Τι αισθάνεσαι;

Πρόληψη και θεραπεία

Σκόνες πρωτεΐνης: Πόσο ασφαλείς είναι; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Πολλοί άνθρωποι, για να χάσουν βάρος ή για να χτίσουν μυϊκή μάζα, στρέφονται προς τις σκόνες πρωτεΐνης. Πρόκειται για έναν πολύ βολικό τρόπο ενίσχυσης της διατροφής, ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουν τα μειονεκτήματα του πριν τον ενσωματώσουν στη ζωή τους.

Πόσο ασφαλείς είναι οι σκόνες πρωτεΐνης;

Οι διατροφολόγοι συζητούν εδώ και χρόνια για την ασφάλεια της χρήση των πρωτεϊνικών σκονών.

Μια έκθεση που δημοσιεύθηκε το 2018 με την ονομασία Clean Label Project, διαπιστωσε ότι πολλές πρωτεϊνικές σκόνες περιέχουν βαρέα μέταλλα, όπως το αρσενικό και ο μόλυβδος. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι οι φυτικές σκόνες ήταν πιο μολυσμένες συγκριτικά με τους ορούς γαλακτος ή αυγού, ενώ οι οργανικές σκόνες είχαν πιο ψηλά επίπεδα μόλυνσης από ότι οι συμβατικές. Σε παρόμοια αποτελέσματα κατέληξαν και δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν το 2010.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα βαρέα μέταλλα είναι αδύνατον να εξαφανιστούν εντελώς από τις πρωτεϊνικές σκόνες, επειδή υπάρχουν παντού, στον αέρα, στο έδαφος και στο νερό. Υπάρχουν όμως επιπλέον λόγοι για τους οποίους πρέπει να είστε προσεκτικοί με την χρήση των πρωτεϊνικών σκονών και πιο κάτω, ένας ειδικός διατροφολόγος, αναφέρει μερικούς από αυτούς:

  • Συμπληρώματα: Πολλές σκόνες πρωτεΐνης θεωρούνται συμπληρώματα, τα οποία δεν ρυθμίζονται με τον ίδιο τρόπο, όπως τα τρόφιμα και τα φάρμακα από τον FDA. Σύμφωνα με τον FDA, δεν χρειάζεται να αποδειχθεί η ασφάλεια των συμπληρωμάτων πριν κυκλοφορήσουν στην αγορά και δεν απαιτείται από τους κατασκευαστές τους να αποδείξουν ότι περιέχουν αυτό που ισχυρίζονται ότι περιέχουν, ενώ εναπόκειται στους καταναλωτές να σηκώσουν «κόκκινες σημαίες» για την αποτελεσματικότητα και τις επιπτώσεις τους. Εναπόκειται επίσης στις εταιρείες να χειρίζονται και να αντιμετωπίζουν τα παράπονα των καταναλωτών.
  • Διαβάστε προσεκτικά την ετικέτα: Πριν αρχίσετε να χρησιμοποιείτε μια σκόνη πρωτεΐνης, διαβάστε προσεκτικά τα συστατικά που περιέχει και ενημερωθείτε για την βασική πηγή προέλευσης της (ορός γάλακτος, αυγού ή μπιζελιού). Αυτό θα σας βοηθήσει να σιγουρευτείτε ότι η σκόνη που προτίθεστε να χρησιμοποιήσετε δεν περιέχει κάποιο συστατικό στο οποίο έχετε ευαισθησία ή αλλεργία.
  • Προσέξτε τη δοσολογία: Η ρήση «παν μέτρον άριστον» έχει την τέλεια εφαρμογή σε αυτή την περίπτωση. Κάποιες σκόνες πρωτεΐνης, πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συγκεκριμένες δοσολογίες, ενώ άλλες μπορούν να χρησιμοποιούνται απεριόριστα κατά τη διάρκεια της ημέρας, στον καφέ, στα smoothies, τα muffins, τις βάφλες, ακόμη και στις σάλτσες σαλάτας. Πρέπει όμως να γνωρίζετε, ότι ενώ μερικοί άνθρωποι μπορούν να ανεχθούν αυξημένες ποσότητες πρωτεΐνης, κάποιοι άλλοι δεν τις ανέχονται και ως εκ τούτου πρέπει να παρατηρείτε το πώς αντιδρά το σώμα σας σε συγκεκριμένες δοσολογίες και να τις προσαρμόζετε ανάλογα.
  • Παρακολουθείστε τις αντιδράσεις του σώματος σας: Οι σκόνες πρωτεΐνης, όπως και οτιδήποτε άλλο παίρνετε, μπορούν να προκαλέσουν αντιδράσεις στο σώμα σας, ακόμη και αν στην ετικέτα τους αναφέρουν ότι όλα τα συστατικά τους είναι φυσικής προέλευσης. Σε περίπτωση που παρατηρήσετε κάποια δυσάρεστη αντίδραση, διακόψτε αμέσως την χρήση τους και συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.
  • Εξασφαλίστε πρωτεΐνες μέσω τροφίμων: Η πρωτεΐνη είναι το κλειδί που αποτρέπει την απώλεια της μυϊκής μάζας που συμβαίνει φυσικά κατά τη γήρανση, αλλά η σκόνη πρωτεΐνης δεν πρέπει να αποτελεί την κύρια επιλογή σας. Αντίθετα, βασικός σας στόχος θα πρέπει να είναι η εξασφάλιση πρωτεΐνης μέσω τροφίμων, όπως το άπαχο κρέας, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι, η σόγια, τα αυγά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα λαχανικά, τα οποία θα σας εξασφαλίσουν παράλληλα και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι