Άσκηση και Υγεία

Τρέξιμο: Πώς ωφελεί τη ψυχική και σωματική μας υγεία;

Η σωματική άσκηση είναι γνωστό πως παρέχει ένα ευρύ φάσμα οφελών για τη σωματική, αλλά και για τη ψυχική υγεία. Για παράδειγμα, η τακτική άσκηση μπορεί να αποτρέψει και να βοηθήσει στη διαχείριση αρκετών χρόνιων παθήσεων, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις και ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2, να συμβάλει στην απώλεια βάρους, να βελτιώσει τη μυοσκελετική υγεία και τα προβλήματα ψυχικής υγείας.

Ωστόσο, σύμφωνα με παγκόσμια στατιστικά δεδομένα, ένα σημαντικό ποσοστό ενήλικων ανθρώπων δεν ασκείται επαρκώς σε καθημερινή βάση, με αποτέλεσμα η σωματική αδράνεια να αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες κινδύνου για πρόωρη θνησιμότητα παγκοσμίως.

Το τρέξιμο είναι μια μορφή άσκησης που έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής τα τελευταία χρόνια, λόγω του χαμηλού κόστους του, της δυνατότητας να πραγματοποιείται σε διάφορα περιβάλλοντα και την απαίτηση μικρής μόνο τεχνικής δεξιότητας. Τα οφέλη του τρεξίματος για την υγεία είναι πολλά και αφορούν τόσο τη ψυχική όσο και τη σωματική υγεία, με αποτέλεσμα να θεωρείται ένας εξαιρετικός τρόπος σωματικής άσκησης για όλους.

Ποιες είναι οι θετικές επιπτώσεις του τρεξίματος στη ψυχική υγεία;

  • Διαχείριση του άγχους

Η σωματική άσκηση έχει την ικανότητα να αυξάνει τις συγκεντρώσεις νορεπινεφρίνης, μιας χημικής ουσίας που βοηθά στην καλύτερη απόκριση του εγκεφάλου στο ψυχολογικό στρες. Έτσι, το τρέξιμο μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση του άγχους και να ενισχύσει την ικανότητα του σώματος να αντιμετωπίζει αγχώδεις καταστάσεις.

  • Πρόληψη της γνωστικής έκπτωσης

Η σωματική άσκηση ενισχύει την έκκριση χημικών ουσιών στον εγκέφαλο, οι οποίες αποτρέπουν τον εκφυλισμό του ιππόκαμπου, ενός μέρους του εγκεφάλου που είναι σημαντικό για τη μνήμη και τη μάθηση. Το τρέξιμο έχει αποδειχθεί πως μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της ικανότητας του εγκεφάλου να ελαχιστοποιεί ή να επιβραδύνει τη γνωστική έκπτωση που ξεκινά μετά την ηλικία των 45 ετών.

  • Ηρεμία του μυαλού

Οι χημικές ουσίες που απελευθερώνονται στον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά το τρέξιμο μπορεί να βοηθήσουν ένα άτομο να νιώσει πιο ήρεμο και ευδιάθετο.

  • Ενίσχυση της λειτουργίας του εγκεφάλου

Η καρδιαγγειακή άσκηση, δηλαδή η άσκηση που βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και του οξυγόνου σε όλο το σώμα, μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία νέων εγκεφαλικών κυττάρων και να βελτιώσει γενικότερα τη λειτουργία του εγκεφάλου. Ένα σκληρό τρέξιμο αυξάνει τα επίπεδα μιας πρωτεΐνης του εγκεφάλου, η οποία θεωρείται πως βοηθά στην καλύτερη λήψη αποφάσεων, τη μάθηση και τη σκέψη.

  • Καλύτερος ύπνος

Το τρέξιμο, 5 έως 6 ώρες πριν τον ύπνο, θωρείται πως βοηθά στην καλύτερη ποιότητα του ύπνου, αλλά και αντιμετώπιση της αϋπνίας.

  • Αύξηση της παραγωγικότητας

Σύμφωνα με μελέτες, όσα άτομα αφιερώνουν τακτικά χρόνο μέσα στην ημέρα τους για να ασκηθούν σωματικά είναι πιο παραγωγικά και έχουν περισσότερη ενέργεια, σε αντίθεση με όσους ζουν μια καθιστική ζωή.

Ποια είναι τα οφέλη του τρεξίματος για τη σωματική υγεία;

  • Βελτίωση της αντοχής

Το τρέξιμο είναι ένα από τα καλύτερα είδη καρδιαγγειακής άσκησης, που βοηθά στην αύξηση της σωματικής αντοχής. Είτε το τρέξιμο είναι σύντομο και έντονο είτε αργό και για μεγαλύτερες αποστάσεις, είναι αποδεδειγμένο πως βοηθά στην αύξηση της καρδιοαναπνευστικής δύναμης και αντοχής.

  • Μείωση του κινδύνου ορισμένων χρόνιων παθήσεων

Η τακτική σωματική άσκηση, και συγκεκριμένα το τρέξιμο, επηρεάζει θετικά την κυκλοφορία του αίματος, βελτιώνει την καρδιαγγειακή λειτουργία και μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, αλλά και τον γενικότερο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία κατά περίπου 27%.

Το τρέξιμο μειώνει επίσης τον κίνδυνο ανάπτυξης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, μέσω βελτίωσης της ανοχής στη γλυκόζη και της ευαισθησίας στην ινσουλίνη.

  • Ενδυνάμωση των οστών

Το τρέξιμο είναι μια μορφή άσκησης υψηλής έντασης, η οποία βοηθά στην ενδυνάμωση των οστών και βελτίωση της οστικής πυκνότητας, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη γήρανση.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

How Do Your Body and Mind Change When You Start Running? https://www.news-medical.net/health/How-Do-Your-Body-and-Mind-Change-When-You-Start-Running.aspx

What Is a Runner’s Body? It’s More Than a Look https://www.healthline.com/health/fitness/runners-body

Effects of Physical Exercise on Cognitive Functioning and Wellbeing: Biological and Psychological Benefits https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5934999/

The Effects of Green Exercise on Physical and Mental Wellbeing: A Systematic Review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6518264/

Effect of exercise versus cognitive behavioural therapy or no intervention on anxiety, depression, fitness and quality of life in adults with previous methamphetamine dependency: a systematic review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5771022/

High intensity endurance training is associated with better quality of life, but not with improved cognitive functions in elderly marathon runners https://www.nature.com/articles/s41598-019-41010-w

Running as a Key Lifestyle Medicine for Longevity https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28365296/

8 Running Benefits for your Body, Brain, and Well-Being https://www.cigna.com/knowledge-center/mental-health-benefits-of-running#:~:text=Stress%20Management,the%20brain's%20response%20to%20stress.