Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα: Ποιες ασθένειες καταπολεμούν;

Γιατί τα ωμέγα-3 θεωρούνται καλά λιπαρά;

Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι δεν είναι όλα τα λιπαρά ανθυγιεινά. Ένας από τους τύπους λιπαρών που θεωρούνται καλά, είναι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, κατάθλιψης, άνοιας και αρθρίτιδας. Σημειώνεται ότι τα εν λόγω λιπαρά δεν μπορούν να παραχθούν από το σώμα, οπότε συμβουλευτείτε τον γιατρό σας για διατροφή και συμπληρώματα.

Ποιοι τύποι ωμέγα-3 υπάρχουν;

Τα ωμέγα-3 υπάρχουν σε διάφορους τύπους και συγκεκριμένα:

  • DHA και EPA: Υπάρχουν στα λιπαρά ψάρια και έχουν ισχυρότερα οφέλη για την υγεία.
  • ALA: Υπάρχουν σε φυτικά έλαια, λιναρόσπορο, καρύδια και σκούρα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι.

Σημειώνεται ότι το σώμα μπορεί να μετατρέψει μια μικρή ποσότητα ALA σε EPA και DHA, αλλά όχι πολύ αποτελεσματικά.

Ποιες ασθένειες καταπολεμούν τα ωμέγα-3;

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα βοηθούν την καρδιά με διάφορους τρόπους. Αναστέλλουν τη φλεγμονή στα αιμοφόρα αγγεία και στο υπόλοιπο σώμα. Σε υψηλές δόσεις σταθεροποιούν τον καρδιακό ρυθμό και μειώνουν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, ενώ παράλληλα μπορούν να επιβραδύνουν τη συσσώρευση πλάκας στο εσωτερικό των αιμοφόρων αγγείων.

1. Καρδιακή νόσος

Η American Heart Association συνιστά 1 γραμμάριο ημερησίως EPA μαζί με DHA για άτομα με καρδιακές παθήσεις. Η εξασφάλιση τους μέσω ψαριών είναι καλύτερη επιλογή, ωστόσο, πολλοί γιατροί συνιστούν συμπληρώματα ιχθυελαίου.

2. Καρδιακός ρυθμός

Τα ωμέγα-3 φαίνεται να έχουν σταθεροποιητική επίδραση στην καρδιά. Μπορούν να μειώσουν τον καρδιακό ρυθμό και να βοηθήσουν στην πρόληψη των αρρυθμιών (ανώμαλοι καρδιακοί ρυθμοί). Μπορείτε να εξασφαλίσετε ωμέγα-3 καταναλώνοντας ψάρια, καρύδια, μπρόκολο και edamame (πράσινη σόγια).

3. Τριγλυκερίδια

Τα ωμέγα-3 DHA και EPA μπορούν να μειώσουν τα τριγλυκερίδια, ένα λιπίδιο στο αίμα που συνδέεται με τις καρδιακές παθήσεις. Μιλήστε με το γιατρό σας πριν πάρετε συμπληρώματα ωμέγα-3, γιατί ορισμένοι τύποι μπορούν να αυξήσουν την «κακή» χοληστερίνη. Συνδυάστε τα ωμέγα-3 με άσκηση, διακοπή αλκοόλ και μείωση γλυκών και επεξεργασμένων υδατανθράκων για καλύτερα αποτελέσματα.

4. Υπέρταση

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα ωμέγα-3 μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Αντικαταστήστε το κόκκινο κρέας με ψάρι. Αποφύγετε τα αλμυρά ψάρια, όπως ο καπνιστός σολομός. Περιορίστε το αλάτι. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

5. Εγκεφαλικό επεισόδιο

Τα ωμέγα-3 περιορίζουν τη συσσώρευση πλάκας στο εσωτερικό των αιμοφόρων αγγείων, ευνοώντας την καλύτερη ροή του αίματος μέσα στις αρτηρίες. Με τον τρόπο αυτό βοηθούν στην πρόληψη του εγκεφαλικού επεισοδίου που προκαλείται από θρόμβους και απόφραξη των αρτηριών. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας καθώς οι υψηλές δόσεις ωμέγα-3 αυξάνουν τον κίνδυνο αιμορραγικού εγκεφαλικού επεισοδίου.

6. Ρευματοειδής αρθρίτιδα

Μελέτες δείχνουν ότι τα ωμέγα-3 μπορούν να περιορίσουν τον πόνο και τη δυσκαμψία των αρθρώσεων στους ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα. Σύμφωνα μάλιστα με τους επιστήμονες, μια διατροφή πλούσια σε ωμέγα-3 μπορεί να κάνει πιο αποτελεσματικά τα  αντιφλεγμονώδη φάρμακα.

7. Κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες, η κατάθλιψη είναι πολύ πιο σπάνια σε χώρες που οι άνθρωποι καταναλώνουν πολλά ωμέγα-3. Ωστόσο, τα ωμέγα-3 δεν μπορούν να θεραπεύσουν την κατάθλιψη, για τον λόγο αυτό συζητήστε με τον γιατρό σας για το πώς μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα σας.

8. ΔΕΠΥ

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ. Τα ωμέγα-3 είναι σημαντικά για την ανάπτυξη και την λειτουργία του εγκέφαλου και ως εκ τούτου μπορούν να προσφέρουν κάποιο πρόσθετο όφελος, αλλά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την θεραπεία.

9. Άνοια

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι τα ωμέγα-3 μπορούν να προστατεύσουν τους ανθρώπους από την άνοια και την ψυχική παρακμή που σχετίζεται με την ηλικία. Μάλιστα, σε μια μελέτη διαπιστώθηκε ότι οι ηλικιωμένοι συμμετέχοντες που λάμβαναν υψηλές δόσεις ωμέγα-3 είχαν λιγότερες πιθανότητες να προσβληθούν από τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Ωστόσο, οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι απαιτείται περεταίρω έρευνα για να επιβεβαιωθεί αυτή η συσχέτιση.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι