Διατροφή

«Ηangry»: Γιατί θυμώνουμε όταν πεινάμε;

Τι είναι το «hangry»;

Μπορεί να ακούγεται σαν ένας ανόητος όρος, αλλά οι έρευνες δείχνουν ότι πρόκειται για ένα  πραγματικό φαινόμενο. Σε μια μελέτη του 2018, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να έχουν αρνητική νοοτροπία όταν πεινάνε.

Μέσα από μια σειρά δοκιμών, η επίκουρη καθηγήτρια ψυχολογίας και νευροεπιστήμης Dr Kristin Lindquist και η ομάδα της έβαλαν τους συμμετέχοντες σε ελαφρώς ενοχλητικές καταστάσεις, όπως το να αντιμετωπίζουν προβλήματα στον υπολογιστή.

Οι πεινασμένοι συμμετέχοντες ήταν φανερά εκνευρισμένοι και πιο πιθανό να δώσουν αρνητικά σχόλια, αργότερα, γεγονός που υποδηλώνει ότι η πείνα μπορεί να αυξήσει το θυμό μπροστά σε απογοητευτικές εμπειρίες.

Ποιοι είναι οι λόγοι που συμβαίνει το «hangry»;

  1. Επίπεδα σακχάρου στο αίμα

Ένας από τους λόγους για τους οποίους μπορεί να βιώνουμε ευερεθιστότητα είναι ότι το να μην τρώμε μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μας. Όταν πεινάμε πολύ και δεν έχουμε φάει σωστά για αρκετό καιρό, τα επίπεδα σακχάρου (γλυκόζης) στο αίμα μας μπορεί να πέσουν.

Αν έχουν πέσει αρκετά χαμηλά, αυτό μπορεί να οδηγήσει στην απελευθέρωση των ορμονών αδρεναλίνη και κορτιζόλη. Αυτό βοηθά στην αύξηση του σακχάρου στο αίμα μας, αλλά μπορεί επίσης να μας κάνει λίγο πιο ευερέθιστους από το συνηθισμένο, γι’ αυτό και να νιώσουμε το αίσθημα «πείνας«.

  1. Λειτουργία του εγκεφάλου

Επιπλέον, το χαμηλό σάκχαρο στο αίμα μπορεί να επηρεάσει τις ανώτερες λειτουργίες του εγκεφάλου, όπως αυτές που μας βοηθούν να ελέγχουμε τις παρορμήσεις και να ρυθμίζουμε τη συμπεριφορά μας.

Ο θυμός συνδέεται επίσης με την πείνα λόγω χημικών ουσιών του εγκεφάλου, όπως το νευροπεπτίδιο Υ, το οποίο απελευθερώνεται στον εγκέφαλο όταν πεινάμε. Ωστόσο, βοηθά επίσης στη ρύθμιση του θυμού ή της επιθετικότητας.

Τελικά, το να βιώνουμε θυμό όταν πεινάμε είναι ένας βιολογικός μηχανισμός που έχει βοηθήσει στην επιβίωσή μας ως είδος. Το να είμαστε επιθετικοί όταν πεινάμε μας βοήθησε να παλεύουμε για την τροφή ως κυνηγοί-συλλέκτες, εξασφαλίζοντας ότι θα μείνουμε χορτάτοι όταν αντιμετωπίζαμε κάποιον ανταγωνισμό.

Τι μπορείτε να κάνετε για να αποφύγετε αυτό το είδος «πείνας»;

Αν και το να θυμώνετε όταν πεινάτε φαίνεται σαν ένα προσωρινό πρόβλημα, η έρευνα δείχνει ότι μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στις προσωπικές σχέσεις. Ωστόσο, υπάρχουν μέτρα που μπορείτε να λάβετε για να αποφύγετε αυτή την πείνα.

  • Τρώτε τακτικά

Προσπαθήστε να μην περιμένετε πολύ ανάμεσα στα γεύματα για να φάτε. Το να έχουμε πιο τακτικά γεύματα μπορεί να μας βοηθήσει να μειώσουμε τις βυθίσεις στο σάκχαρο του αίματός μας, γεγονός που μπορεί να μας αποτρέψει από το αίσθημα της πείνας.

Έχετε μαζί σας ένα προετοιμασμένο σνακ αν είστε εκτός σπιτιού, ώστε να μπορείτε να το φάτε αν νιώσετε ότι πεινάτε. Για παράδειγμα μια μικρή χούφτα ξηρούς καρπούς με ένα κομμάτι φρούτο μπορεί να μειώσει το αίσθημα πείνας.

  • Περιορίστε τη ζάχαρη

Προσπαθήστε να αποφύγετε τα πρόχειρα τρόφιμα, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν κατάρρευση του σακχάρου. Τα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες μπορούν να διατηρήσουν το σάκχαρο στο αίμα σας σταθερό και να σας κάνουν να αισθάνεστε χορτάτοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Η μείωση της πρόσληψης εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων με πρόσθετη ζάχαρη μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη μιας ταχείας αύξησης και στη συνέχεια κατάρρευσης του σακχάρου στο αίμα, η οποία μπορεί να επηρεάσει τη διάθεσή σας.

  • Τρώτε δημητριακά ολικής αλέσεως

Επικεντρωθείτε στους υδατάνθρακες ολικής άλεσης, όπως το καστανό ρύζι ή τα ζυμαρικά, καθώς και στις φυτικές ίνες από λαχανικά, φρούτα, όσπρια, φασόλια και πηγές πρωτεϊνούχων τροφών. Αυτές οι τροφές διατηρούν την ενέργεια και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα πιο σταθερά, γεγονός που θα σας βοηθήσει να αισθάνεστε συνολικά καλύτερα. Αυτό συμβαίνει επειδή χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να τις διασπάσει ο οργανισμός μας για να τις χωνέψει, μειώνοντας τις αιχμές στο σάκχαρο του αίματος.

Οι φυτικές ίνες επίσης μας κρατούν χορτάτους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, επιβραδύνοντας την πέψη και το άδειασμα του στομάχου.

  • Δώστε προσοχή στα συναισθήματά σας

Σύμφωνα με τη μελέτη του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, οι πεινασμένοι άνθρωποι που δίνουν προσοχή στα συναισθήματά τους αυτή τη στιγμή μπορεί να είναι σε θέση να μειώσουν τις πιθανότητες να γίνουν πεινασμένοι.

Η συναισθηματική αυτογνωσία μπορεί να είναι χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, αλλά είναι επίσης κάτι που μπορεί να μάθει κανείς μέσω τεχνικών όπως η ενσυνειδητότητα. Μπορεί επίσης να βοηθήσει να σημειώσετε πότε είναι πιο πιθανό να νιώσετε πεινασμένοι ή ευερέθιστοι, ώστε να έχετε κάποιο πρόχειρο σνακ.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Are you “hangry?” Hunger can lead to anger, but it’s more complicated than a drop in blood sugar, UNC study says https://college.unc.edu/2018/06/hangry/

Low glucose relates to greater aggression in married couples https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1400619111

https://eu.usatoday.com/story/news/health/2022/07/07/hangry-research-angry-hungry/7825022001/

Is Being ‘Hangry’ Really a Thing ― or Just an Excuse? https://health.clevelandclinic.org/is-being-hangry-really-a-thing-or-just-an-excuse/

Health Check: the science of ‘hangry’, or why some people get grumpy when they’re hungry https://theconversation.com/health-check-the-science-of-hangry-or-why-some-people-get-grumpy-when-theyre-hungry-37229