Ψυχική υγεία

Τροφές πλούσιες σε προλίνη: Συνδέονται με την κατάθλιψη;

Σχεδόν το 15% των Αμερικανών ενηλίκων πάσχει από κατάθλιψη, μια κατάσταση που μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ένα άτομο σκέφτεται, αισθάνεται και χειρίζεται τις καθημερινές δραστηριότητες. Η έρευνα για την κατάθλιψη εξελίσσεται συνεχώς, με τα νέα δεδομένα να δείχνουν την πρόσληψη προλίνης, ενός αμινοξέος, ως παράγοντα ανάπτυξης αυτής της διαδεδομένης και συχνά παρεξηγημένης διαταραχής. (Κατάθλιψη: 5 βότανα που βοηθούν στη βελτίωση των συμπτωμάτων της)

Συγκεκριμένα, ερευνητές από το Ινστιτούτο Βιοϊατρικής Έρευνας της Girona (IDIBGI) και του Πανεπιστημίου Pompeu Fabra (UPF) στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, διαπίστωσαν ότι η υψηλότερη πρόσληψη προλίνης συνδέεται με την ανάπτυξη κατάθλιψης. Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο Cell Metabolism. (Ποια σημάδια φανερώνουν ότι το παιδί σας μπορεί να έχει κατάθλιψη;)

Τι είναι η προλίνη;

Οι πρωτεΐνες στο ανθρώπινο σώμα αποτελούνται από διάφορους συνδυασμούς 20 συγκεκριμένων αμινοξέων, τα εννέα από τα οποία θεωρούνται «απαραίτητα». Το σώμα δεν παράγει αυτά τα εννέα αμινοξέα από μόνο του και ως εκ τούτου πρέπει να εξασφαλίζονται μέσω της διατροφής.

Η προλίνη είναι ένα αμινοξύ που δεν είναι απαραίτητο, που σημαίνει ότι το σώμα παράγει επαρκείς ποσότητες στις περισσότερες φάσεις της ζωής του ανθρώπου. Ωστόσο, σε περιόδους στρες, θεραπείας ή ανάπτυξης, το εν λόγω αμινοξύ γίνεται απαραίτητο, καθώς οι απαιτήσεις του σώματος υπερβαίνουν την ποσότητα που μπορεί να παράξει.

Ποιες τροφές είναι πλούσιες σε προλίνη;

Η προλίνη υπάρχει κυρίως σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Σύμφωνα με τον Δρ. José-Manuel Fernández-Real , διευθυντή του Τμήματος Ιατρικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Girona και ένας από τους κύριους ερευνητές της μελέτης, οι πιο σημαντικές πηγές προλίνης είναι η ζελατίνη και τα δέρματα των ζώων, οι οποίες είναι πλούσιες σε κολλαγόνο, την φυσική πηγή αυτού του αμινοξέος. (Κολλαγόνο: Η πρωτεΐνη της νεότητας)

Στην πραγματικότητα, η προλίνη αποτελεί περίπου το 10% των συνολικών αμινοξέων που υπάρχουν στο κολλαγόνο. Ως εκ τούτου, τα τρόφιμα που περιέχουν κολλαγόνο, όπως ο ζωμός οστών, οι φτερούγες κοτόπουλου με δέρμα, οι φλούδες χοιρινού κρέατος και η ζελατίνη, είναι πλούσιες σε προλίνη. Γενικότερα, τα περισσότερα κρέατα, ψάρια και γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν προλίνη. (Ποια είναι τα οφέλη του κολλαγόνου;)

Πώς συνδέεται η προλίνη με την κατάθλιψη;

Παρόλο που τα υπάρχοντα δεδομένα δείχνουν ότι ο άξονας μικροβιώματος-έντερου-εγκεφάλου, ο σύνδεσμος επικοινωνίας δηλαδή μεταξύ του εγκεφάλου και του εντέρου, παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της κατάθλιψης, η διαθέσιμη έρευνα δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρή. (Η κατάθλιψη γερνά πιο γρήγορα τον εγκέφαλο)

Οι ερευνητές του IDIBGI, για να συλλέξουν περισσότερα στοιχεία σχετικά με το εάν η διατροφή παίζει ρόλο στην ανάπτυξη της κατάθλιψης, ταξινόμησαν περίπου 100 άτομα σε τρεις κατηγορίες:

Στη συνέχεια εξέτασαν εάν υπήρχε σχέση μεταξύ της κατάθλιψής τους και της σύνθεσης του μικροβιώματος του εντέρου τους. Χρησιμοποιώντας μια ανάλυση αμινοξέος που ονομάζεται προφίλ μεταβολιτών, οι ερευνητές μπόρεσαν να συσχετίσουν την προλίνη με την κατάθλιψη. Για να δουν από πού προερχόταν αυτή η προλίνη, οι ερευνητές βασίστηκαν σε διατροφικά ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι συμμετέχοντες.

Διαπίστωσαν λοιπόν για άλλη μια φορά, ότι η προλίνη ήταν ο διατροφικός παράγοντας με την ισχυρότερη επίδραση στην κατάθλιψη. Για να επιβεβαιώσουν τα ευρήματά τους μεταμόσχευσαν ανθρώπινα βακτήρια του εντέρου σε ποντίκια, διαπιστώνοντας ότι τα ποντίκια στα οποία μεταμοσχευθήκαν τα βακτήρια με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε προλίνη, εμφάνισαν τα περισσότερα καταθλιπτικά συμπτώματα. (Κατάθλιψη: Μόνο 30 λεπτά άσκησης μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα!)

Θα πρέπει να αποφεύγετε την προλίνη για να μειώσετε τον κίνδυνο κατάθλιψης;

Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης, είναι λογικό να σκέφτεστε αν θα πρέπει να μειώσετε την πρόσληψη προλίνης, για να μειώσετε κατά συνέπεια τον κίνδυνο κατάθλιψης. (Τα «μαγικά μανιτάρια» που μειώνουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης)

Η Liz Shaw, MS, RD, CPT, αρμόδια για τη διατροφή των μέσων ενημέρωσης και συγγραφέας στο ShawSimpleSwaps.com, παρόλο που αναγνωρίζει την προσπάθεια των ερευνητών να βρουν υποκείμενους μηχανισμούς πίσω από την κατάθλιψη, ξεκαθαρίζει ότι δεν μπορεί να κάνει τολμηρές συστάσεις στο κοινό σχετικά με την κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε προλίνη. Όπως εξήγησε, πολλές τροφές που είναι πλούσιες σε προλίνη, όπως τα κρέατα, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά, είναι γεμάτες ζωικής σημασίας θρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στην σωστή ανάπτυξη και υποστηρίζουν το ανοσοποιητικό. Ως εκ τούτου, θεωρεί ότι πριν την οποιαδήποτε σύσταση χρειάζεται να προηγηθεί περαιτέρω έρευνα.

Πώς θα μειώσετε τον κίνδυνο κατάθλιψης;

Παρόλο που δεν υπάρχει σίγουρος τρόπος πρόληψης της κατάθλιψης, οι ειδικοί συνιστούν:

  • Κοινωνικοποίηση – υγιείς αλληλεπιδράσεις
  • Άσκηση
  • Υγιεινή διατροφή
  • Καλός ύπνος (7-9 ώρες)

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved