Τι αισθάνεσαι;

Ψυχική υγεία

Τραυματικές καταστάσεις: Πώς θα ανακουφίσετε το άγχος και θα επανέλθετε στην κανονικότητα;

Για τον περισσότερο κόσμο,  το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά. Μια πανδημία, φυσικές καταστροφές, οικονομική ύφεση και για πολλούς μια απόλυση από την εργασία τους, ήρθαν να συνθέσουν το άσχημο σκηνικό και να ταράξουν την ψυχική τους υγεία.

«Το άγχος είναι ιδιαίτερα έντονο όταν αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση που δεν την ελέγχουμε. Αισθανόμαστε μουδιασμένοι, παγωμένοι και αβοήθητοι», υπογραμμίζει ο Δρ Kerry Ressler, καθηγητής ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ. Όπως εξηγεί, μετά από μια τραυματική εμπειρία, ακόμα και όταν τα πράγματα σταθεροποιηθούν, είναι δύσκολο για μερικούς ανθρώπους να ξανακερδίσουν την αίσθηση της κανονικότητας και να αποβάλουν το άγχος τους.

Πώς μπορείτε να μειώσετε το άγχος και να ανακτήσετε την κανονικότητα σας;

Λοιπόν, πώς μπορείτε να μειώσετε το άγχος σας και να ανακτήσετε την κανονικότητα σας μετά από μια άσχημη περίοδο; (είτε αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας κρίσης σε παγκόσμιο επίπεδο, είτε είναι αποτέλεσμα μιας προσωπικής κακοτυχίας).

  • Προσέξτε τον τρόπο που ενημερώνεστε: Όταν συμβαίνουν άσχημα γεγονότα, όπως για παράδειγμα μια φυσική καταστροφή ή μια πανδημία, πρέπει να παραμένετε ενημερωμένοι, αλλά ταυτόχρονα να αποφεύγετε να βλέπετε ειδήσεις όλο το 24ωρο, τονίζει ο Δρ Ressler. Περιορίστε το χρόνο που είστε μπροστά στην τηλεόραση ή διαβάζετε τα γεγονότα της ημέρας. Ο στόχος είναι να μείνετε ενημερωμένοι χωρίς να αυξήσετε το επίπεδο του άγχους σας. Απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις στο κινητό σας και προσέξτε να μην αφιερώνετε πολύ χρόνο στα κοινωνικά μέσα. Ελέγξτε τις ειδήσεις και στη συνέχεια κάντε μια άσχετη δραστηριότητα. Ακούστε μουσική ή πηγαίνετε για τρέξιμο.
  • Ενεργοποιηθείτε. «Αυτό που γνωρίζουμε από την έρευνα, είναι ότι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που προκαλούν άγχος, είναι το αίσθημα της αδυναμίας, όταν όλα φαίνονται να βρίσκονται πέραν από τον έλεγχο μας», αναφέρει ο Δρ Ressler. Για να ανακτήσετε τον έλεγχο, εμπλακείτε σε δραστηριότητες που βοηθούν τους άλλους. Μπορείτε να γίνετε εθελοντής ή να προσφέρετε βοήθεια με τρόφιμα. Ακόμη και η βοήθεια ενός φίλου ή ενός γείτονα που έχει κάποιο πρόβλημα, μπορεί να σας κάνει να νιώσετε ενεργοί και όχι παθητικοί μπροστά σε αυτή την αβέβαιη κατάσταση. Στην περίπτωση που χάσατε τη δουλειά σας, εκμεταλλευτείτε τον χρόνο σας για να παρακολουθήσετε κάποιο μάθημα ή να αναπτύξετε μια νέα δεξιότητα που πάντα θέλατε να αποκτήσετε, αλλά δεν είχατε χρόνο.
  • Κοινωνική επαφή: Οι κοινωνικές επαφές είναι ζωτικής σημασίας όταν βρισκόμαστε μπροστά σε δύσκολες καταστάσεις. Εάν δεν μπορείτε να συναντηθείτε με τα αγαπημένα σας άτομα, μιλήστε μέσω βιντεοκλήσεων. Ακόμη και οι τηλεφωνικές κλήσεις θα κάνουν την διαφορά.
  • Θετική σκέψη: Οι συμβουλές που επαναλαμβάνουν ότι πρέπει να βλέπετε την θετική πλευρά των πραγμάτων σε δύσκολες καταστάσεις, ενδεχομένως να μην σας φαίνονται χρήσιμες ούτε και βοηθητικές. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι η θετική σκέψη και η ικανότητα επαναπροσδιορισμού μιας κατάστασης με πιο θετικούς τρόπους, βοηθά τους ανθρώπους να γίνουν πιο ανθεκτικοί όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα. Αναζητήστε λοιπόν νέους τρόπους σκέψης. Για παράδειγμα, αντί να απελπίζεστε που χάσατε τη δουλειά σας, δείτε το σαν μια ευκαιρία για νέες εργασιακές ευκαιρίες.
  • Κάντε υπομονή. Η ψυχική απομάκρυνση από ένα τραυματικό συμβάν απαιτεί χρόνο. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να θρηνήσει. «Η θλίψη δεν παρατηρείται μόνο στην περίπτωση ενός θανάτου. Οι άνθρωποι βιώνουν θλίψη σε πολλές καταστάσεις», υπογραμμίζει ο Δρ Ressler. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να θρηνήσει, αλλά την ίδια στιγμή αρχίστε να τον προετοιμάζετε για να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Ορίστε μικρούς στόχους. Χρησιμοποιήστε ανταμοιβές συμπεριφοράς και στρατηγικές διαλογισμού, όπως ασκήσεις βαθιάς αναπνοής, ασκήσεις προσοχής, αρωματοθεραπεία και σωματική άσκηση, για να μειώσετε το άγχος σας και να αρχίσετε να ωθείτε τον εαυτό σας να προχωρήσει.
  • Ζητήστε βοήθεια: Βεβαιωθείτε ότι η θλίψη και το άγχος σας, δεν φτάνουν στα όρια της κατάθλιψης. «Τα συμπτώματα της κατάθλιψης αλληλεπικαλύπτονται με τα φυσιολογικά συμπτώματα του άγχους και της θλίψης», τονίζει ο Δρ Ressler. Στην περίπτωση που αρχίσετε να παρατηρείτε σημαντικές μεταβολές στην όρεξη, την ενέργεια ή τα κίνητρα σας ή εάν αρχίσετε να λυπάστε ή να κλαίτε χωρίς να ξέρετε γιατί και αυτά τα συμπτώματα διαρκούν περισσότερο από μία ή δύο εβδομάδες, τότε θα πρέπει να ζητήσετε ιατρική βοήθεια, διότι αυτά τα συμπτώματα αποτελούν προειδοποιητικά σημάδια κατάθλιψης.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι