Ορθοπαιδικά

Τι να προσέξετε τις γιορτές αν πάσχετε από ινομυαλγία και σύνδρομο χρόνιας κόπωσης;

Η περίοδος των διακοπών υποτίθεται ότι είναι μια ευτυχισμένη περίοδος, αλλά συνοδεύεται από πολύ άγχος και προσδοκίες. Μπορεί να είναι μια δύσκολη περίοδος ακόμη και για τους υγιείς ανθρώπους, και για όσους πάσχουν από ινομυαλγία (FMS) και σύνδρομο χρόνιας κόπωσης (ME/CFS), μπορεί να μετατραπεί στη χειρότερη εποχή του χρόνου.

Δεν θέλει και πολύ για να μάθετε ότι τα αρνητικά γεγονότα (π.χ. αγχωτικά περιστατικά, αντιπαραθέσεις) σας κάνουν να αισθάνεστε πολύ χειρότερα. Έχετε όμως συνδέσει και τα χαρούμενα γεγονότα με την επιδείνωση της υγείας σας;

Για τα άτομα με FMS και ME/CFS, το άγχος μπορεί να πυροδοτείται ακόμη και από ιδιαίτερα ή χαρούμενα γεγονότα. Δραστηριότητες ή γεγονότα που βρίσκονται εκτός της κανονικής καθημερινής σας ρουτίνας μπορούν σίγουρα να αναζωπυρώσουν τα συμπτώματα. Δεν φαίνεται να είναι απίθανο ότι μια συναισθηματική, υψηλής ενεργειακής απόδοσης ημέρα μπορεί να επιβαρύνει τα συμπτώματα ακόμη και χωρίς τις αρνητικές επιπτώσεις της ενεργοποίησης του συστήματος του στρες και του άγχους. Και μόνο το να είστε κοινωνικοί για αρκετές ώρες απαιτεί αρκετή ενέργεια για να σας εξαντλήσει. Αν προσθέσετε και πολλή ζάχαρη και ίσως μια δόση αλκοόλ, τότε είναι η τέλεια συνταγή για ένα καλό, πατροπαράδοτο εορταστικό ατύχημα. Το λυπηρό σε αυτό είναι ότι χρειάζεστε αυτές τις καλές στιγμές! Ποιος θέλει να περάσει τη ζωή του αποφεύγοντας τη διασκέδαση και την ευτυχία; Ευτυχώς, ενώ η ασθένειά σας μπορεί να μην είναι υπό τον έλεγχό μας, ο τρόπος που ζείτε με αυτήν είναι. Μερικές φορές, ίσως χρειαστεί απλώς να αποδεχτείτε τις συνέπειες του να έχετε μια ξεχωριστή μέρα. Επίσης, μπορεί να σας βοηθήσει να σκεφτείτε λίγο περισσότερο τον προγραμματισμό για διασκεδαστικές εκδηλώσεις: την προετοιμασία τους, τις ίδιες τις εκδηλώσεις και τα επακόλουθα. Μπορεί να είναι συντριπτικό να προσπαθήσετε να τα καταλάβετε όλα μαζί, γι’ αυτό πάρτε το χρόνο σας και επικεντρωθείτε πρώτα σε ό,τι χρειάζεστε περισσότερο.

Πώς να προγραμματίσετε την περίοδο των διακοπών;

Ο τεράστιος όγκος των πραγμάτων που πρέπει να κάνετε για να προετοιμαστείτε για τις διακοπές μπορεί να σας κάνει να θέλετε να το σκάσετε και να κρυφτείτε. Είναι χρήσιμο να θέσετε προτεραιότητες, ώστε να ξέρετε σε τι πρέπει να επικεντρωθείτε πρώτα και τι μπορεί να μείνει στην άκρη αν ξεμείνετε από χρόνο ή ενέργεια. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να ξεκινήσετε νωρίς και να κατανείμετε πραγματικά τη δουλειά. Αν όμως ξεκινήσετε αργότερα, δεν αποτελεί πρόβλημα. Απλά να ξέρετε ότι ίσως χρειαστεί να διαχειριστείτε λίγο περισσότερο τις προσδοκίες σας. Στρατηγικές που μπορούν να σας βοηθήσουν όταν τα πράγματα γίνονται πολυάσχολα -και όχι μόνο κατά τη διάρκεια των διακοπών- είναι:

  • Διατηρώντας το ρυθμό σας: εξοικονομώντας την ενέργειά σας και πηγαίνοντας αργά
  • Λέγοντας “όχι”: η υπερπροσπάθεια μπορεί να οδηγήσει σε πυροδοτούμενα συμπτώματα

Η περίοδος των διακοπών τονίζει την ανάγκη για αυτές τις δεξιότητες, οπότε δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για να αρχίσετε να εξασκείτε αυτές τις καλές συνήθειες. Σταματήστε πριν να είστε έτοιμοι να σταματήσετε. Αν συνεχίσετε μέχρι να είστε πολύ κουρασμένοι για να κάνετε περισσότερα, τότε θα καταρρεύσετε. Όταν σκέφτεσαι “θα κάνω ένα ή δύο πράγματα ακόμα, ή θα επισκεφτώ ένα ή δύο μαγαζιά ακόμα, ή θα κατέβω έναν ή δύο διαδρόμους ακόμα” – μην το κάνετε! Κάντε τα απλά. Διακοσμήστε-αλλά όχι τόσο πολύ, γιορτάστε-αλλά όχι τόσο πολύ, μαγειρέψτε αν μπορείτε-αλλά όχι τόσο πολύ.

Πως θα κάνετε φαγητό, ψώνια, δώρα ή ταξίδια κατά τις γιορτές;

Ανεξάρτητα από το τι θέλουν να πιστεύουν οι έμποροι λιανικής πώλησης, οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν τη 1η Δεκεμβρίου ως την επίσημη έναρξη της εορταστικής περιόδου. Από εκεί και πέρα, φαίνεται ότι υπάρχει ένας βομβαρδισμός τροφίμων. Αυτό μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για όσους έχουν τροφικές αλλεργίες ή ευαισθησίες. Εδώ είναι που η στρατηγική να λέτε “όχι” μπορεί να σας φανεί χρήσιμη – αν τρώτε πολύ συχνά έξω, δεν πειράζει να αρνηθείτε ευγενικά μια πρόσκληση. Στη συνέχεια, ερχόμαστε στην ημέρα μετά τα Θεοφάνεια – του Άγιου Ιωάννη. Ακόμα και η σκέψη κάποιου με αυτές τις παθήσεις εν μέσω του χάους των εορτών μπορεί να σας κάνει να ανατριχιάσετε. Γιατί; Ας μετρήσουμε τους τρόπους!

  • Πιθανότατα θα είστε πολύ εξαντλημένοι από την ημέρα των Θεοφανείων.
  • Δεν έχετε την πολυτέλεια να χάσετε τον ύπνο σας.
  • Είναι πάρα πολύ μεγάλη η προσπάθεια.
  • Η αναμονή έξω στο κρύο είναι ιδιαίτερα σκληρή για όσους έχουν ευαισθησία στη θερμοκρασία.
  • Το χάος μπορεί να οδηγήσει σε υπερδιέγερση, άγχος, κρίσεις πανικού και εξάρσεις.

Ναι, οι απίστευτες προσφορές ης περιόδου είναι καταπληκτικές, αλλά αυτές τις μέρες, πολλά καταστήματα έχουν προσφορές  και στο διαδίκτυο. Ακόμη και τα ψώνια κατά τη διάρκεια μιας πιο “κανονικής” ώρας μπορεί να είναι δύσκολα, αφού το περπάτημα μέσα στα καταστήματα και το πλήθος μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε εξάντληση. Όταν πρόκειται για ανθρώπους που κάνουν ψώνια για εσάς, λαμβάνετε μερικές φορές δώρα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λόγω των συμπτωμάτων ή των ευαισθησιών σας από FMS ή ME/CFS; Μπορεί να σας βοηθήσει να δώσετε στους φίλους και την οικογένειά σας κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για τα δώρα. Και μην ξεχνάτε να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στα ταξίδια κατά τη διάρκεια των διακοπών. Ένα πολυάσχολο ταξιδιωτικό πρόγραμμα μπορεί να είναι κουραστικό, γι’ αυτό καλό είναι να θυμάστε να προγραμματίζετε εκ των προτέρων και να βάζετε τους ρυθμούς σας.

Θα υπάρχουν συνέπειες τις επόμενες μέρες των εορτών;

Είναι σχεδόν αναπόφευκτο να μην αισθάνεστε καλά στις 26 Δεκεμβρίου. Αν είναι δυνατόν, μείνετε στο σπίτι και ξεκουραστείτε. Όσο περισσότερο χρόνο μπορείτε να αφιερώσετε, τόσο το καλύτερο. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, κάντε το ελάχιστο δυνατό και φροντίστε τον εαυτό σας. Πιθανότατα θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για μια έξαρση.

Αποφάσεις για το νέο έτος

Φυσικά, η παραμονή της Πρωτοχρονιάς είναι προ των πυλών από τα Χριστούγεννα. Αν σκέφτεστε να πάρετε μια απόφαση και θέλετε να την κάνετε να τη διατηρήσετε, βοηθάει να την προσεγγίσετε με τον σωστό τρόπο, θέτοντας έναν μικρό, εφικτό στόχο.

Κατάθλιψη των διακοπών

Όσο προσεκτικοί κι αν είστε, τα συμπτώματα μπορούν ακόμα να σας ρίξουν και να χαλάσουν τα σχέδιά σας. Κάποιοι μπορεί να είναι μόνοι ή να νιώθουν παραμελημένοι και ξεχασμένοι καθώς οι άνθρωποι γύρω τους γιορτάζουν. Όποια και αν είναι η αιτία, η κατάθλιψη των διακοπών μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τον καθένα. Καλέστε έναν ειδικό ψυχικής υγείας για βοήθεια!

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

What is ME/CFS? https://www.cdc.gov/me-cfs/about/index.html

The Double Challenge of Stress in ME/CFS and Fibromyalgia http://www.cfsselfhelp.org/library/stress-overview