Ψυχική υγεία

«Πότε θα νιώσω καλύτερα;»: Κολλημένοι σε έναν φαύλο κύκλο

Συχνά πέφτουμε στην παγίδα να πιστεύουμε ότι θα νιώσουμε καλύτερα κάποια στιγμή στο μέλλον, όταν αλλάξουν οι συνθήκες της ζωής μας. Πολλοί άνθρωποι συχνά λένε (και το έχω πει κι εγώ στον εαυτό μου): «Δεν ξέρω τι να πω:

«Θα νιώσω καλύτερα όταν…»:

  • Όταν τελειώσω με το σχολείο
  • Βρω τον σύντροφο της ζωής μου
  • Αποκτήσω ένα μωρό
  • Είμαι λιγότερο αγχωμένος
  • Χάσω βάρος
  • Αυτό το έργο εργασίας έχει τελειώσει
  • Η πανδημία τελειώσει

Τι συμβαίνει όμως όταν αυτό το μέλλον δεν έρχεται ποτέ, ή αν έρθει, έχετε ήδη προχωρήσει στο επόμενο «θα νιώσω καλύτερα όταν»; Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε αντ’ αυτού;

  1. Ψυχολογική ενυδάτωση

Όταν πρόκειται για μεγάλες φιλοδοξίες, είναι ωφέλιμο να λαμβάνουμε το καλό των πιο μικρών επιτευγμάτων στην πορεία. Ολοκληρώστε μια μικρή εργασία και μείνετε στην αίσθηση μιας δουλειάς που επιτεύχθηκε. Παραμένοντας σε μια εμπειρία ολοκλήρωσης για λίγες στιγμές, μπορείτε να απολαύσετε ένα αίσθημα ικανοποίησης.

  1. Νέα προοπτική του εαυτού σας

Συχνά το «αισθανόμαστε καλύτερα όταν» προέρχεται από την εξαιρετική ικανότητα του ανθρώπινου μυαλού μας να φαντάζεται. Συγκρίνουμε τον εαυτό μας με άλλους ανθρώπους που νομίζουμε ότι έχουν αυτό που θέλουμε. Φανταζόμαστε μια «καλύτερη εκδοχή» του εαυτού μας, ένα άτομο που είναι πιο αδύνατο, πιο έξυπνο, πιο αυτόνομο. Γίνετε παρατηρητής της φαντασίας σας. Τι ιστορίες δημιουργεί το μυαλό σας για εσάς και τους άλλους; Είναι χρήσιμες ή επιβλαβείς; Υπάρχουν άλλες προοπτικές που μπορείτε να εξετάσετε;

  1. Να είστε ικανοποιημένοι

Να γνωρίζετε πότε το αρκετά καλό είναι αρκετά καλό. Ο Barry Schwartz, συγγραφέας του βιβλίου The Paradox of Choice, έχει τεκμηριώσει καλά ότι οι άνθρωποι που είναι ικανοποιημένοι με αυτά που έχουν είναι πιο ευτυχισμένοι μακροπρόθεσμα από εκείνους που συνεχίζουν να εργάζονται για να αξιοποιήσουν τις επιλογές τους. Το να είστε ικανοποιημένοι [ μπορεί να φέρει κάποια δυσφορία και φόβο ότι θα χάσετε κάτι (FOMO) ή φόβο για μια καλύτερη επιλογή (FOBO)]. Ωστόσο, το FOMO και το FOBO μπορεί να είναι καλά,  που σημαίνει ότι δεν σπαταλάτε πλέον την πολύτιμη ενέργειά σας στη μεγιστοποίηση πραγμάτων που δεν έχουν σημασία για εσάς. Κάποιοι το έχουν ονομάσει αυτό JOMO! (Joy of missing out!) Διαλέξτε το αρκετά καλό ρούχο, επιλέξτε το αρκετά καλό εστιατόριο, σταματήστε στην αρκετά καλή δουλειά και αφιερώστε την ενέργειά σας απολαμβάνοντας τη ζωή στην οποία βρίσκεστε!

  1. Προσέξτε τη διαδικασία έναντι του αποτελέσματος

Απολαμβάνετε την αίσθηση του να βρίσκεστε στο ταξίδι αντί να εστιάζετε στα σημεία. Πώς αισθάνεστε την κίνηση του σώματός σας όταν γυμνάζεστε; Πώς η περιέργεια και η λήψη προοπτικών αλλάζουν την εμπειρία σας στις σχέσεις; Επικεντρωθείτε στη σύγχυση της διαδικασίας. Το να απολαμβάνετε είναι μια κρίσιμη νοοτροπία των πιο ευτυχισμένων ανθρώπων. Η ζωή σας είναι τώρα. Απολαύστε την!

  1. Να θυμάστε ότι δεν είστε ένα πρόγραμμα αυτοβελτίωσης.

Αυτό με συγκλόνισε όταν άκουσα για πρώτη φορά τον όρο «η λεπτή επιθετικότητα της αυτοβελτίωσης» από τον δάσκαλο διαλογισμού Bob Sharples. Το επάγγελμα μου είναι να βοηθάω τους ανθρώπους να ζήσουν γεμάτες και ουσιαστικές ζωές, αλλά πολλές φορές βλέπω ότι αυτό μετατρέπεται σε μια δουλειά του τύπου «κάτι δεν πάει καλά με σένα και πρέπει να το διορθώσεις». Έχω γίνει επιφυλακτική με τα προγράμματα αυτοβοήθειας που σας κάνουν το τώρα με το μελλοντικό, καλύτερο εαυτό σας. Είναι μια σπουδαία τακτική πωλήσεων για να βελτιώσεις κάτι που είναι χαλασμένο, και είναι ένας τρομερός τρόπος να προσεγγίσεις το να είσαι άνθρωπος. Μπορεί να έχετε κολλήσει στον εθισμό, σε παλιά μοτίβα σχέσεων ή στο άγχος, αλλά να θυμάστε ότι δεν είστε ελαττωματικοί. Είστε ολόκληροι και πάντα ήσασταν.

  1. Βελτιωθείτε εκεί που έχει σημασία.

Ακριβώς επειδή προσέχετε τη διαδικασία, αποδέχεστε τον εαυτό σας όπως είναι και επιτρέπετε το αρκετά καλό, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσετε να εστιάζετε σε αναζητήσεις με στόχο. Πιστεύω θα σας βοηθήσει να βάζετε τα πάντα σε μέρη που έχουν νόημα για εσάς και συνδέονται με τις αξίες σας. Να είστε δυνατοί. Αλλά μόνο στους τομείς που είναι πιο σημαντικοί για εσάς. Στη συνέχεια, να είστε παρόντες στη ζωή των αξιών σας.

Δεν χρειάζεται να περιμένουμε ένα μελλοντικό σημάδι που θα νιώσουμε καλύτερα για να αρχίσουμε να ζούμε πλήρως. Ο στόχος δεν είναι απαραίτητα να «νιώσουμε καλύτερα» αλλά να «γίνουμε καλύτεροι συναισθηματικά». Αφήστε τα μικρά πράγματα, επιλέξτε τις αξίες σας και παίξτε μεγάλα παιχνίδια εκεί που σας ενδιαφέρει.

 

Τροφή για σκέψη…

  • Σκεφτείτε κάποιες εργασίες ή σχέσεις που σας εξαντλούν. Πώς ξέρετε πότε έχετε κάνει αρκετά; Τι είναι αρκετά καλό για εσάς;
  • Αν ζούσατε σήμερα σύμφωνα με τις αξίες σας, τι είδους δράση θα αναλαμβάνατε; Ποια είναι τα αποτελέσματα που θα ήσασταν διατεθειμένοι να αφήσετε πίσω σας;
  • Πού θέλετε να μετουσιώσετε τις προσπάθειές σας; Ποιες αξίες αξίζουν τη μεγαλύτερη προσπάθεια και ενέργειά σας;

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

The Paradox of Choice: Why More Is Less, Revised Edition Barry Schwartz

MEDITATION: CALMING THE MIND https://www.linettebixby.com/post/meditation-calming-the-mind