Ψυχική υγεία

Το φολικό οξύ μειώνει τον κίνδυνο αυτοκτονίας

Νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο JAMA Psychiatry, διερεύνησε το κατά πόσο η λήψη φολικού οξέος μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο αυτοκτονίας. (Κεταμίνη: Ανακουφίζει τα καταθλιπτικά συμπτώματα και τις αυτοκτονικές σκέψεις)

Τι είναι το φολικό οξύ;

Το φολικό οξύ είναι ένας τύπος βιταμίνης Β, που υπάρχει φυσικά σε πολλά τρόφιμα και σε πολλά άλλα που είναι εμπλουτισμένα με αυτό.

Η εν λόγω θρεπτική ουσία διατίθεται σε αφθονία στα λαχανικά και κυρίως στα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και τα σπαράγγια. Άλλα τρόφιμα που περιέχουν φολικό οξύ είναι οι ξηροί καρποί, τα φασόλια, τα πορτοκάλια και ο χυμός πορτοκαλιού. Εμπλουτισμένα με φολικό οξύ τρόφιμα είναι διάφορα είδη ψωμιού, αλεύρι, ζυμαρικά, ρύζι και καλαμποκάλευρο. (Φολικό οξύ (Βιταμίνη Β9): Ποιος είναι ο ρόλος του στην υγεία μας;)

Το φολικό οξύ αποτελεί σημαντικό στοιχείο της ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής, διότι παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία και την ανάπτυξη των κυττάρων. (6 απλοί τρόποι υγιεινής διατροφής)

Ο κάθε άνθρωπος χρειάζεται περίπου 400 μικρογραμμάρια φολικού οξέος την ημέρα. Οι έγκυες γυναίκες χρειάζονται περίπου 600 μικρογραμμάρια την ημέρα και οι θηλάζουσες περίπου 500 μικρογραμμάρια την ημέρα. (Φυλλικό οξύ: 7+1 τροφές που το περιέχουν!)

Το φολικό οξύ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο αυτοκτονίας;

Στη μελέτη εξετάστηκαν σχεδόν 870.000 άτομα από την Αμερικανική Φαρμακοεπιδημιολογική βάση δεδομένων, τα οποία λάμβαναν καθημερινά συμπληρώματα φολικού οξέος (βιταμίνη Β9), από το 2012 έως το 2017. Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες κλήθηκαν να λαμβάνουν για ένα χρονικό διάστημα, καθημερινά, βιταμίνη Β12, αντί για φολικό οξύ. (Βιταμίνη Β12: Ποια είναι η σημασία της για τον ανθρώπινο οργανισμό;)

Πάνω από το 80% των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες και λίγο πάνω από το 10% ήταν άτομα 60 ετών και άνω.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ομάδα που λάμβανε φολικό οξύ, παρουσίασε μείωση κατά 44% στα αυτοκτονικά συμβάντα, τα οποία περιλάμβαναν απόπειρες αυτοκτονίας και σκόπιμο αυτοτραυματισμό. Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι όσο περισσότερο φολικό οξύ λάμβαναν οι συμμετέχοντες, τόσο χαμηλότερο κίνδυνο αυτοκτονίας διέτρεχαν. Επίσης, κάθε μήνας κατά τον οποίο οι συμμετέχοντες λάμβαναν φολικό οξύ, συσχετίστηκε με 5% μείωση του κινδύνου απόπειρας αυτοκτονίας. Η βιταμίνη Β12, δεν έδειξε καμία σχέση με τις απόπειρες αυτοκτονίας. (Αυτοκτονικός ιδεασμός: Τι αλλάζει στα δίκτυα του εγκεφάλου;)

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η επίδραση του φολικού οξέος στον αυτοκτονικό κίνδυνο, είναι πολύ σημαντική και ελπιδοφόρα, διότι μπορεί να αποτελέσει ένα νέο, φθηνό και προσβάσιμο εργαλείο στα χέρια των γιατρών για να σώσουν χιλιάδες ζωές. Παρόλα αυτά, τα ευρήματα της παρούσας μελέτης πρέπει να επιβεβαιωθούν μέσω μεγαλύτερης κλίμακας τυχαιοποιημένη κλινική μελέτη, πριν δοθούν οι οποιεσδήποτε συστάσεις. (Μπορεί η διατροφή να επηρεάσει την ψυχική υγεία;)

Πώς μειώνει τον κίνδυνο αυτοκτονίας το φολικό οξύ;

Σύμφωνα με τον Δρ, Alex Dimitriu, ειδικός Ψυχιατρικής και Ιατρικής ύπνου, στους ανθρώπους με αυτοκτονικό ιδεασμό χορηγούνται φάρμακα και συστήνονται συνεδρίες με επαγγελματίες ψυχολόγους. Ο ίδιος ωστόσο, πιστεύει ότι η νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου, αυτό δηλαδή που μας δίνει τη δυνατότητα να προσαρμοζόμαστε και να σκεφτόμαστε διαφορετικά, είναι εξίσου απαραίτητη στη μείωση διαφόρων κινδύνων, όπως ο αυτοκτονικός ιδεασμός. (Γιατί είναι «ανησυχητική» η αύξηση του αυτοτραυματισμού στους νέους;)

Υπάρχουν διάφορα φάρμακα που βελτιώνουν τη νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου και η παρούσα μελέτη δείχνει ότι το φολικό οξύ παίζει βασικό ρόλο στον σχηματισμό νευροδιαβιβαστών, σεροτονίνης και νορεπινεφρίνης, γεγονός που βελτιώνει την ψυχική ευφορία και κατά συνέπεια μειώνει το ενδεχόμενο αυτοκτονικών σκέψεων.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Folic Acid May Help Decrease Risk of Suicide, Study Finds https://www.healthline.com/health-news/folic-acid-may-help-decrease-risk-of-suicide-study-finds

Association Between Folic Acid Prescription Fills and Suicide Attempts and Intentional Self-harm Among Privately Insured US Adults https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2796907

Suicide Data and Statistics https://www.cdc.gov/suicide/suicide-data-statistics.html

Vitamin B12 Supplementation: Preventing Onset and Improving Prognosis of Depression https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7688056/