Τι αισθάνεσαι;

Μολυσματικές ασθένειες

Ο HIV αυξάνει τις πιθανότητες ξαφνικού καρδιακού θανάτου;

Τα άτομα που ζουν με HIV πρέπει να παίρνουν δυνατά φάρμακα για να ελέγξουν την ασθένεια τους, αλλά σύμφωνα με μια μελέτη διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο ξαφνικού καρδιακού θανάτου.

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, ο ξαφνικός καρδιακός θάνατος, σε αντίθεση με την καρδιακή προσβολή που προκαλείται από φραγμένη καρδιακή αρτηρία, μπορεί να συμβεί χωρίς καμία προειδοποίηση, καθώς προκαλείται από ηλεκτρική δυσλειτουργία που οδηγεί σε ακανόνιστο καρδιακό παλμό, ενώ μέσα σε λίγα λεπτά παρατηρείται απώλεια συνείδησης με αυξημένη την πιθανότητα θανάτου.

Ο HIV αυξάνει τις πιθανότητες ξαφνικού καρδιακού θανάτου;

Οι ερευνητές, πραγματοποιώντας αυτοψίες σε άτομα με HIV διαπίστωσαν ουλές στον καρδιακό μυ, μια κατάσταση που ονομάζεται ίνωση και όπως εικάζουν μπορεί να είναι και ο λόγος που ο αιφνίδιος θάνατος είναι πιο πιθανός σε αυτούς τους ασθενείς. Σύμφωνα μάλιστα με τον καρδιοηλεκτροφυσιολόγο του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, Δρ. Zian Tseng, οι θάνατοι που προκαλούνται από θανατηφόρες αρρυθμίες στους ασθενείς με HIV είναι 87% υψηλότεροι συγκριτικά με τον γενικό πληθυσμό.

Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει ένα χρόνιο επίπεδο φλεγμονής στους ασθενείς με HIV, ενώ η ίνωση παρατηρείται και σε άλλα όργανα του σώματος, όπως οι λεμφαδένες, το συκώτι και το έντερο, εκτός από την καρδιά. Μάλιστα, η χρόνια φλεγμονή παρατηρείται ακόμη και σε όσους λαμβάνουν αντιρετροϊκά φάρμακα, των οποίων το επίπεδο του HIV στο σώμα τους δεν είναι ανιχνεύσιμο σε εξετάσεις αίματος. «Πιθανότατα, ο ιός κρύβεται σε όργανα του σώματος και εξακολουθεί να προκαλεί φλεγμονή, που οδηγεί σε ουλές και δυσλειτουργία ζωτικών οργάνων» εξήγησε.

Παρόλο που η φλεγμονή δεν μπορεί να αποφευχθεί, ο Δρ. Tseng πιστεύει ότι η μαγνητική τομογραφία θα μπορούσε να εντοπίσει την ίνωση στους ασθενείς με αρρυθμίες, ενώ θα μπορούσαν να ληφθούν και άλλα προληπτικά μέτρα μείωσης του κινδύνου ξαφνικού θανάτου, όπως η εμφύτευση βηματοδότη, ο οποίος μπορεί να αποτρέψει τις θανατηφόρες αρρυθμίες.

Σε κάθε περίπτωση, ο Δρ. Tseng υπογραμμίζει ότι δεν είναι όλοι οι θάνατοι μεταξύ των  ασθενών με HIV που οφείλονται σε ξαφνικό καρδιακό θάνατο από καρδιακές παθήσεις. Πολλοί από αυτούς, όπως είπε, ήταν αποτέλεσμα αυξημένης χρήσης ναρκωτικών, παρόλο που δεν υπήρχε καμία ένδειξη κατάχρησης ουσιών τη στιγμή του θανάτου.

Τι έδειξε η μελέτη;

Η παρούσα μελέτη χρησιμοποίησε δεδομένα από μια άλλη μελέτη που εξέτασε τους ξαφνικούς θανάτους στο Σαν Φρανσίσκο από το 2011 έως το 2016.

Συγκεκριμένα, η ομάδα του Tseng εξέτασε αρχεία και αυτοψίες για να βρει τις πραγματικές αιτίες ξαφνικού θανάτου μεταξύ των ασθενών με HIV, διαπιστώνοντας ότι:

  • Από τους 610 ξαφνικούς θανάτους ατόμων με HIV, οι 109 προήλθαν από καρδιακή ανακοπή.
  • Από τους 109, οι 48 που αποδόθηκαν σε αιφνίδιο καρδιακό θάνατο, μόνο οι 22 προκλήθηκαν από αρρυθμία και καρδιακή νόσο, βλάβη ή διευρυμένη καρδιά ή από προϋπάρχουσες καρδιακές αρρυθμίες.
  • Σε 16 ασθενείς ο θάνατος τους αποδόθηκε σε υπερδοσολογία ουσιών (34% της υποτιθέμενης ομάδας αιφνίδιου καρδιακού θανάτου).
  • Άλλοι ασθενείς με HIV που πιστεύεται ότι πέθαναν από ξαφνικό καρδιακό θάνατο, πέθαναν στην πραγματικότητα από άλλες αιτίες, όπως νεφρική ανεπάρκεια, λοίμωξη, αιμορραγία και διαβητική κετοξέωση.

Οι ασθενείς με HIV έχουν σημαντικά υψηλότερα ποσοστά καρδιακής προσβολής, καρδιακής ανεπάρκειας, αρτηριακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου σε σύγκριση με τον γενικό πληθυσμό, δήλωσε ο Δρ. Tseng. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να δίνουν πραγματικά προσοχή σε συμπτώματα όπως λιποθυμία, πόνος στο στήθος και ταχυπαλμία, τα οποία ενδεχομένως να αποτελούν προειδοποιητικά σημάδια καρδιακών προβλημάτων που χρήζουν περεταίρω εξέτασης.

Ποιο ρόλο παίζουν τα φάρμακα για τον HIV στην εμφάνιση της ίνωσης;

Σύμφωνα με τον ανώτερο επιστήμονα προγραμμάτων του amfAR (Ίδρυμα Έρευνας για το AIDS), Δρ. Jeffrey Laurence, η φλεγμονή που οδηγεί στην ίνωση θα μπορούσε, όπως πιστεύει, να ενισχυθεί από ορισμένα αντιρετροϊκά φάρμακα, ειδικά από παλαιότερα. Αλλά τα φάρμακα από μόνα τους δεν είναι επικίνδυνα.

Ως εκ τούτου θα πρέπει να εξεταστούν τα είδη των φαρμάκων που χορηγούνται κατά του HIV, επειδή τα παλαιότερα φάρμακα ενισχύουν την φλεγμονή που ήδη υπάρχει στο σώμα των ασθενών, αυξάνοντας τον κίνδυνο ίνωσης στον καρδιακό μυ. Αντίθετα, τα νεότερα φάρμακα δεν έχουν ποτέ συσχετιστεί με καρδιακές παθήσεις, οπότε η φλεγμονή στους ασθενείς που τα λαμβάνουν οφείλεται καθαρά στον ιό.

Πώς μπορεί να αποτραπεί η ίνωση;

Ο Δρ. Laurence, υπογράμμισε ότι σήμερα δεν υπάρχουν διαθέσιμες επιλογές για την αποτροπή της ίνωσης, αλλά πολλές φαρμακευτικές εταιρείες ψάχνουν να βρουν αποτελεσματικές θεραπείες για την ίνωση. «Μέχρι στιγμής, τα πάντα είναι λίγο πολύ σε πειραματική φάση» ανέφερε καταληκτικά ο Δρ. Laurence.