον γύψο είδαν πως όντος κάτι δεν πήγαινε καλά και ήθελαν να ακρωτηριάσουν το κάτω μέρος του ποδιού του. Ο ίδιος αρνήθηκε, αλλά άφησε να του ακρωτηριάσουν τα δάχτυλα του.

Παρά το γεγονός ότι η βλάβη στο μυαλό του ήταν μη αναστρέψιμη, αυτός δεν το πίστευε. Το γεγονός ότι θυμόταν ποιος ήταν πριν, τον ώθησε να μάθει να μιλάει και να περπατά ξανά. Αυτή είναι η δύναμη που όλοι έχουμε στο να επιβληθούμε στο μυαλό μας».

Ιατρικά ορόσημα

Σύμφωνα με το The Economist, Technology Quarterly (Ιανουάριος 2018), «Οι αλγόριθμοι έχουν ευκολύνει την πλαστικότητα του εγκεφάλου, επιτρέποντας στους παράλυτους ανθρώπους να στείλουν μηνύματα με ένα συγκεκριμένο στόχο στον εγκέφαλο, χρησιμοποιώντας μόνο τη σκέψη».

Οι πρόοδοι της νευροεπιστήμης και της τεχνολογίας, έχουν δημιουργήσει δυνατότητες που θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι ανήκουν στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας, πριν από τέσσερις δεκαετίες. Για παράδειγμα, δεν θα ερευνούσαμε και δεν θα αναπτύσσονταν σήμερα τα βιονικά μάτια, τα εγκεφαλικά ελεγχόμενα προσθετικά άκρα, τα BCI (Brain Computer Interface) όπως το κοχλιακό εμφύτευμα, μια συσκευή ακρόασης.

Επίσης, ο NLP (Neuro Linguistic Programming) δημιουργήθηκε από τους Richard Bandler και John Grinder στην Καλιφόρνια τη δεκαετία του ’70. Μια προσέγγιση στην προσωπική ανάπτυξη, την επικοινωνία και την ψυχοθεραπεία που προσδιορίζει τα πρότυπα σκέψεων και συμπεριφορών.

Ποιες ασκήσεις εγκεφάλου συνιστώνται για την ανάπτυξη της νευρογένεσης;

1.Μαθηματικά

Λύστε ένα μαθηματικό πρόβλημα στο μυαλό σας, χωρίς χαρτί και χωρίς να χρησιμοποιείτε τα δάχτυλα σας. Απλοποιείστε το κάνοντας πρόσθεση ή διαίρεση. Αυτό αναπτύσσει τον τρόπο που σκέφτεστε.

Πηγαίνετε στο επόμενο στάδιο επίλυσης ενός μαθηματικού προβλήματος κάνοντας παράλληλα και μια άλλη εργασία. Προσέξτε! Κάντε μια εργασία που είναι ασφαλής, όπως το σιδέρωμα ή το κούρεμα του γκαζόν. Μην το κάνετε όταν κόβετε, για παράδειγμα, λαχανικά με το μαχαίρι ή κατά την οδήγηση.

2, Κάνε μία λίστα για ψώνια – Παιχνίδι μνήμης

Κάντε τα ψώνια σας ένα όμορφο παιχνίδι μνήμης. Γράψτε τη λίστα σας με τα ψώνια. Το χειρόγραφο θα σας βοηθήσει. Πηγαίνετε στο σούπερ μάρκετ μετά από δυο ώρες, αλλά μην βγάλετε τη λίστα από την τσέπη σας. Αφού μαζέψετε αρκετά από τα ψώνια που χρειάζεστε ελέγξτε τη λίστα. Θυμάστε τα στοιχεία της λίστας; Αυτό κλονίζει τα μέρη του εγκεφάλου σας και τη μνήμη σας.

3. Μάθε μια γλώσσα

Άρχισε να μαθαίνεις μια ξένη γλώσσα. Αυτό ακονίζει την σκέψη, τα μέρη του εγκεφάλου και την μνήμη.

4. Αλλάξτε την καθημερινή ρουτίνα σας

Όταν ξυπνάτε το πρωί, με ποια σειρά να βάλετε τα ρούχα σας;

  • Ας πούμε ότι είστε άνθρωπος που βάζει τις κάλτσες του πριν από το παντελόνι. Κάντε το αντίστροφο.
  • Ας πούμε ότι είστε γυναίκα που βάζει τη φούστα της πριν από την μπλούζα της. Κάντε το αντίστροφο.

Έχετε πιθανώς μια πρωινή ρουτίνα – όλα καθημερινά με την ίδια ρουτίνα:

  • Ζωντανέψτε τα πρωινά σας αλλάζοντας τη σειρά που κάνετε κάποια πράγματα.
  • Όταν νιώσετε ότι όλα αυτά γίνονται πάλι ρουτίνα αλλάξτε τα ξανά.

Όλα αυτά καταπολεμούν το πώς είναι συνηθισμένος ο εγκέφαλος σας και τον βοηθούν να προσαρμόζεται και σε άλλα δεδομένα.

4. Παίξτε BrainHQ

Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον εγκέφαλο, το οποίο αναπτύχθηκε εν μέρει από τον Michael Merzenich και προσφέρει διάφορες ασκήσεις για τον εγκέφαλο.

Συμπερασματικά

«Αυτά που βρίσκονται πίσω μας και αυτά που βρίσκονται μπροστά μας είναι μικροσκοπικά σε σχέση με αυτά που βρίσκονται μέσα μας» – Ralph Waldo Emerson

Η νευρογένεση, μας έχει διδάξει ότι μπορούμε να ζωγραφίσουμε την θετική πλευρά του μέλλοντος μας και να διατηρήσουμε έναν υγιή εγκέφαλο μέχρι την τελευταία μας αναπνοή.

Ωστόσο, δεν μπορούμε να διατηρήσουμε έναν υγιή εγκέφαλο χωρίς να τον τροφοδοτήσουμε με τις σωστές φυσικές θρεπτικές ουσίες. Άρα λάβετε υπόψη και την σωστή διατροφή

  • Μην καταναλώνετε πολλή ζάχαρη
  • Φάτε πολλά φρούτα και λαχανικά, φυτικές ίνες
  • Πιείτε πολύ νερό
  • Να ασκήστε τακτικά
  • Κοιμηθείτε ικανοποιητικά
  • Κάντε διαλογισμό

Και να θυμάστε, είμαστε δάσκαλοι και όχι σκλάβοι του μυαλού μας!

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend