Βότανα

Το αληθινό τσάι ωφελεί την καρδιά, τον εγκέφαλο και το ανοσοποιητικό!

Νέα μελέτη δείχνει ότι η κατανάλωση τσαγιού σημαίνει πολλά περισσότερα από την απλή θεραπεία του πονόλαιμου. Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν στο  Έκτο Διεθνές Επιστημονικό Συμπόσιο για το Τσάι και την Ανθρώπινη Υγεία, η κατανάλωση «αληθινού», συγκεκριμένα, τσαγιού μπορεί να υποστηρίξει τη γνωστική λειτουργία, να ωφελήσει την καρδιαγγειακή υγεία και να προσφέρει πολλά άλλα οφέλη. (Πώς μπορεί το τσάι να ωφελήσει την υγεία μας;)

Τι είναι το αληθινό τσάι;

Η έρευνα επικεντρώθηκε σε αληθινά τσάγια. Όλα τα αληθινά τσάγια προέρχονται από το ίδιο φυτό και συγκεκριμένα από ένα αειθαλές φυτό που ευδοκιμεί το καλοκαίρι και ονομάζεται Camellia sinensis.

Υπάρχουν πέντε είδη αληθινού τσαγιού:

  • Μαύρο
  • Πράσινο
  • Μαύρο τέϊον
  • Σκούρο
  • Λευκό

Η διαφορά των πιο πάνω τσαγιών σχετίζεται με τον βαθμό επεξεργασίας και το επίπεδο της οξείδωσης του καθενός.

Τα αληθινά τσάγια περιέχουν φυσικές ενώσεις με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που ονομάζονται φλαβονοειδή. Περιέχουν επίσης L-θεανίνη, ένα αμινοξύ που έχει συνδεθεί με γνωστικά οφέλη. Σημειώνεται ότι τα δημοφιλή αφεψήματα από βότανα, όπως το χαμομήλι και η μέντα, δεν εμπίπτουν στην κατηγορία του «αληθινού τσαγιού». (7 λόγοι για τους οποίους πρέπει να βάλετε το πράσινο τσάι στη ζωή σας)

Πώς ωφελεί την υγεία η κατανάλωση αληθινών τσαγιών;

Οι εισηγητές του συμποσίου, παρουσίασαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα συστατικά των αληθινών τσαγιών, συνδέονται με πολλά θετικά αποτελέσματα στην συνολική ανθρώπινη υγεία. Ανάμεσα στα ευρήματα που παρουσιάστηκαν, τα γνωστικά, καρδιαγγειακά και ανοσοποιητικά οφέλη είχαν τα περισσότερα υποστηρικτικά δεδομένα. (7 λόγοι για τους οποίους πρέπει να βάλετε το πράσινο τσάι στη ζωή σας)

1. Γνωστικά οφέλη

Περισσότεροι από 16 εκατομμύρια άνθρωποι στις Ηνωμένες Πολιτείες ζουν με γνωστική εξασθένηση, η οποία μπορεί να έχει βαθύτατα αρνητικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής τους. Για την διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου κατά τη γήρανση, συνιστώνται μέτρα πρόληψης που υποστηρίζουν την γνωστική υγεία, όπως η διατήρηση της αρτηριακής πίεσης σε φυσιολογικό εύρος, η κοινωνική αλληλεπίδραση και η σωματική άσκηση. (Γνωστική εξασθένηση: μειώστε τον κίνδυνο καταναλώνοντας μανιτάρια)

Για την εξέταση της επίδρασης του αληθινού τσαγιού στον εγκέφαλο πραγματοποιήθηκαν αρκετές μελέτες μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα:

  • Τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές, δείχνουν ότι η κατανάλωση τσαγιού ωφελεί βραχυπρόθεσμα την προσοχή.
  • Μελέτες δείχνουν ότι η υψηλή δόση L-θεανίνης μαζί με χαμηλή δόση καφεΐνης, έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην προσοχή.
  • Το τσάι είναι το καλύτερο ρόφημα που μπορεί να επιλέξει κάποιος σε καταστάσεις εντόνου άγχους, λόγω των ευεργετικών του επιδράσεων στην προσοχή.

Ο Jonathan Hodgson, PhD, καθηγητής στο Ινστιτούτο Διατροφικής Έρευνας στο Πανεπιστήμιο Edith Cowan, που συμμετείχε στο συμπόσιο, σημείωσε ότι το 40 – 50% των περιπτώσεων άνοιας θα μπορούσε να προληφθούν μέσω αλλαγών στη διατροφή και άλλων παραγόντων του τρόπου ζωής. Μια διατροφική αλλαγή που πρότεινε ο Hodgson είναι η κατανάλωση αληθινού τσαγιού, επικαλούμενος αυξανόμενες ενδείξεις ότι η κατανάλωση μόνο ενός φλιτζανιού τσάι την ημέρα θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο αγγειακής άνοιας και Αλτσχάιμερ.

2. Οφέλη για την καρδιά

Οι καρδιαγγειακές παθήσεις είναι η κύρια αιτία θανάτου τόσο για άνδρες, όσο και για γυναίκες στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που παρουσιάστηκαν στο συμπόσιο, η απλή πράξη της συχνής κατανάλωσης αληθινού τσαγιού, μπορεί να υποστηρίξει την υγεία της καρδιάς, μειώνοντας τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. (Τσάι: Ο σύμμαχός μας τις μέρες του χειμώνα!)

Ο Taylor Wallace, PhD, CFS, FACN , καθηγητής στο Τμήμα Διατροφής και Σπουδών Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο George Mason που συμμετείχε στο συμπόσιο, εξήγησε ότι το τσάι είναι η κύρια πηγή φλαβονοειδών (και flavan-3-ols) και αποδεδειγμένα, τα άτομα που καταναλώνουν τσάι, εξασφαλίζουν 20 φορές περισσότερα φλαβονοειδή σε σύγκριση με τα άτομα που δεν καταναλώνουν τσάι.

Με βάση διάφορες μελέτες, ο Wallace υπογράμμισε ότι η κατανάλωση δύο φλιτζανιών τσαγιού χωρίς ζάχαρη την ημέρα, μειώνει τον κίνδυνο καρδιομεταβολικής νόσου.

Συγκεκριμένα, κάθε φλιτζάνι τσάι σχετίζεται κατά μέσο όρο με:

3. Ανοσολογικά οφέλη

Το τσάι είναι ένα πολύ ευεργετικό ρόφημα για το κρυολόγημα. Την ίδια ώρα όμως, η έρευνα δείχνει ότι μπορεί να βελτιώσει και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Ο Dayong Wu, MD, PhD, συνεργάτης επικεφαλής της Ομάδας Διατροφικής Ανοσολογίας στο Ερευνητικό Κέντρο Ανθρώπινης Διατροφής του USDA για τη Γήρανση και αναπληρωτής καθηγητής στο Friedman School of Nutrition Science and Policy, στο Πανεπιστήμιο Tufts, εξήγησε ότι η κατανάλωση τσαγιού ωφελεί ένα ευρύ φάσμα μεταβολικής και ανοσοποιητικής υγείας.

Κατά τη διάρκεια του συμποσίου, ο Wu εξήγησε ότι τα φυτοχημικά που υπάρχουν στο πράσινο τσάι, που ονομάζονται κατεχίνες, αποδεδειγμένα βοηθούν στην καταπολέμηση παθογόνων και ενεργοποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα. (Απο ποιες παθήσεις προστατεύει το μαύρο τσάι)

Πώς θα προσθέσετε το τσάι στη διατροφή σας;

Μερικοί άνθρωποι έχουν ήδη τη συνήθεια να πίνουν τσάι κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ άλλοι το καταναλώνουν περιστασιακά ή μόνο όταν είναι άρρωστοι.

Για να προσθέσετε το τσάι στη διατροφή σας:

  • Φτιάξτε μια κανάτα τσάι και αποθηκεύστε το στο ψυγείο, ώστε να πίνετε αρκετές φορές την μέρα με περισσότερη ευκολία.
  • Ξεκινήστε τη μέρα σας πίνοντας ένα φλιτζάνι μαύρο τσάι με το πρωινό σας, αντί για καφέ.
  • Ανταλλάξτε το βραδινό σας κοκτέιλ με ένα φλιτζάνι τσάι που θα σας βοηθήσει παράλληλα να κοιμηθείτε καλύτερα.
  • Πιείτε τσάι το απόγευμα αντί για καφέ.

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

New Tea Research Boasts Heart, Brain, and Immune Benefits https://www.verywellhealth.com/tea-health-benefits-2022-symposium-5271260

Anti-inflammatory Action of Green Tea http://www.eurekaselect.com/article/78364

Antiviral activity of green tea and black tea polyphenols in prophylaxis and treatment of COVID-19: A review https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711320301185

Heart Disease in the United States https://www.cdc.gov/heartdisease/facts.htm

Green Tea Intake and Risks for Dementia, Alzheimer’s Disease, Mild Cognitive Impairment, and Cognitive Impairment: A Systematic Review https://www.mdpi.com/2072-6643/11/5/1165/htm

Acute effects of tea consumption on attention and mood https://academic.oup.com/ajcn/article/98/6/1700S/4577506?login=false

The Effects of Green Tea Amino Acid L-Theanine Consumption on the Ability to Manage Stress and Anxiety Levels: a Systematic Review https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31758301/