Τι αισθάνεσαι;

Πρόληψη και θεραπεία

Πόσο κοιμάστε; Να ένας δείκτης της υγείας σας!

Ο ύπνος είναι εξαιρετικά σημαντικός για την υγεία μας. Οι ίδιοι θα έχουμε παρατηρήσει πως όταν η ποιότητα ή η διάρκεια του ύπνου μας δεν ήταν καλή το προηγούμενο βράδυ, μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα ενέργειας και την διάθεση μας όλη την υπόλοιπη μέρα. Γενικότερα συνίσταται να κοιμόμαστε 7-9 ώρες κάθε βράδυ, φυσικά για τον καθένα, οι ώρες αυτές μπορεί να διαφέρουν.

Τι συμβαίνει όταν κοιμόμαστε λιγότερο από 7 ή περισσότερο από 9 ώρες;

Θα υπάρξουν κάποιες μέρες που θα χρειαστούμε πάνω από 9 ώρες ύπνου. Αν όμως, ξεπερνάμε σχεδόν κάθε βράδυ τις 9 ώρες, αυτό μπορεί να είναι ένδειξη κάποιου καρδιαγγειακού προβλήματος, σύμπτωμα κατάθλιψης ή διαβήτη. Έρευνα του 2014 σε 894 ζευγάρια διδύμων, έδειξε ότι η γενετική τάση για κατάθλιψη, ήταν υψηλότερη σε άτομα που κοιμόντουσαν λιγότερο από 7 ή περισσότερο από 9 ώρες κάθε βράδυ. Σε μια άλλη έρευνα με 400.000 άτομα, φάνηκε ότι το ρίσκο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου ήταν το ίδιο σε άτομα που κοιμόντουσαν λιγότερο από 4 ή περισσότερο από 8 ώρες κάθε βράδυ. Το ρίσκο αυξάνεται κατά 35% όταν ο ύπνος δεν είναι επαρκής και κατά 34% όταν ξεπερνάει τον μέσο όρο σε διάρκεια. Σε ακόμα μια δημοσίευση φάνηκε πως τα άτομα που κοιμόντουσαν λιγότερο από 7 ή παραπάνω από 8 ώρες είχαν τουλάχιστον διπλάσια πιθανότητα να εμφανίσουν τύπου 2 σακχαρώδη διαβήτη.  Άλλη μια έρευνα το 2013 με 54.000 ενήλικες άνω των 44 ετών, συσχέτισε τον ύπνο που ξεπερνούσε τις 8 ώρες με αυξημένο ρίσκο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου, διαβήτη, παχυσαρκίας, εγκεφαλικού επεισοδίου και προβλήματα στην ψυχική τους υγεία.

Τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία δεν δείχνουν ότι ο υπερβολικός ύπνος είναι και υπαίτιος των διαφόρων παθήσεων. Μπορεί απλούστατα να είναι σύμπτωμα αυτών, ή να υπάρχει κάποιου άλλου είδους σύνδεση. Δεδομένου όμως όλων αυτών των συσχετίσεων, μια ομάδα ερευνητών από το University of Colorado Boulder και το Broad Institute of MIT & Harvard διεξήγαγαν μια έρευνα με 840.000 άτομα προκειμένου να εξακριβώσουν το ποσοστό επηρεασμού των ωρών του ύπνου με το ρίσκο εμφάνισης κατάθλιψης. Πέραν αυτού, θέλησαν να ορίσουν και το πόσες ώρες πρέπει να τροποποιήσουμε τον ύπνο μας για να αποφύγουμε τις αρνητικές συνέπειες.

Γιατί είναι καλό να ξυπνάμε μια ώρα νωρίτερα;

Τα γονίδια μας μπορούν να επηρεάσουν τον χρονότυπο μας (τις ώρες δηλαδή που τείνουμε να θέλουμε να κοιμηθούμε ή να ξυπνήσουμε) κατά 12-42%. Αναλύοντας το ανθρώπινο γονιδίωμα βρέθηκαν τουλάχιστον 340 αλληλόμορφα, διαφορετικές μορφές του ίδιου γονιδίου, του PER2, το λεγόμενο “clock gene”, τα οποία επηρεάζουν τον χρονότυπο μας. Τα άτομα με τα αλληλόμορφα του γονιδίου που τα έκαναν να ξυπνάνε νωρίτερα το πρωί, είχαν και μικρότερο ρίσκο, σε ποσοστό 23%,  εμφάνισης κατάθλιψης. Ακόμα και άτομα που ξεπερνάνε τις 8 ώρες ύπνου, αν ξαπλώσουν μια ώρα νωρίτερα από το φυσιολογικό και κοιμηθούν την ίδια διάρκεια, μειώνουν το ρίσκο κατάθλιψης κατά 23%. Δηλαδή, αν αντί στις 2 το πρωί, ξαπλώσουμε στη 1 και κοιμηθούμε την ίδια διάρκεια, θα έχουμε 23% λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης κατάθλιψης, και 40% λιγότερες αν ξαπλώσουμε στις 12 το βράδυ.

Καταλήγοντας, οι ερευνητές συνιστούν να διατηρήσουμε τις μέρες μας φωτεινές και τις νύχτες μας σκοτεινές. Το πρωί να προτιμήσουμε να φάμε πρωινό κοντά σε κάποιο παράθυρο ή στο μπαλκόνι, να περπατήσουμε λίγο στον δρόμο για την δουλειά, και πριν κοιμηθούμε, να αποφύγουμε, όσο γίνεται, τις ηλεκτρονικές συσκευές.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Want to reduce your depression risk? Wake up an hour earlier https://medicalxpress.com/news/2021-05-depression-hour-earlier.html

Genetically Proxied Diurnal Preference, Sleep Timing, and Risk of Major Depressive Disorder DOI: 10.1001/jamapsychiatry.2021.0959

Is Too Much Sleep Bad for You? https://www.sleepassociation.org/sleep-health/much-sleep-bad/

Too much or too little sleep increases risk of diabetes https://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-04/ul-tmo042109.php

Sleeping too little – or too much – associated with heart disease, diabetes, obesity https://aasm.org/sleeping-too-little-or-too-much-associated-with-heart-disease-diabetes-obesity/

Workshop report. Circadian rhythm sleep–wake disorders: gaps and opportunities https://academic.oup.com/sleep/article/44/5/zsaa281/6134797?searchresult=1

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι