Υγεία στόματος

Ποια είναι τα καλύτερα σνακ για υγιή δόντια;

Ποιες είναι οι αιτίες της τερηδόνας;

Η φθορά των δοντιών συμβαίνει όταν οι ζαχαρούχες και αμυλούχες τροφές προσκολλώνται στα δόντια μας και διασπώνται από τα φυσικά βακτήρια του στόματός μας. Ένα υποπροϊόν αυτής της διαδικασίας είναι η απελευθέρωση μικρών ποσοτήτων οξέος που διαλύει το σμάλτο των δοντιών. Με την πάροδο του χρόνου, προκαλείται βλάβη που οδηγεί σε τερηδόνα.

Οποιοσδήποτε υδατάνθρακας θα προκαλέσει τερηδόνα αν αφεθεί και παραμείνει στην επιφάνεια των δοντιών. Ωστόσο, ορισμένα σνακ είναι πιο «ασφαλή» από άλλα για τα δόντια σας. Οι έρευνες δείχνουν ότι η συχνότητα κατανάλωσης ζάχαρης είναι πιο σημαντική στην πρόκληση τερηδόνας. Κάθε φορά που καταναλώνεται ζάχαρη το pH του στόματος γίνεται πιο όξινο και τα δόντια είναι πιο ευάλωτα στη φθορά. Το στόμα χρειάζεται τουλάχιστον 20 λεπτά για να επανέλθει στο φυσιολογικό (ουδέτερο pH) μετά την επίθεση ζάχαρης. Αυτό είναι ακίνδυνο αν λαμβάνονται περιστασιακά γλυκά σνακ, αλλά αν λαμβάνονται πολλά τέτοια σνακ κατά τη διάρκεια της ημέρας, τα δόντια θα πάθουν τερηδόνα.

Μια μελέτη που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο του Leeds εξέτασε πώς η συχνότητα των σνακ επηρεάζει τα δόντια μας, χρησιμοποιώντας ένα έξυπνο οδοντικό στήριγμα που περιείχε μια μικροσκοπική πλάκα εξασθενημένου σμάλτου δοντιών. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να πίνουν ένα μεγάλο ζαχαρούχο ποτό είτε μία, είτε 3, είτε 5, είτε 7, είτε 10 φορές την ημέρα για πέντε ημέρες, κατά τη διάρκεια των οποίων βούρτσιζαν τα δόντια τους δύο φορές την ημέρα με φθοριούχο οδοντόκρεμα. Στη συνέχεια, η μελέτη επαναλήφθηκε με μια διαφορετική πλάκα σμάλτου – αλλά αυτή τη φορά, οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν οδοντόκρεμα χωρίς φθόριο.

Όταν χρησιμοποιήθηκε η φθοριούχος οδοντόκρεμα, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το σμάλτο των δοντιών δέχθηκε επίθεση από οξύ μετά την κατανάλωση του ζαχαρούχου ποτού περισσότερες από πέντε φορές την ημέρα. Ωστόσο, χωρίς φθόριο, τα δόντια ήταν επιρρεπή σε επίθεση με συχνότητα ζάχαρης μόλις τρεις φορές την ημέρα. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής είναι ότι, ακόμη και με το ιδανικό βούρτσισμα των δοντιών, μπορείτε πραγματικά να τρώτε με ασφάλεια ζαχαρούχα τρόφιμα μόνο μέχρι πέντε φορές την ημέρα – και αυτό περιλαμβάνει γεύματα, ποτά και σνακ. Αλλά αν το βούρτσισμα των δοντιών σας δεν είναι άψογο, η κατανάλωση ακόμη και τριών ζαχαρούχων ειδών την ημέρα είναι επικίνδυνη για την υγεία των δοντιών.

Πώς τα σνακς επηρεάζουν τα δόντια μας;

Ενώ γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι η ζάχαρη κάνει κακό στα δόντια, τι γίνεται με τις σταφίδες, τους χυμούς, τα smoothies και τα αλμυρά σνακ;

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Food Sciences and Nutrition διαπίστωσε ότι, αντίθετα με τη δημοφιλή πεποίθηση, τα αποξηραμένα φρούτα δεν είναι κακά για τα δόντια. Η κατανάλωση σταφίδων δεν οδήγησε σε επιθέσεις οξέων στο στόμα, η μάσησή τους ενίσχυσε το σάλιο κι επομένως περιείχαν προστατευτικές αντιοξειδωτικές ενώσεις που μπορούν να χτυπήσουν τα στοματικά βακτήρια που ευθύνονται για την τερηδόνα. Ωστόσο, όταν τρώγονται περιστασιακά, οι σταφίδες είναι μια χαρά, αλλά δεν πρέπει να τρώγονται συχνά, καθώς τα φυσικά τους σάκχαρα είναι ιδιαίτερα συμπυκνωμένα και μπορούν να κολλήσουν στις σχισμές των δοντιών.

Ούτε οι χυμοί και τα smoothies είναι τόσο κακά όσο πιστεύετε ότι μπορεί να είναι. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Paediatric Dentistry συνέκρινε φρούτα που καταναλώθηκαν ολόκληρα, πολτοποιημένα/υγροποιημένα σε σχέση με χυμούς σε μια ομάδα ενηλίκων που δεν είχαν βουρτσίσει τα δόντια τους για 48 ώρες. Τα αποτελέσματα δεν έδειξαν καμία διαφορά στο pH της οδοντικής πλάκας μετά από καθένα από τα φρούτα, γεγονός που υποδηλώνει ότι είχαν παρόμοιο αντίκτυπο στα δόντια.

Από την άλλη πλευρά, τα αλμυρά σνακ δεν είναι ακίνδυνα, καθώς το άμυλο μπορεί να διασπαστεί από τα βακτήρια του στόματός μας και μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα αν καταναλώνεται συχνά. Να είστε προσεκτικοί με τα ιδιαίτερα επεξεργασμένα είδη πατατών και αλμυρών σνακ, ιδιαίτερα αν περιέχουν λίγη ζάχαρη.

Ποια είναι τα ιδανικά σνακ για την υγεία των δοντιών μας;

Τα καλύτερα σνακ είναι αυτά που δεν είναι όξινα, κολλώδη ή ζαχαρούχα, δεν παραμένουν για πολλή ώρα στο στόμα, περιέχουν φιλικές προς τα δόντια ενώσεις, όπως το ασβέστιο και το φώσφορο ή τα φυσικά αντιβακτηριακά που διεγείρουν το σάλιο, το οποίο είναι το καθαριστικό των δοντιών της φύσης.

Αυτά τα τρόφιμα είναι τα εξής:

  • Καρότα, σέλινο και μήλα – η τραγανή υφή τους δίνει στα δόντια ένα επιπλέον βούρτσισμα
  • Τυρί, γιαούρτι και απλοί ξηροί καρποί – πλούσια σε ασβέστιο και φώσφορο, οι τροφές αυτές βοηθούν στην αποκατάσταση του σμάλτου των δοντιών μας
  • Κέικ βρώμης με χούμους ή φυστικοβούτυρο χωρίς ζάχαρη

Όσον αφορά τα σνακ που πρέπει να αποφεύγετε, στην κορυφή της λίστας θα ήταν τα καραμελωμένα γλυκά. Παρόλο που αγαπιούνται πολύ από τα παιδιά, αυτά είναι φρικτά για την υγεία των δοντιών, καθώς τείνουν να τρώγονται ένα προς ένα και κολλάνε σταθερά στα δόντια. Άλλα τρόφιμα που πρέπει να προσέχετε είναι τα γλειφιτζούρια, τα δημητριακά πρωινού με ζάχαρη και τα γλυκά μπισκότα. Όσον αφορά τα ποτά, είναι καλύτερο να περιορίσετε τις ανθρακούχες επιλογές (τόσο διαίτης όσο και με ζάχαρη), καθώς είναι όξινα και μπορούν να διαβρώσουν το σμάλτο των δοντιών.

Τα παιδικά δόντια είναι πιο ευάλωτα στη φθορά, γι’ αυτό πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη συχνότητα των σνακ και στην περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη. Τα σνακ χωρίς ζάχαρη είναι καλύτερα, εκτός εάν τα σνακ απολαμβάνονται αμέσως μετά το γεύμα και καταναλώνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Τα καλύτερα ποτά για τα παιδιά είναι το γάλα, το τσάι χωρίς ζάχαρη και το νερό βρύσης, αν και ένα μικρό (150 ml) ποτήρι 100% χυμό φρούτων ή smoothie καθημερινά είναι μια χαρά.

Δώστε στα παιδιά σας ένα φθοριούχο στοματικό διάλυμα όταν επιστρέφουν από το σχολείο και μετά από 20-30 λεπτά το σνακ τους. Το φθόριο εμποδίζει τη διάσπαση του σμάλτου των δοντιών και προάγει την επαναμεταλλοποίηση.

Ποιες είναι οι ασφαλέστερες γλυκές επιλογές για την υγεία των δοντιών ;

Αν και το ιδανικό είναι, φυσικά, το φαγητό χωρίς ζάχαρη, μερικές φορές μόνο κάτι γλυκό είναι αρκετό. Σε αυτή την περίπτωση, η σοκολάτα φαίνεται να είναι η καλύτερη επιλογή. Η μαύρη σοκολάτα (70%) είναι ασφαλέστερη από τη γάλακτος ή τη λευκή, καθώς έχει λιγότερη ζάχαρη, αλλά οποιαδήποτε σοκολάτα είναι καλύτερη επιλογή από τα γλυκά ή τα μπισκότα.

Μια μελέτη σε παιδιά από την Ινδία εξέτασε την επίδραση διαφορετικών ειδών σοκολάτας στον κίνδυνο εμφάνισης τερηδόνας. Ενώ όλα τα προϊόντα οδήγησαν σε πτώση του στοματικού pH, η μαύρη σοκολάτα και η σοκολάτα με φρούτα και ξηρούς καρπούς είχαν τις λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις. Μια παρόμοια δοκιμή σε ενήλικες διαπίστωσε ότι η σοκολάτα χωρίς ζάχαρη είχε τις καλύτερες επιδόσεις, ακολουθούμενη από τη μαύρη σοκολάτα και στη συνέχεια τη σοκολάτα γάλακτος. Η λευκή σοκολάτα ήταν η χειρότερη επιλογή, γεγονός που πιστεύεται ότι οφείλεται στην απουσία κακάο, το οποίο είναι πλούσιο σε αντιβακτηριακές πολυφαινόλες.

Άλλοι τρόποι για να ελαχιστοποιήσετε τη βλάβη στα δόντια σας όταν απολαμβάνετε μια γλυκιά λιχουδιά:

  • Χρησιμοποιήστε καλαμάκι όταν πίνετε ανθρακούχα ή ζαχαρούχα ποτά ή τουλάχιστον μην τα πίνετε για μεγάλο χρονικό διάστημα
  • Μην τσιμπολογάτε πριν από τον ύπνο. Αποφεύγετε τα σνακ λίγο πριν από τον ύπνο, όταν τα επίπεδα σάλιου τείνουν να είναι χαμηλότερα
  • Μασήστε τσίχλα χωρίς ζάχαρη μετά τα γεύματα και τα σνακ
  • Βουρτσίστε τα δόντια σας δύο φορές την ημέρα με φθοριούχο οδοντόκρεμα και χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα μία φορά την ημέρα
  • Προγραμματίστε το βούρτσισμα των δοντιών σας. Μπορεί να νομίζετε ότι πρέπει να βουρτσίζετε τα δόντια σας αμέσως μετά την κατανάλωση κάτι γλυκού. Στην πραγματικότητα, αν βουρτσίζετε τα δόντια σας πολύ σύντομα μετά το φαγητό, η διαδικασία μπορεί να τρίψει τη ζάχαρη στα δόντια σας πριν την απομακρύνει. Περιμένετε τουλάχιστον μισή ώρα μετά το φαγητό πριν βουρτσίσετε τα δόντια σας.
  • Επιλέξτε γαλακτοκομικά. Να πίνετε ένα ποτήρι γάλα ή να τρώτε ένα κομμάτι τυρί μετά την κατανάλωση κάτι γλυκού, καθώς επαναφέρει το pH του στόματος και κάνει τα δόντια σας λιγότερο επιρρεπή στη φθορά.

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

A comparison of different kinds of European chocolates on human plaque pH https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14725504/

The effects of beverages on plaque acidogenicity after a sugary challenge https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23813263/

Food Starches and Dental Caries https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/10454411000110030601

A comparison of the effects of some extrinsic and intrinsic sugars on dental plaque pH https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8957845/

Dried fruit and dental health https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09637486.2016.1207061

Enamel Demineralization in situ with Various Frequencies of Carbohydrate Consumption with and without Fluoride Toothpaste https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/00220345010800080801

Healthy Snacks for Teeth https://www.kflaph.ca/en/healthy-living/healthy-snacks-for-teeth.aspx