Τι αισθάνεσαι;

Ορθοπεδικά

Πόνος στην μέση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Ο πόνος στη μέση, ο οποίος είναι αποτέλεσμα είτε καθιστικής εργασίας, είτε τραυματισμού, επηρεάζει περίπου το 80% του γενικού πληθυσμού και συνήθως εμφανίζεται από την ηλικία των 20 ετών και παραμένει καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου. Τα συμπτώματα που προκαλεί κυμαίνονται από ήπια έως πολύ οδυνηρά. Ο πόνος μπορεί να είναι συνεχόμενος ή περιοδικός. Ο οξύς πόνος μπορεί να εμφανιστεί ξαφνικά μετά από κάποιον τραυματισμό, ενώ χρόνιος πόνος θεωρείται ο πόνος που διαρκεί περισσότερο από τρείς μήνες. Εάν νιώθετε πόνο στην μέση για περισσότερο από 72 ώρες, τότε συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Ποιες είναι οι αιτίες του πόνου στη μέση;

  • Χειροκίνητος χειρισμός υλικών (ειδικά ανύψωση)
  • Περιστροφή του κορμού του σώματος
  • Κάμψη του κορμού προς τα εμπρός
  • Κάμψη του κορμού προς τα πλάγια
  • Υπερβολικό σκύψιμο
  • Πτώση – Τραυματισμός
  • Παρατεταμένη καθιστική εργασία
  • Καθημερινές εργασίες
  • Έκθεση σε κραδασμούς ολόκληρου του σώματος
  • Κάπνισμα
  • Παχυσαρκία

Πότε ο πόνος στη μέση αποτελεί ένδειξη σοβαρού τραυματισμού;

Ο σοβαρός πόνος στην μέση μετά από τραυματισμό, επιβάλλεται να αξιολογηθεί από έναν επαγγελματία γιατρό. Τα προειδοποιητικά σημάδια που δείχνουν ότι ο τραυματισμός είναι πιο σοβαρός, είναι:

  • Πόνος κατά το βήξιμο
  • Πόνος κατά την ούρηση
  • Απώλεια ελέγχου εντέρων και ουροδόχου κύστης
  • Αδυναμία στα πόδια
  • Πυρετός

Τραυματισμός μυϊκού στελέχους ή ισχιαλγία;

Ο πόνος στην πλάτη που εμφανίζεται μετά από υπερβολική άσκηση ή βαριά ανύψωση, αποδίδεται συνήθως σε τραυματισμό μυϊκού στελέχους. Εντούτοις, μερικές φορές, αυτές οι δραστηριότητες προκαλούν τραυματισμό στο δίσκο ή κήλη και σε αυτή την περίπτωση ο δίσκος ερεθίζει το ισχιακό νεύρο προκαλώντας πόνο στην πλάτη.

Τι είναι η ισχιαλγία;

Η ισχιαλγία (Sciatica), είναι μια μορφή νευρικού πόνου που προκαλείται από πίεση στο ισχιακό νεύρο. Το ισχιακό νεύρο είναι ένα μεγάλο νεύρο που τρέχει κάτω από τους γλουτούς και εκτείνεται κάτω από το πίσω μέρος του ποδιού. Το πάτημα ή το τσίμπημα του ισχιακού νεύρου προκαλεί πόνο ο οποίος μερικές φορές φαίνεται να
«ακτινοβολεί» κάτω από τους γλουτούς ή κάτω από το ένα πόδι.

Μήπως για τον πόνο στη μέση σας ευθύνεται η δουλειά σας;

Η εργασία που περιλαμβάνει τραβήγματα, ανύψωση, περιστροφή της μέσης ή παρατεταμένη αναμονή σε μια δύσκολη θέση, μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό και πόνο στην μέση και την πλάτη. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει και η παρατεταμένη ορθοστασία. Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε τον πόνο είναι να μάθετε τους παράγοντες που τον προκαλούν.

Ποια επαγγέλματα οδηγούν συνήθως σε πόνο στην μέση;

  • Πλήρωμα αεροπορικής εταιρείας (πιλότοι, χειριστές αποσκευών)
  • Χειρούργοι
  • Νοσηλευτές
  • Οδηγοί λεωφορείων και ταξί
  • Εργάτες αποθήκης
  • Οικοδόμοι
  • Καθαρίστριες
  • Αγρότες
  • Πυροσβέστες και αστυνομικοί
  • Φροντιστές
  • Γραφειακό προσωπικό

Μεσοσπονδύλιοι δίσκοι και πόνος στην πλάτη

Οι σπόνδυλοι, δηλαδή τα οστεώδη δομικά στοιχεία της σπονδυλικής στήλης, περιβάλλονται από δίσκους. Αυτοί οι δίσκοι, κατά την γήρανση «χαλούν» και ως εκ τούτου είναι πιο επιρρεπείς στους τραυματισμούς. Όταν ένας δίσκος πάθει ρήξη, τότε προκαλείται οδυνηρός πόνος στην πλάτη.

Ποιες παθήσεις μπορούν να οδηγήσουν σε χρόνιο πόνο στην μέση;

Οι παθήσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε χρόνιο πόνο στην μέση είναι η  σπονδυλική στένωση, η σπονδυλίτιδα και η ινομυαλγία. Η σπονδυλική στένωση είναι η στένωση του σπονδυλικού σωλήνα μέσω του οποίου περνά ο νωτιαίος μυελός. Η σπονδυλίτιδα είναι χρόνια φλεγμονή της σπονδυλικής στήλης. Η ινομυαλγία είναι μια μυϊκή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από χρόνιο πόνο και τρυφερότητα των μυών.

Πώς θα αποτρέψετε τον πρόσθετο πόνο στην μέση;

  • Φορέστε άνετα, χαμηλά παπούτσια
  • Φροντίστε να ισορροπείτε σωστά όταν στέκεστε ή κάθεστε
  • Ρυθμίστε στο σωστό ύψος τις επιφάνειες εργασίας σας (στο σπίτι ή στη δουλειά)
  • Κάντε ζέσταμα και τεντώματα πριν από την άσκηση ή άλλη έντονη σωματική δραστηριότητα
  • Μην σηκώνετε βαριά αντικείμενα
  • Σταματήστε το κάπνισμα
  • Χάστε βάρος αν χρειάζεται

Πώς γίνεται διάγνωση του πόνου στη μέση;

Η περιγραφή του πόνου στην μέση είναι πολύ σημαντική για τον γιατρό, ώστε να διαγνώσει σωστά την κατάσταση σας. Φροντίστε, λοιπόν, να του αναφέρετε το πότε και από πού άρχισε ο πόνος, ποιες δραστηριότητες συνηθίζετε να κάνετε, τα συμπτώματα σας και αν έχετε χρόνιες παθήσεις.

Τρόποι διάγνωσης:

  • Ακτινογραφία
  • Ηλεκτρονική τομογραφία (CT)
  • Μυελόγραμμα
  • Μαγνητική τομογραφία (MRI)
  • Ηλεκτροδιαγνωστική
  • Σάρωση οστών
  • Υπερηχογραφική απεικόνιση
  • Εξέταση αίματος

Πώς θα ανακουφιστείτε από τον πόνο στη μέση και την πλάτη;

  • Ζεστά ή κρύα επιθέματα: Τα ζεστά ή κρύα επιθέματα μειώνουν τον πόνο. Σημειώνεται ωστόσο, ότι η ανακούφιση που προσφέρουν είναι προσωρινή και δεν αποτελούν θεραπεία.
  • Ξεκούραση: Οι γιατροί συνιστούν στους ασθενείς να παραμένουν όσο το δυνατόν πιο δραστήριοι, καθώς σύμφωνα με μελέτες, η παρατεταμένη αδράνεια επιδεινώνει τον πόνο αντί να τον ανακουφίζει. Μάλιστα, η αδράνεια μπορεί να οδηγήσει σε δευτερεύουσες επιπλοκές όπως κατάθλιψη, μειωμένο μυϊκό τόνο και θρόμβους αίματος στα πόδια. Συνιστάται λοιπόν, να συνεχίσετε απλές δραστηριότητες αποφεύγοντας εκείνες που επιδεινώνουν τον πόνο. Να θυμάστε ότι παραμένοντας δραστήριοι, ο πόνος στην μέση θα βελτιωθεί γρηγορότερα.
  • Γιόγκα: Σύμφωνα με στοιχεία, η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του πόνου στην πλάτη. Σε μια πρόσφατη μελέτη διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι που έκαναν για 12 εβδομάδες μαθήματα γιόγκας, είχαν λιγότερα συμπτώματα συγκριτικά με όσους συμβουλεύτηκαν απλά ένα βιβλίο για το πώς θα αντιμετωπίσουν τον πόνο τους. Μάλιστα, τα οφέλη αυτά κράτησαν για αρκετούς μήνες μετά την ολοκλήρωση των μαθήματων.
  • Χειροπράκτες: Οι χειροπράκτες ασκούν πίεση χαμηλά στην πλάτη για να χαλαρώσουν τους ερεθισμένους μυς και να μειώσουν την ένταση του πόνου. Οι οστεοπαθητικοι, χρησιμοποιώντας τροχαλίες και βάρη, επιμηκύνουν και τεντώνουν την σπονδυλική στήλη. Και οι δυο τεχνικές ανακουφίζουν τον πόνο, αλλά προσφέρουν προσωρινή ανακούφιση και δεν αποτελούν τρόπο θεραπείας.
  • Μασάζ: Μελέτες έχουν δείξει ότι το μασάζ μπορεί να ανακουφίσει τον χρόνιο πόνο. Ωστόσο, για ασθενείς με επιπλοκές στη σπονδυλική στήλη, τραυματισμούς ή προβλήματα στους δίσκους, δεν αποτελεί την πιο αποτελεσματική λύση, καθώς το μασάζ επικεντρώνεται στην απελευθέρωση της έντασης των μυών και όχι στη δομή της ίδιας της σπονδυλικής στήλης.
  • Βελονισμός: Ο βελονισμός έχει μέτρια αποτελεσματικότητα έναντι του χρόνιου πόνου στην πλάτη. Κατά τον βελονισμό εισάγονται λεπτές βελόνες σε διάφορα σημεία στο σώμα, με τους βελονιστές να υποστηρίζουν ότι αυτές οι λεπτές βελόνες διεγείρουν και προκαλούν το σώμα να απελευθερώσει φυσικές χημικές ουσίες, όπως οι ενδορφίνες, η σεροτονίνη και η ακετυλοχολίνη, οι οποίες ανακουφίζουν τον πόνο.
  • Φάρμακα: Ένα ευρύ φάσμα φαρμάκων χρησιμοποιείται για τη θεραπεία τόσο της οξείας όσο και της χρόνιας οσφυαλγίας. Τα αναλγητικά φάρμακα είναι ειδικά σχεδιασμένα για την ανακούφιση του πόνου, όπως η ακεταμινοφαίνη και η ασπιρίνη (χωρίς συνταγή), η κωδεΐνη, η οξυκωδόνη, η υδροκοδόνη και η μορφίνη (με συνταγή). Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (NSAIDS), όπως η ιβουπροφαίνη, η κετοπροφαίνη και το νάτριο ναπροξένης, ανακουφίζουν τον πόνο και μειώνουν την φλεγμονή, ενώ υπάρχουν και πολλές τοπικές κρέμες και σπρέι που καταπραΰνουν τον πόνο.
  • Ενέσεις στεροειδών: Οι ενέσεις στεροειδών είναι μια συνηθισμένη βραχυπρόθεσμη επιλογή για τη θεραπεία της ισχιαλγίας. Αυτές οι ενέσεις μειώνουν τη φλεγμονή και ανακουφίζουν τον πόνο. Σημειώνεται ότι προορίζονται για βραχυπρόθεσμη χρήση, διότι η μακροχρόνια χρήση τους ενδέχεται να επιδεινώσει αντί να μειώσει τον πόνο.
  • Χειρουργική επέμβαση: Η χειρουργική επέμβαση είναι η τελευταία λύση, όταν έχουν δοκιμαστεί και αποτύχει όλες οι άλλες επιλογές θεραπείας. Η χειρουργική επέμβαση επιλέγεται επίσης για την ανακούφιση του πόνου που προκαλείται από σοβαρά μυοσκελετικά τραύματα ή συμπίεση νεύρων που προκύπτουν από την μετατόπιση ή την κατάρρευση των σπονδύλων. Σημειώνεται ότι οι χειρουργικές επεμβάσεις προϋποθέτουν αρκετό καιρό ανάρρωσης, την ίδια στιγμή που πολλές από αυτές δεν επιτυγχάνουν. Ως εκ τούτου, οι γιατροί πρέπει να αναφέρουν εκ των προτέρων όλους τους πιθανούς κίνδυνους στους ασθενείς τους.
  • Φυσιοθεραπεία: Η φυσιοθεραπεία, που περιλαμβάνει διάφορα προγράμματα αποκατάστασης, βοηθά τόσο στην επούλωση, όσο και στην μείωση του κίνδυνου επανεμφάνισης του πόνου.

Πώς θα μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης πόνου στην μέση και την πλάτη;

  • Τακτική άσκηση (χαμηλής έντασης, τρέξιμο, κολύμπι, ποδήλατο για 30 λεπτά καθημερινά) για αύξηση μυϊκής δύναμης και ευελιξίας
  • Υγιές βάρος
  • Βελτίωση θέσης κατά την εργασία
  • Αποφυγή παρατεταμένης αδράνειας

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Low Back Pain: Symptoms, Causes, Treatment, Relief https://www.emedicinehealth.com/slideshow_pictures_low_back_pain/article_em.htm

IMPROVING SAFETY AT SMALL UNDERGROUND MINES https://www.cdc.gov/niosh/mining/UserFiles/works/pdfs/sp18-94.pdf

High-risk Jobs: Is Your Job Putting Your Spine at Risk? https://www.spineuniverse.com/wellness/ergonomics/high-risk-jobs-your-job-putting-your-spine-risk

Everything You Need to Know About Sports Injuries and Rehab https://www.healthline.com/health/sports-injuries

Low Back Surgery Exercise Guide https://orthoinfo.aaos.org/en/recovery/low-back-surgery-exercise-guide/