Πρόληψη και θεραπεία

Απώλεια βάρους: Ο επιπλέον ύπνος διευκολύνει την απώλεια κιλών;

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA Internal Medicine, διαπίστωσε ότι ο περισσότερος ύπνος κάθε βράδυ, μπορεί να διευκολύνει την απώλεια βάρους.

Η συγκεκριμένη μελέτη έρχεται να προσθέσει στον αυξανόμενο αριθμό στοιχείων που υποστηρίζουν ότι ο επαρκής ύπνος είναι σημαντικός για την συνολική ευεξία και υγεία.

Ο περισσότερος ύπνος διευκολύνει την απώλεια βάρους;

Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα άτομα που κοιμόντουσαν μία περίπου ώρα περισσότερο κάθε βράδυ, μείωσαν την πρόσληψη θερμίδων κατά 270 χιλιοθερμίδες (kcal) την ημέρα. Προηγούμενη έρευνα είχε βρει ότι ο περιορισμός του ύπνου ωθεί τους ανθρώπους να τρώνε περισσότερο, με αποτέλεσμα το βάρος τους να αυξάνεται μακροπρόθεσμα.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα νέα ευρήματα δείχνουν ότι οι υγιεινές συνήθειες ύπνου μπορεί να οδηγήσουν μακροπρόθεσμα σε απώλεια βάρους. «Ο επαρκής ύπνος», ανέφερε η Δρ. Estra Tasali, διευθύντρια του Κέντρου Ύπνου του UChicago στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, «μπορεί να αναστρέψει το σοβαρό ζήτημα της παχυσαρκίας».

Στη μελέτη συμμετείχαν 80 παχύσαρκοι ενήλικες, 21 έως 40 ετών, που συνήθιζαν να κοιμούνται λιγότερο από 6,5 ώρες κάθε βράδυ. Οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν μια προσαρμοσμένη συμβουλευτική συνεδρία για την υγιεινή του ύπνου και ακολούθως, φορώντας φορητές συσκευές ύπνου, παρακολουθήθηκε η ρουτίνα του ύπνου τους. Δεν τους δόθηκαν περαιτέρω συστάσεις για αλλαγές στη διατροφή τους ή σε θέματα άσκησης, αλλά τους συστήθηκε να κοιμούνται περίπου 1,2 ώρες περισσότερο κάθε βράδυ, για να ξεπερνούν τις 8,5 ώρες ύπνου. Οι ερευνητές μέτρησαν την θερμιδική τους πρόσληψη και τα ημερήσια αποθέματα της ενέργειάς τους μέσω τεστ ούρων.

Διαπιστώθηκε λοιπόν, ότι συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου, όσοι αύξησαν τον ύπνο τους, μείωσαν τη θερμιδική τους πρόσληψη, κατά μέσο όρο, κατά 270 kcal την ημέρα. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό το ποσό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε απώλεια 26 κιλών σε διάστημα 3 ετών.

Η παρούσα μελέτη συμφωνεί με μια προηγούμενη, η οποία έχει συνδέσει την στέρηση ύπνου με διαταραχές όρεξης και αύξηση βάρους. (Τι πρέπει να γνωρίζετε για την αυπνία;)

Με ποιο τρόπο ο ύπνος επηρεάζει το βάρος;

Η Δρ. Tasali υπογράμμισε ότι υπάρχουν αρκετοί πιθανοί μηχανισμοί που μπορούν να εξηγήσουν το γιατί ο επιπλέον ύπνος μειώνει την πρόσληψη θερμίδων.

Συγκεκριμένα, ο ύπνος είναι γνωστό ότι επηρεάζει τις ορμόνες που ρυθμίζουν την όρεξη. Σύμφωνα με τον Ryan Fiorenzi, πιστοποιημένο προπονητή ύπνου, η έρευνα έχει δείξει ότι η στέρηση ύπνου αυξάνει τα επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης δηλαδή, και μειώνει τα επίπεδα της λεπτίνης που ελέγχει την όρεξη. Όταν λοιπόν το σώμα δεν λαμβάνει τα σήματα που έχει συνηθίσει να λαμβάνει στον τυπικό κύκλο ύπνου-εγρήγορσης, προσπαθεί να αντισταθμίσει αυτή την κατάσταση με άλλους τρόπους και ένας από αυτούς είναι η λαχτάρα για τροφές με πολλές θερμίδες. (Ποια σημάδια προδίδουν την ορμονική ανισορροπία;)

Επιπλέον, η στέρηση ύπνου αυξάνει τον κίνδυνο για πολλές καταστάσεις υγείας, ανάμεσά τους και η παχυσαρκία. Σύμφωνα με τον Δρ. Fiorenzi, υπάρχουν πολλές μελέτες που έχουν συσχετίσει την σύντομη διάρκεια του ύπνου με την παχυσαρκία, μια από τις οποίες διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που κοιμόντουσαν λιγότερες από 6 ώρες κάθε νύχτα, ήταν πιο πιθανό να είναι παχύσαρκοι, συγκριτικά με τους ανθρώπους που κοιμόντουσαν περισσότερες από 7 ώρες κάθε βράδυ. (Ποια η σχέση του ύπνου με την φλεγμονή;)

«Γίνεται ολοένα και πιο σαφές ότι ο καλός ύπνος είναι σημαντικός για την υγεία και την ευεξία – συμπεριλαμβανομένης της απώλειας βάρους. Ο κακός, λοιπόν, ύπνος, αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για αύξηση βάρους και σοβαρές μεταβολικές διαταραχές», υπογράμμισαν καταληκτικά οι ερευνητές.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

How Getting an Extra 1.2 Hours of Sleep May Help You Eat Fewer Calories https://www.healthline.com/health-news/how-getting-an-extra-1-2-hours-of-sleep-may-help-you-eat-fewer-calories#How-does-sleep-affect-weight?

Effect of Sleep Extension on Objectively Assessed Energy Intake Among Adults With Overweight in Real-life Settings A Randomized Clinical Trial https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2788694