Υγεία Πεπτικού Συστήματος

Παλινδρόμηση οξέος: 6 φυσικοί τρόποι για απαλλαγή από τα συμπτώματά της

Όλοι οι άνθρωποι μπορεί να βιώνουν περιστασιακά μια αίσθηση καψίματος στο κέντρο του στήθους, που ονομάζεται καούρα και προκαλείται συνήθως από την παλινδρόμηση οξέος από το στομάχι πίσω στον οισοφάγο. Αν η παλινδρόμηση αυτή επαναλαμβάνεται πολύ συχνά τότε πιθανότατα αφορά μια χρόνια πάθηση, η οποία ονομάζεται γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση οξέος (ΓΟΠ) και μπορεί να προκαλέσει παραπάνω γαστρεντερικά συμπτώματα.

Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, ορισμένες αλλαγές στον τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στη βελτίωση των περιστασιακών συμπτωμάτων της παλινδρόμησης του οξέος. Μερικές από αυτές είναι οι εξής:

  1. Αποφυγή της κατανάλωσης τροφών που εντείνουν το πρόβλημα

Η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών και ροφημάτων μπορεί να προκαλέσει την εμφάνιση παλινδρόμησης οξέος. Αυτά τα τρόφιμα μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το άτομο αλλά μερικά από τα πιο κοινά παραδείγματα είναι τα εξής:

  • Όξινα τρόφιμα (εσπεριδοειδή και ντομάτα)
  • Αλκοόλ
  • Καφεΐνη
  • Λιπαρά ή τηγανιτά φαγητά (πχ. τηγανιτές πατάτες, μπέικον, κλπ)
  • Πικάντικα τρόφιμα
  • Μέντα
  • Ανθρακούχα ποτά
  • Ωμά κρεμμύδια

Το κάπνισμα μπορεί επίσης να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης καούρας, καθώς μειώνει την ποσότητα του παραγόμενου σάλιου και εμποδίζει τη σωστή λειτουργία του κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα, ο οποίος σταματά την διέλευση του στομαχικού οξέος στον οισοφάγο.

  1. Προσαρμογή της θέσης του ύπνου

Ο ύπνος στην αριστερή πλευρά έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της παλινδρόμησης του οξέος, σε αντίθεση με τον ύπνο στη δεξιά πλευρά. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην ανατομία του σώματος, καθώς το στομάχι βρίσκεται στην αριστερή μεριά της κοιλιάς και όταν κάποιος ξαπλώσει από την πλευρά αυτή, ο κατώτερος οισοφαγικός σφιγκτήρας βρίσκεται πάνω από το επίπεδο του στομαχικού οξέος, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο κίνδυνος παλινδρόμησης.

Η ανύψωση του κεφαλιού στο κρεβάτι είναι μια ακόμη μέθοδος που φαίνεται πως βοηθά στη μείωση των συμπτωμάτων της παλινδρόμησης οξέος, όπως η καούρα, και στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου.

  1. Μάσημα τσίχλας

Μελέτες έχουν δείξει πως το μάσημα της τσίχλας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της οξύτητας στον οισοφάγο και πρόληψη της παλινδρόμησης οξέος. Το μάσημα της τσίχλας αυξάνει την παραγωγή του σάλιου, κάτι το οποίο βοηθά στην καλύτερη κατάποση και αποδυνάμωση του στομαχικού οξέος που περνά στον οισοφάγο. Ωστόσο, είναι σημαντικό οι τσίχλες αυτές να μην περιέχουν ζάχαρη, διότι μπορεί να βλάψουν τα δόντια, καθώς και να μην έχουν γεύση μέντας, διότι αυτή μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα της παλινδρόμησης.

  1. Αποφυγή υπερκατανάλωσης τροφής

Η υπερκατανάλωση τροφής έχει συνδεθεί με τη συχνότερη εμφάνιση παλινδρόμησης οξέος και καούρας. Αυτό οφείλεται στο ότι η υπερβολική ποσότητα τροφής στο στομάχι μπορεί να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στο κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα, ο οποίος παρεμποδίζει την εισχώρηση του στομαχικού οξέος στον οισοφάγο, με αποτέλεσμα να είναι πιο πιθανή η παλινδρόμηση οξέος και η καούρα. Ως εκ τούτου, η κατανάλωση πιο μικρών και συχνών γευμάτων, καθώς και η πιο αργή κατανάλωση αυτών, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της παλινδρόμησης οξέος.

  1. Κατανάλωση βραδινού τουλάχιστον 3 ώρες πριν τον ύπνο

Η κατανάλωση βραδινού τουλάχιστον 3 ώρες πριν τον ύπνο είναι εξαιρετικά σημαντική για την πρόληψη της παλινδρόμησης οξέος, ειδικά σε άτομα που εμφανίζουν συχνά συμπτώματα. Όταν ένα άτομο ξαπλώνει αμέσως μετά το γεύμα, η διαδικασία της πέψης γίνεται πιο δύσκολη και αυτό καθιστά πιο πιθανή την επιδείνωση των συμπτωμάτων της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

  1. Διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους

Το διάφραγμα βρίσκεται πάνω από το στομάχι και ενισχύει τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα, ο οποίος παρεμποδίζει την εισχώρηση υπερβολικής ποσότητας στομαχικού οξέος στον οισοφάγο. Η ύπαρξη υπερβολικού λίπους στην περιοχή της κοιλιάς μπορεί να αυξήσει την πίεση σε αυτή, με αποτέλεσμα ο κατώτερος οισοφαγικός σφιγκτήρας να ωθείται προς τα πάνω και να απομακρύνεται από το στήριγμα του διαφράγματος. Αυτή η κατάσταση είναι γνωστή ως διαφραγματοκήλη και θεωρείται μια από τις κυριότερες αιτίες εμφάνισης της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Για το λόγο αυτό, η απώλεια βάρους για υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα μπορεί να είναι εξαιρετικά ευεργετική στη μείωση των συμπτωμάτων της παλινδρόμησης οξέος.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

14 Ways to Prevent Heartburn and Acid Reflux https://www.healthline.com/nutrition/heartburn-acid-reflux-remedies

Home Remedies for Heartburn: 10 Ways to Get Rid of Acid Reflux https://www.houstonmethodist.org/blog/articles/2021/dec/home-remedies-for-heartburn-10-ways-to-get-rid-of-acid-reflux/

Natural Remedies for Acid Reflux https://www.verywellhealth.com/remedies-for-heartburn-relief-89992

Natural and home remedies to help acid reflux and heartburn https://www.medicalnewstoday.com/articles/natural-remedies-for-acid-reflux

Obesity & GERD https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3920303/

Risk factors for gastroesophageal reflux disease: the role of diet https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4223119/

The effect of chewing sugar-free gum on gastro-esophageal reflux https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16246942/

The role of diet in the development and management of gastroesophageal reflux disease: why we feel the burn https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6702398/