Διάγνωση

Πώς να σταματήσετε να αισθάνεστε φουσκωμένοι όλη την ώρα;

Το φούσκωμα περιγράφεται συχνά ως ένα τεντωμένο, πρησμένο και δυσάρεστο αίσθημα στο στομάχι. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να αισθάνεστε το στομάχι σας σκληρό σαν βράχο και να φαίνεται πρησμένο στην όψη. Οι περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν εξάρσεις φουσκώματος αρκετά τακτικά και μπορεί να υπάρχουν διάφοροι παράγοντες και εναύσματα που το προκαλούν.

Αν και είναι δύσκολο να εκτιμηθεί η ακριβής επικράτηση του φουσκώματος, η κατάσταση είναι σίγουρα συνηθισμένη. Πολλοί άνθρωποι εμφανίζουν φούσκωμα μετά από ένα τραπέζι, όπως κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, και το αίσθημα του φουσκώματος θα διαλυθεί τελικά από μόνο του. Σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, πέρα από την προσωρινή αδυναμία να κλείσετε το φερμουάρ του αγαπημένου σας τζιν.

Ωστόσο, εάν το φούσκωμα σας είναι κάτι περισσότερο από μια περιστασιακή ενόχληση, ίσως αξίζει να το διερευνήσετε περαιτέρω. Το τακτικό ή συνεχές φούσκωμα μπορεί να είναι εξαιρετικά εξουθενωτικό.

Δεν επηρεάζει μόνο την υγεία ενός ατόμου, αλλά μπορεί επίσης να έχει επιπτώσεις στην αυτοπεποίθηση του σώματος και τη γενική ευεξία. Εάν τα συμπτώματα του φουσκώματος επιμένουν, επηρεάζουν συνεχώς την καθημερινή ζωή ή συνοδεύονται από άλλα συμπτώματα, όπως αλλαγή στις κινήσεις του εντέρου, τότε θα πρέπει να κλείσετε ραντεβού με έναν γενικό ιατρό ή έναν γαστρεντερολόγο το συντομότερο δυνατό. Αυτοί θα μπορέσουν να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε την αιτία του φουσκώματος μέσω μιας σειράς εξετάσεων.

Ποιοι είναι οι διατροφικοί παράγοντες που προκαλούν φούσκωμα;

Για όσους αντιμετωπίζουν επίμονο φούσκωμα, ο πιο πιθανός ένοχος είναι η διατροφή. Αν έχετε αποκλείσει τα προφανή (έχετε φάει πάρα πολύ σε μία μάζωξη ή έχετε φάει πολύ γρήγορα), είναι πιθανό να έχετε κάποια τροφική δυσανεξία ή αλλεργία και να έχετε καταναλώσει κάτι που δεν θα έπρεπε.

Αν και ο καθένας είναι διαφορετικός, οι δύο ομάδες τροφίμων που είναι πιο πιθανό να οδηγήσουν σε φούσκωμα είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και οι τροφές που περιέχουν γλουτένη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το έντερό σας μπορεί να μην αδειάζει σωστά ή να παράγονται πολλά αέρια ως αντίδραση στην τροφή.

Ακόμα και οι άνθρωποι που δεν έχουν διαγνωστεί επίσημα ως άτομα με δυσανεξία στα γαλακτοκομικά ή έχουν μια αυτοάνοση πάθηση που κάνει τον οργανισμό τους να αντιδρά στη γλουτένη (κοιλιοκάκη) μπορεί συχνά να παρουσιάζουν ευαισθησία σε αυτές τις τροφές και να έχουν φούσκωμα μετά την κατανάλωσή τους. Το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε όταν προσπαθείτε να εντοπίσετε το έναυσμα του φουσκώματος είναι να κρατάτε ένα ημερολόγιο τροφίμων για μερικές εβδομάδες και να σημειώνετε πότε εμφανίζονται συμπτώματα φουσκώματος.

Πολλοί άλλοι τύποι τροφών μπορούν να αποτελέσουν έναυσμα για φούσκωμα – κυρίως, τα είδη που είναι διαβόητα για την πρόκληση αέρα.

Συνιστάται στους ασθενείς να μειώσουν την ποσότητα των τροφών που καταναλώνουν και οι οποίες είναι γνωστό ότι προκαλούν υπερβολικά αέρια. Αυτές οι τροφές περιλαμβάνουν τα φασόλια, τα κρεμμύδια, το μπρόκολο, το λάχανο, τα λαχανάκια και το κουνουπίδι.

Μια ανισορροπία στα βακτήρια του εντέρου που σας βοηθούν στην πέψη των τροφών μπορεί επίσης να οδηγήσει σε φούσκωμα. Αρκετές δοκιμές έχουν δείξει ότι ορισμένα προβιοτικά και πρεβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση του φουσκώματος.

Μια άλλη κοινή αιτία φουσκώματος είναι η δυσκοιλιότητα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε ένα σκληρό αίσθημα στο στομάχι. Αν αυτό αφορά εσάς, φροντίστε να τρώτε μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες, να πίνετε πολύ νερό και να γυμνάζεστε τακτικά.

Το φούσκωμα μπορεί να επιδεινωθεί από την έλλειψη ύπνου, καθώς και από το στρες και την αφυδάτωση, ενώ αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου (PMS). Μπορεί επίσης να προκύψει όταν έχετε πάρει πολύ αέρα, οπότε η μείωση στις τσίχλες και τα ανθρακούχα ποτά θα βοηθήσει. Συνιστάται να κάθεστε να φάτε και να αποφεύγετε να μιλάτε ενώ τρώτε.

Ποιες είναι οι πιθανές ιατρικές αιτίες για το φούσκωμα;

Λιγότερο συχνά, το φούσκωμα μπορεί να υποδηλώνει διάφορες ιατρικές καταστάσεις. Εκτός από τις τροφικές δυσανεξίες, αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν την κοιλιοκάκη, τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου (IBD) και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS).

Πρόκειται για ξεχωριστές πεπτικές παθήσεις με διαφορετικές αιτίες: η κοιλιοκάκη εμφανίζεται όταν το έντερο αντιδρά στη γλουτένη, προκαλώντας φλεγμονή- η Ιδιοπαθής Φλεγμονώδης Νόσος του Εντέρου είναι μια χρόνια φλεγμονώδης διαταραχή του εντέρου- και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου σχετίζεται με απώλεια συντονισμού του πεπτικού νευρικού συστήματος. Δεδομένου ότι τα συμπτώματα μπορεί να επικαλύπτονται, είναι σημαντικό να μην κάνετε αυτοδιάγνωση – επισκεφθείτε έναν γιατρό!

Πολύ σπάνια, το φούσκωμα – μαζί με ένα επίμονο αίσθημα πληρότητας και την ανάγκη για περισσότερη ούρηση – μπορεί να είναι σύμπτωμα καρκίνου των ωοθηκών. Αυτή η ασθένεια είναι πιο πιθανό να αναπτυχθεί σε γυναίκες άνω των 55 ετών και δυστυχώς συχνά διαγιγνώσκεται αργά, λόγω της χαμηλής ευαισθητοποίησης για τα συμπτώματα.

Σύμφωνα με τη φιλανθρωπική οργάνωση Target Ovarian Cancer, μόνο το ένα τρίτο των γυναικών θα έκλεινε ραντεβού με γιατρό όταν αντιμετώπιζε επίμονο φούσκωμα. Ωστόσο, συνιστάται να επισκεφθείτε τον παθολόγο σας εάν αισθάνεστε πρησμένες τις περισσότερες ημέρες τις τελευταίες τρεις εβδομάδες. Στην απίθανη περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά, η έγκαιρη ανίχνευση θα έκανε πολύ πιο εύκολη τη θεραπεία.

Πώς θα γίνει ο εντοπισμός της αιτίας του φουσκώματος;

Τις περισσότερες φορές, όμως, η αιτία είναι κάτι πολύ λιγότερο σοβαρό. Αν ένας επαγγελματίας ιατρός θέλει να εντοπίσει τη βασική αιτία του φουσκώματος, θα σας κάνει μερικές βασικές ερωτήσεις.

Είναι πιθανό να σας κάνουν ερωτήσεις γύρω από το πόσο συχνά παρουσιάζεται το φούσκωμα, πόσο καιρό διαρκεί συνήθως το φούσκωμα και αν υπάρχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής, αλλαγές στη διατροφή ή φαρμακευτική αγωγή που βοηθούν στη βελτίωση της κατάστασης. Μπορεί επίσης να σας ρωτήσουν αν αντιμετωπίζετε ασυνήθιστα συμπτώματα ή αλλαγές στις κινήσεις του εντέρου σας, οι οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον εντοπισμό του τι προκαλεί το φούσκωμα.

Μόλις εντοπιστεί η αιτία του φουσκώματός σας, θα είναι πολύ πιο εύκολο να βρείτε τρόπους για να το ανακουφίσετε. Το φούσκωμα είναι σίγουρα δυσάρεστο, αλλά τις περισσότερες φορές μπορεί να διορθωθεί μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής και δεν αποτελεί πραγματικό λόγο ανησυχίας.

+ 10 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Bloating and Abdominal Distension: Clinical Approach and Management https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30879252/

Management of Chronic Abdominal Distension and Bloating https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32246999/

Bowel Disorders https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27144627/

Workup and Management of Bloating https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29306037/

Bloating and Abdominal Distension: Old Misconceptions and Current Knowledge https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28508867/

Foods to Avoid if You’re Feeling Bloated https://www.webmd.com/diet/features/foods-avoid-bloating

Bloating https://familydoctor.org/condition/bloating/

12 Great Ways to Get Rid of Bloating https://www.healthline.com/nutrition/proven-ways-to-reduce-bloating

Intestinal gas content and distribution in health and in patients with functional gut symptoms https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26095329/

Abdominal distension after eating lettuce: The role of intestinal gas evaluated in vitro and by abdominal CT imaging https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6899808/