Διατροφή

Πώς μπορεί ένα ποτήρι κρασί την ημέρα να ωφελήσει την υγεία;

Το κρασί είναι ένα ποτό που παρασκευάζεται και καταναλώνεται από τους ανθρώπους εδώ και χιλιάδες χρόνια. Παρόλο που είναι αλκοολούχο ποτό, η έρευνα έχει δείξει πως η κατανάλωση του κρασιού με μέτρο (1 ποτήρι περίπου την ημέρα) μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη υγείας.

Ποια είναι τα πιθανά οφέλη υγείας του κρασιού;

  • Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά

Το κρασί είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ενώσεις, οι οποίες αποτρέπουν τις βλάβες στα κύτταρα, που προκαλεί το οξειδωτικό στρες και η χρόνια φλεγμονή. Οι αντιοξειδωτικές αυτές ιδιότητες οφείλονται κυρίως στις πολυφαινόλες που περιέχουν τα σταφύλια. Μάλιστα, τα κόκκινα σταφύλια έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά από τις λευκές ποικιλίες σταφυλιών, με αποτέλεσμα η κατανάλωση κόκκινου κρασιού να θεωρείται περισσότερο ευεργετική για την υγεία. Η υψηλότερη αντιοξειδωτική δράση του κόκκινου κρασιού έχει συσχετιστεί επίσης, σύμφωνα με μελέτες, με το μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης νόσου του Alzheimer και Parkinson.

  • Βοηθά στην καταπολέμηση της φλεγμονής

Το κρασί περιέχει ενώσεις, όπως η ρεσβερατρόλη, οι οποίες έχουν ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει πως η μέτρια κατανάλωση κρασιού συνδέεται με τη σημαντική μείωση της φλεγμονώδους απόκρισης και προστασία από παθήσεις που μπορεί να προκαλέσει η χρόνια φλεγμονή. Ωστόσο, υπάρχουν και μελέτες που δεν έχουν παρατηρήσει τόσο σημαντικά ευεργετικά αποτελέσματα.

  • Υποστηρίζει την υγεία της καρδιάς

Οι ερευνητές πιστεύουν πως η μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού, το οποίο έχει υψηλή συγκέντρωση πολυφαινολών, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης υπέρτασης, υψηλής χοληστερόλης και άλλων καρδιακών παθήσεων.

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, όπως το κρασί, μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία της καρδιάς και να δράσει με αντίθετο τρόπο, αυξάνοντας τον  κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών που σχετίζονται με αυτή.

  • Ενισχύει τη μικροχλωρίδα του εντέρου

Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει πως το κόκκινο κρασί μπορεί να προάγει την ανάπτυξη των ευεργετικών βακτηρίων του εντέρου, με αποτέλεσμα να διατηρεί την καλή υγεία της μικροχλωρίδας του, η οποία μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση μεταβολικών ασθενειών που σχετίζονται με την παχυσαρκία.

Ποιο είδος κρασιού είναι πιο ωφέλιμο για την υγεία;

Οι περισσότερες μελέτες σχετικά με τα οφέλη του κρασιού για την υγεία είναι επικεντρωμένες στις ευεργετικές ιδιότητες του κόκκινου κρασιού, με αποτέλεσμα να μην είναι γνωστές αρκετές πληροφορίες σχετικά με το λευκό κρασί. Το κόκκινο κρασί είναι πλούσιο σε ρεσβερατρόλη, μια αντιοξειδωτική ένωση, η οποία βρίσκεται κυρίως στη φλούδα των κόκκινων σταφυλιών και το καθιστά εξαιρετικά ωφέλιμο. Το λευκό κρασί έχει δέκα φορές λιγότερη ρεσβερατρόλη σε σχέση με το κόκκινο, με αποτέλεσμα να μην παρουσιάζει τα ίδια ισχυρά οφέλη.

Ποια είναι τα μειονεκτήματα της κατανάλωσης κρασιού;

Παρόλο που η μέτρια κατανάλωση κρασιού θεωρείται ευεργετική για την υγεία, η υπερβολική κατανάλωσή του μπορεί να έχει δυσμενή αποτελέσματα, λόγω της περιεκτικότητάς του σε αλκοόλ. Μερικοί από τους κινδύνους που παρουσιάζει η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ είναι η αύξηση της πιθανότητας εμφάνισης ορισμένων ειδών καρκίνου, σακχαρώδη διαβήτη, ηπατικών παθήσεων, κλπ.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη κρασιού είναι 1 ποτήρι για τις γυναίκες και 2 ποτήρια για τους άντρες. Ορισμένα άτομα όμως, όπως οι ανήλικοι, οι έγκυες γυναίκες και άτομα που λαμβάνουν συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή δεν πρέπει να καταναλώνουν καθόλου κρασί, λόγω της ποσότητας αλκοόλ που αυτό περιέχει.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Can a Glass of Wine Benefit Your Health? https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-wine

Modeling the Antioxidant Capacity of Red Wine from Different Production Years and Sources under Censoring https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3821897/

Study of Potential Anti-Inflammatory Effects of Red Wine Extract and Resveratrol through a Modulation of Interleukin-1-Beta in Macrophages https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6316397/

Short-Term Red Wine Consumption Promotes Differential Effects on Plasma Levels of High-Density Lipoprotein Cholesterol, Sympathetic Activity, and Endothelial Function in Hypercholesterolemic, Hypertensive, and Healthy Subjects https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2694248/

Wine: An Aspiring Agent in Promoting Longevity and Preventing Chronic Diseases https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6165230/

Resveratrol: How Much Wine Do You Have to Drink to Stay Healthy? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4942868/