Τι αισθάνεσαι;

Ορθοπεδικά

Τενοντοπάθεια Αχιλλείου και φυσικοθεραπεία

Τι είναι η τενοντοπάθεια αχιλλείου;

Η τενοντοπάθεια του αχιλλείου είναι ένας συνηθισμένος τραυματισμός από υπερβολική χρήση που προκαλείται από επαναλαμβανόμενη αποθήκευση ενέργειας που απελευθερώνεται με υπερβολική συμπίεση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ξαφνικό τραυματισμό, ή στη χειρότερη περίπτωση, μπορεί να προκαλέσει ρήξη του τένοντα. Και στις δύο περιπτώσεις, η έλλειψη ευλυγισίας και δύναμης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο αυτών των τραυματισμών. Η τενοντοπάθεια του αχιλλείου μπορεί να διαφέρει ανάλογα τον εντοπισμό. Η μία μορφή βρίσκεται στο επίπεδο μετάβασης μεταξύ του τένοντα και του οστού και η δεύτερη βρίσκεται στο επίπεδο του σώματος του τένοντα.

 

Ποια σημεία και συμπτώματα τενοντοπάθειας αχιλλείου ψάχνει ο φυσικοθεραπευτής κατά την κλινική εξέταση;

Ο φυσικοθεραπευτής:

  1. Ελέγχει την περιοχή για μυϊκή ατροφία, πρήξιμο, ασυμμετρία, οίδημα αρθρώσεων και ερυθρότητα. Η ατροφία είναι μια σημαντική ένδειξη για τη παρουσία της τενοντοπάθειας και συχνά εμφανίζεται σε χρόνιες παθήσεις. Οίδημα, ασυμμετρία και ερυθρότητα στους παθολογικούς τένοντες παρατηρούνται συχνά κατά την εξέταση.
  2. Εξετάζει το εύρος τροχιάς, την αντοχή και την ευλυγισία που συχνά περιορίζονται στην πλευρά της τενοντοπάθειας.
  3. Ψηλαφεί την περιοχή για να εντοπίσει κάποια ευαισθησία που είναι παρόμοια σε ποιότητα και θέση με τον πόνο που βιώνεται κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας Οι φυσικές εξετάσεις του τένοντα συχνά αποκαλύπτουν ψηλαφητά οζίδια και πάχυνση.
  4. Κάνει επισκόπηση της περιοχής για ανατομικές παραμορφώσεις όπως ραιβότητα (γόνατα στραμμένα προς τα έξω και πέλματα στραμμένα προς τα μέσα), πλατυποδία και ανάσπαση έξω χείλους που πρέπει να λαμβάνουν ιδιαίτερη προσοχή.
  5. Κάνει κλινικές δοκιμασίες για τενοντοπάθεια.

 

Με ποιον τρόπο βοηθάει η φυσικοθεραπεία την τενοντοπάθεια του αχιλλείου;

  1. Εκπαίδευση: Ο φυσικοθεραπευτής θα συνεργαστεί μαζί σας για να εντοπίσει τυχόν εξωτερικούς παράγοντες που προκαλούν πόνο, όπως ελαττωματικά υποδήματα ή ακατάλληλες κινήσεις ή ασκήσεις. Συνεπώς θα αξιολογήσει τα υποδήματά σας και θα προτείνει βελτιώσεις και θα αναπτύξει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα άσκησης για να εξασφαλίσει μια ανώδυνη επιστροφή στις επιθυμητές δραστηριότητες.
  2. Διαχείριση του πόνου: Πολλές στρατηγικές ανακούφισης του πόνου μπορεί να εφαρμοστούν, όπως η εφαρμογή πάγου στην περιοχή, η τοποθέτηση του προσβεβλημένου ποδιού σε στήριγμα, η χρήση τακουνιού στη φτέρνα ή η χρήση θεραπειών όπως η ιοντοφόρεση, ο θεραπευτικός υπέρηχος και η ηλεκτροθεραπεία. Αυτές οι μέθοδοι μπορούν να μειώσουν την ανάγκη για φαρμακευτική αγωγή, συμπεριλαμβανομένων των οπιοειδών.
  3. Χειροπρακτική: Ο φυσικοθεραπευτής σας μπορεί να εφαρμόσει τεχνικές κινητοποίησης στους μύες και στις αρθρώσεις για να βελτιώσετε την κίνηση και τη λειτουργία τους.
  4. Θεραπεία εύρους κίνησης: Η άρθρωση του αστραγάλου, του ποδιού ή του γόνατος μπορεί να κινείται ακατάλληλα, προκαλώντας αυξημένη πίεση στον τένοντα του αχιλλείου. Τεχνικές διατάσεων, κινησιοθεραπείας και μάλαξης εφαρμόζονται στο κάτω άκρο για να βοηθήσουν στην αποκατάσταση και την ομαλοποίηση της κίνησης και να αποκαταστήσει το πλήρες εύρος κίνησης.
  5. Απαλή άσκηση: Η φόρτιση του τένοντα (εφαρμογή βάρους ή αντίστασης σε αυτό) μέσω της άσκησης είναι ευεργετική για την ανάρρωση από την τενοντοπάθεια του αχιλλείου. Μπορείτε να ξεκινήσετε κάνοντας απλές ασκήσεις ενδυνάμωσης σε καθιστή θέση. Στη συνέχεια, μπορείτε να προχωρήσετε σε ασκήσεις σε όρθια θέση.
  6. Ασκήσεις ενδυνάμωσης μυών: Η μυϊκή αδυναμία ή ανισορροπία μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική πίεση στον αχίλλειο τένοντα. Με βάση την εκάστοτε κατάσταση, ο φυσικοθεραπευτής σας θα σχεδιάσει ένα εξατομικευμένο, προοδευτικής αντίστασης πρόγραμμα για να σας βοηθήσει να διορθώσετε τυχόν σφάλματα κίνησης που σχετίζονται με την αδυναμία που μπορεί να συμβάλλουν στον πόνο σας.
  7. Λειτουργική εκπαίδευση: Μόλις ο πόνος σας μειωθεί και η δύναμη και η κίνησή σας βελτιωθούν, θα πρέπει να μεταβείτε με ασφάλεια σε πιο απαιτητικές δραστηριότητες. Για να ελαχιστοποιήσετε τα φορτία που ασκούνται στον τένοντα του αχιλλείου και τον κίνδυνο επανατραυματισμού, είναι σημαντικό να διδάξετε στο σώμα σας ασφαλείς, ελεγχόμενες κινήσεις. Με βάση τους στόχους σας, ο φυσικοθεραπευτής θα δημιουργήσει μια σειρά δραστηριοτήτων που θα σας βοηθήσουν να εκτελέσετε με ασφάλεια τις καθημερινές εργασίες.

Εάν απαιτούνται πρόσθετες επεμβάσεις, όπως ενέσεις ή χειρουργική επέμβαση, ο φυσικοθεραπευτής σας θα συνεργαστεί μαζί σας μετά τη διαδικασία για να σας βοηθήσει να ανακτήσετε την κίνηση, τη δύναμη και τη λειτουργία.

Ποιες είναι οι βασικές ασκήσεις που θα συστήσει ο φυσικοθεραπευτής;

  1. Για αύξηση εύρους κίνησης: Οι ασκήσεις για τενοντοπάθεια αχιλλείου συνήθως ξεκινούν με εύκολες και απλές κινήσεις. Αυτές εξελίσσονται από παθητικές σε ενεργητικές ασκήσεις εύρους τροχιάς. Οι ασκήσεις μπορεί να περιλαμβάνουν: παθητική κινητοποίηση, μυϊκή αντλία και ενεργητική κινητοποίηση.
  2. Ασκήσεις ευλυγισίας: Όταν υπάρχει τραυματισμός στον αχίλλειο, σχηματίζεται ουλώδης ιστός γύρω από τον τένοντα καθώς θεραπεύεται. Αυτό, σε συνδυασμό με μια περίοδο ακινητοποίησης, μπορεί να κάνει τον τένοντα (και τους γύρω μύες) να γίνουν δύσκαμπτοι. Οι ασκήσεις ευλυγισίας για τον αστράγαλο και το κάτω άκρο μπορούν να βοηθήσουν να διαταθούν αυτοί οι μύες. Οι ασκήσεις που πρέπει να κάνετε για να βελτιώσετε την ευλυγισία μετά από τραυματισμό στον αχίλλειο περιλαμβάνουν: διάταση γάμπας με τη βοήθεια πετσέτας, διατάσεις σε σκάλα και όρθιοι καθώς και παθητική διάταση της περιοχής
  3. Ασκήσεις ενδυνάμωσης: Μόλις ανακτήσετε λίγο το εύρος κίνησης γύρω από τον αστράγαλο, καλό θα ήταν να βελτιώσετε και τη δύναμη των μυών εκεί, τοποθετώντας προοδευτικό βάρος στον τένοντα σας με ασκήσεις ενδυνάμωσης. Οι ασκήσεις για την ενδυνάμωση του αστραγάλου να περιλαμβάνουν: Ασκήσεις με ζώνη αντίστασης, ασκήσεις με χειροκίνητη αντίσταση, ισορροπία στις μύτες των ποδιών, και ανύψωση ποδιού (για τους κοντινούς μύες)
  4. Ασκήσεις ισορροπίας και ιδιοδεκτικότητας: Μετά από τραυματισμό στον αχίλλειο, η ισορροπία και η ιδιοδεκτικότητα ενδέχεται να μειωθούν. Αυτό μπορεί να συμβεί ως αποτέλεσμα του τραυματισμού ή λόγω της περιόδου ακινητοποίησης ενώ ο τένοντάς σας θεραπευόταν. Ο φυσικοθεραπευτής σας μπορεί να σας κάνει να δουλέψετε συγκεκριμένες ασκήσεις για να βελτιώσετε την ισορροπία και την ιδιοδεκτικότητα και αυτές περιλαμβάνουν: μονοποδική στήριξη (με τα μάτια ανοιχτά και τα μάτια κλειστά), χρήση μαξιλαριών για βάση στήριξης και BOSU.
  5. Αερόβια άσκηση: Η παρατεταμένη ακινητοποίηση λόγω πόνου μπορεί να μειώσει την αερόβια ικανότητα σας. Οι ασκήσεις που μπορείτε να κάνετε για να τη βελτιώσετε περιλαμβάνουν: ποδηλασία, ελλειπτικό, διάδρομο

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Achilles tendinitis https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1483611/

Common overuse tendon problems: A review and recommendations for treatment https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16156339/

Achilles tendinopathy https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1191/1460408603ta285oa

Achilles Pain, Stiffness, and Muscle Power Deficits: Midportion Achilles Tendinopathy Revision 2018 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29712543/

Common overuse tendon problems: A review and recommendations for treatment https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16156339/

Is calcaneal inclination higher in patients with insertional Achilles tendinosis? A case-controlled, cross-sectional study https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22819613/

Physical Therapy Guide to Achilles Tendinopathy https://www.choosept.com/symptomsconditionsdetail/physical-therapy-guide-to-achilles-tendon-injuries-tendinopathy

Exercise Program for Achilles Tendon Rupture https://www.verywellhealth.com/pt-exercises-for-achilles-tendon-tear-4165931

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι