Τι αισθάνεσαι;

Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα, Καρδιά και αγγεία

Πώς η άνοια συνδέεται με την υγεία της καρδιάς;

Elderly man with dementia looking at notes | Άνοια
© Piotr Adamowicz | Dreamstime Stock Photos

Αυτή τη στιγμή, ο κόσμος αντιμετωπίζει μια επιδημία, η οποία προβλέπεται ότι θα πάρει πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις, στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Η επιδημία αυτή, ακούει στο όνομα «άνοια». Η Άνοια πλήττει 50 εκατομμύρια ανθρώπους. Αριθμός, που σύμφωνα με τους επιστήμονες, αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2050.

Το θέμα της άνοιας είναι ένα τόσο τεράστιο παγκόσμιο ζήτημα, που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), ανακοίνωσε ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης για τη δημόσια υγεία, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται αφενός η δημιουργία οργανωμένης βάσης δεδομένων σχετικά με την άνοια και αφετέρου η δημιουργία κατευθυντήριων γραμμών για την πρόληψη της νόσου.

Τι είναι η άνοια;

Η άνοια είναι μια προοδευτική, καρδιακή επιδείνωση της λειτουργίας του εγκεφάλου που συνδέεται κατά κύριο λόγο με τη γήρανση.

Βασικές αιτίες άνοιας:

Ενώ υπάρχουν διαφορετικές αιτίες που προκαλούν άνοια, οι πιο συχνές θεωρούνται, πλέον, πως σχετίζονται με διατροφικούς παράγοντες και τον τρόπο ζωής του ατόμου.  Η διατροφή και ο τρόπος ζωής μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο άνοιας, όμως μπορεί και να τον αυξήσει.

Κατευθυντήριες γραμμές για πρόληψη άνοιας:

  • Τακτική σωματική δραστηριότητα: Για τουλάχιστον 150 λεπτά την εβδομάδα. Η άσκηση μειώνει τον κίνδυνο άνοιας ακόμη και του Αλτσχάιμερ (Alzheimer). Μελέτες δείχνουν, ότι οι άνθρωποι που ασκούνται περισσότερο είναι λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν άνοια.
  • Σωστή διατροφή: Σύμφωνα με μελέτες αποδεικνύεται, πως διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, υγιή λίπη και θαλασσινά συνδέεται με το μειωμένο κίνδυνο άνοιας.
  • Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, συστήνει την αποφυγή τοξικών, φλεγμονωδών τροφών όπως επεξεργασμένοι κόκκοι (λευκό αλεύρι, άσπρο ρύζι), ζάχαρη, νάτριο και κορεσμένα λιπαρά όπως το βούτυρο και το λιπαρό κρέας.
  • Αποφυγή και διακοπή του καπνίσματος
  • Μείωση αλκοολούχων ποτών
  • Επαρκής ύπνος.

Πώς σχετίζεται η υγεία της καρδιάς με την γνωστική υγεία;

Αυτό που είναι άξιο προσοχής είναι πως οι κατευθυντήριες γραμμές που δίνονται για την πρόληψη της άνοιας είναι πολύ παρόμοιες με αυτές για την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων.

Όπως μας είναι ήδη γνωστό, οι ασθένειες και οι καταστάσεις που φράζουν τις αρτηρίες της καρδιάς, φράζουν επίσης και τις αρτηρίες του υπόλοιπου σώματος, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφάλου.

Οι αρτηρίες και τα αιμοφόρα αγγεία που είναι κρίσιμα για τη ροή του αίματος και την παροχή οξυγόνου στα όργανα, σε περίπτωση βλάβης τους, οδηγούν σε αρτηριακές παρεμποδίσεις, οι οποίες οδηγούν με τη σειρά τους, σε καρδιακές παθήσεις, καρδιακές προσβολές, εγκεφαλικά επεισόδια, περιφερική αγγειακή νόσο και αγγειακή άνοια.

Τι λένε οι μελέτες;

Όλο και περισσότερες έρευνες συνδέουν την άνοια του Αλτσχάιμερ με τους ίδιους παράγοντες κινδύνου που προκαλούν καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικά επεισόδια, περιφερική αγγειακή νόσο και αγγειακή άνοια. Οι παράγοντες αυτοί είναι η παχυσαρκία, η υψηλή αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερόλη και ο διαβήτης.

Άλλες μελέτες δείχνουν, ότι τα άτομα που πάσχουν από Αλτσχάιμερ, έχουν μειωμένη ροή αίματος στον εγκέφαλο, πράγμα που οδηγεί πιο εύκολα σε αγγειακές βλάβες.

Οι ερευνητές, αναφερόμενοι στο γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό και ποια είναι η σχέση Αλτσχάιμερ και καρδιαγγειακών παθήσεων καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι, οτιδήποτε μειώνει τη ροή αίματος στον εγκέφαλο μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για το Αλτσχάιμερ και αντίστροφα, οτιδήποτε αυξάνει τη ροή του αίματος, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για το Αλτσχάιμερ.

+ 1 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend