Βότανα

Παντζάρια: 5+1 σημαντικά οφέλη υγείας που προσφέρουν

Το παντζάρι (Beta vulgaris) είναι ένα βολβοειδές λαχανικό που εκτός από την υψηλή περιεκτικότητά του σε θρεπτικά συστατικά, παρουσιάζει και εκπληκτικά οφέλη για την υγεία. Ο χυμός από παντζάρια αποτελεί έναν από τους πιο αγαπημένους τρόπους κατανάλωσης του λαχανικού, ο οποίος είναι γεμάτος με αντιοξειδωτικά και βιταμίνες.

Η παρουσία νιτρικών στο παντζάρι είναι κάτι που τράβηξε το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας και αυτό γιατί τα νιτρικά παίζουν σημαντικό ρόλο στην αγγειοδιαστολή και μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Εκτός από τα νιτρικά, το παντζάρι περιέχει μεταξύ άλλων ασκορβικό οξύ, καροτενοειδή, φαινολικά οξέα, φλαβονοειδή, και υψηλά επίπεδα χρωστικών βεταλαΐνης, που του προσδίδουν το χαρακτηριστικό σκούρο κόκκινο χρώμα.

Ποια είναι τα οφέλη υγείας του παντζαριού;

  • Συμβάλει στην καλή υγεία του εγκεφάλου

Η κακή κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που παρατηρείται σε άτομα με γνωστικές διαταραχές, όπως η νόσος του Alzheimer και η άνοια.

Τα νιτρικά που περιέχει το παντζάρι έχουν την ικανότητα να προάγουν τη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων και να βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος σε σημεία του εγκεφάλου που φαίνεται να σχετίζονται με τη λήψη αποφάσεων και τη λειτουργική μνήμη.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, το παντζάρι θεωρείται ένα πολλά υποσχόμενο μέσο για τη διατήρηση της υγιούς λειτουργίας του εγκεφάλου.

  • Περιέχει συστατικά με αντικαρκινικές ιδιότητες

Το παντζάρι περιέχει αρκετά συστατικά που διαθέτουν πιθανές αντικαρκινικές ιδιότητες, με κυριότερη ίσως από αυτές την βεταΐνη. Η βεταΐνη, σύμφωνα με μελέτες σε ποντίκια, έχει την ικανότητα να αναστέλλει τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων, καθώς επίσης και να επάγει την απόπτωση αυτών.

Άλλα συστατικά του παντζαριού με πιθανές αντικαρκινικές ιδιότητες είναι η ρουτίνη, η καμπφερόλη, το φερουλικό και το καφεϊκό οξύ.

  • Προλαμβάνει την παχυσαρκία

Η υπερβολική κατανάλωση τροφής, σε συνδυασμό με τη μειωμένη σωματική άσκηση, το οξειδωτικό στρες, τη χρόνια φλεγμονή, γενετικούς παράγοντες και ψυχικές ή ενδοκρινικές διαταραχές, μπορεί να οδηγήσει στην παχυσαρκία.

Το παντζάρι φαίνεται πως μπορεί να συμβάλει στην απώλεια βάρους, μέσω μείωσης του οξειδωτικού στρες και της φλεγμονής στο σώμα, που οδηγούν στη παχυσαρκία. Επιπλέον, η υψηλή περιεκτικότητα του παντζαριού σε φυτικές ίνες μπορεί  να βοηθήσει στην επίτευξη της αίσθησης πληρότητας και μείωση της όρεξης.

  • Βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων χοληστερόλης

Ο χυμός παντζαριού, πλούσιος σε νιτρικά, φαίνεται πως παίζει σημαντικό ρόλο στη μείωση τόσο της συστολικής όσο και της διαστολικής αρτηριακής πίεσης. Τα νιτρικά άλατα μετατρέπονται σε μονοξείδιο του αζώτου στο σώμα, το οποίο έχει την ικανότητα να διαστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία και έτσι να προκαλεί πτώση της αρτηριακής πίεσης.

Η κατανάλωση χυμού παντζαριού, σύμφωνα με μελέτες, μπορεί επίσης να μειώσει τα επίπεδα της LDL και να αυξήσει αυτά της HDL χοληστερόλης.

  • Βελτιώνει την αθλητική απόδοση

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα οφέλη του παντζαριού είναι η ικανότητά του να ενισχύει την αθλητική απόδοση. Η κατανάλωση χυμού παντζαριού, σύμφωνα με μελέτες, ενισχύει κυρίως την καρδιοαναπνευστική αντοχή κατά τη διάρκεια της άσκησης, κάτι το οποίο συμβάλει ευεργετικά στη βελτίωση της επίδοσης των αθλητών.

  • Καταπολεμά τη φλεγμονή

Οι χρωστικές βεταλαΐνης του παντζαριού φαίνεται να έχουν ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, οι οποίες έχουν αποδειχθεί ευεργετικές στη μείωση της φλεγμονής των αρθρώσεων σε άτομα με οστεοαρθρίτιδα, αλλά και της φλεγμονής στα νεφρά ζώων.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4425174/

Biological effects of red beetroot and betalains: A review https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32171042/

The benefits and risks of beetroot juice consumption: a systematic review https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32292042/