Τι αισθάνεσαι;

Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα, Καρδιά και αγγεία

Πώς συνδέεται η άνοια με την υγεία της καρδιάς;

© <a href=Piotr Adamowicz | Dreamstime Stock Photos" src="https://wikihealth.gr/wp-content/uploads/2019/11/dreamstime_m_149281581.jpg" />
© Piotr Adamowicz | Dreamstime Stock Photos

Αυτή τη στιγμή, ο κόσμος αντιμετωπίζει μια επιδημία, η οποία προβλέπεται ότι θα πάρει πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις, στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Η επιδημία αυτή, ακούει στο όνομα «άνοια». Σήμερα, η άνοια πλήττει περίπου 50 εκατομμύρια ανθρώπους. Αριθμός, που σύμφωνα με τους επιστήμονες, αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2050.

Το θέμα της άνοιας είναι ένα τόσο τεράστιο παγκόσμιο ζήτημα, που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), ανακοίνωσε ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται αφενός η δημιουργία οργανωμένης βάσης δεδομένων σχετικά με την άνοια και αφετέρου η δημιουργία κατευθυντήριων γραμμών για την πρόληψη της νόσου.

Τι είναι η άνοια;

Η άνοια είναι μια προοδευτική επιδείνωση της λειτουργίας του εγκεφάλου που συνδέεται κατά κύριο λόγο με τη γήρανση.

Ποιες είναι οι βασικές αιτίες που προκαλούν άνοια;

Υπάρχουν πολλές αιτίες που προκαλούν άνοια, ωστόσο, οι πιο συνηθισμένες πλέον, αποδίδονται σε διατροφικούς παράγοντες και συνήθειες της καθημερινής ζωής, οι οποίες μπορούν από την μια να επιδεινώσουν την κατάσταση αν είναι ανθυγιεινές και να μειώσουν τον κίνδυνο αν είναι υγιεινές.

Πώς μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο άνοιας;

  • Τακτική σωματική άσκηση: Για τουλάχιστον 150 λεπτά την εβδομάδα. Η άσκηση μειώνει τον κίνδυνο άνοιας ακόμη και του Alzheimer. Μελέτες δείχνουν, ότι οι άνθρωποι που ασκούνται περισσότερο είναι λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν άνοια.
  • Σωστή διατροφή: Μελέτες αποδεικνύουν πως η διατροφή που είναι πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, υγιή λίπη και θαλασσινά, έχει άμεση σχέση με μειωμένο κίνδυνο άνοιας.
  • Αποφυγή επεξεργασμένων τροφών: Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, συστήνει την αποφυγή τοξικών, φλεγμονωδών τροφών, όπως επεξεργασμένοι κόκκοι (λευκό αλεύρι, άσπρο ρύζι), ζάχαρη, νάτριο και κορεσμένα λιπαρά, όπως το βούτυρο και το λιπαρό κρέας.
  • Αποφυγή και διακοπή του καπνίσματος
  • Μείωση αλκοόλ
  • Επαρκής ύπνος

Πώς σχετίζεται η υγεία της καρδιάς με την γνωστική υγεία;

Αυτό που είναι άξιο προσοχής είναι πως οι κατευθυντήριες γραμμές που δίνονται για την πρόληψη της άνοιας είναι πολύ παρόμοιες με αυτές για την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων. Όπως μας είναι ήδη γνωστό, οι ασθένειες και οι καταστάσεις που φράσσουν τις αρτηρίες της καρδιάς, φράσσουν επίσης και τις αρτηρίες του υπόλοιπου σώματος, όπως αυτές του εγκεφάλου.

Οι αρτηρίες και τα αιμοφόρα αγγεία είναι σημαντικά για ροή του αίματος και την παροχή οξυγόνου στα όργανα του σώματος και σε περίπτωση που υποστούν βλάβη, οδηγούν σε αρτηριακές παρεμποδίσεις, οι οποίες οδηγούν με τη σειρά τους, σε καρδιακές παθήσεις, καρδιακές προσβολές, εγκεφαλικά επεισόδια, περιφερική αγγειακή νόσο και αγγειακή άνοια.

Συμπερασματικά

Όλο και περισσότερες έρευνες συνδέουν την άνοια και το Αλτσχάιμερ με τους ίδιους παράγοντες κινδύνου που προκαλούν καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικά επεισόδια, περιφερική αγγειακή νόσο και αγγειακή άνοια. Οι παράγοντες αυτοί είναι η παχυσαρκία, η υψηλή αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερίνη και ο διαβήτης. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα που πάσχουν από Αλτσχάιμερ, έχουν μειωμένη ροή αίματος στον εγκέφαλο, πράγμα που οδηγεί πιο εύκολα σε αγγειακές βλάβες.

Οι ερευνητές, αναφερόμενοι στο γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό και ποια είναι η σχέση Αλτσχάιμερ και άνοιας με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι, οτιδήποτε μειώνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και άνοια, και αντίστροφα, οτιδήποτε αυξάνει τη ροή του αίματος, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και άνοια.

 

+ 1 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι