Βότανα

Τσάι: Ο σύμμαχός μας τις μέρες του χειμώνα!

Ο χειμώνας πλησιάζει, οι θερμοκρασίες πέφτουν και δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από μια κούπα τσάι στη ζεστασιά του σπιτιού μας! Το τσάι πέρα από το ότι μας ζεσταίνει, έχει και ευεργετικές ιδιότητες για τον οργανισμό μας. Το πραγματικό τσάι (ανεξαρτήτως χρώματος, προέρχεται από το φυτό Camellia sinensis. Το τσάι βοτάνων, ωστόσο, προέρχεται από τη διήθηση διαφόρων φυτών, φύλλων και ανθών με ζεστό νερό. Παρακάτω θα δούμε μερικούς τύπους τσαγιού που μπορούμε να δοκιμάσουμε και τα οφέλη που έχει το καθένα από αυτά για την υγεία μας.

1. Rooibos ή κόκκινο τσάι.

Το τσάι αυτό παράγεται από το ομώνυμο φυτό, το οποίο φύεται αποκλειστικά στη Νότιο Αφρική. Το τσάι αυτό δεν έχει καφεΐνη, γεγονός που το καθιστά κατάλληλο για κατανάλωση όλες τις ώρες της ημέρας. Είναι ευεργετικό για την υγεία, με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων. Ακόμη, δεν περιλαμβάνει οξαλικό οξύ – το οξαλικό οξύ μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για πέτρες στους νεφρούς, και έτσι είναι μια καλή επιλογή για άτομα με νεφρικά προβλήματα. Σύμφωνα με in vitro μελέτες μπορεί να έχει και αντικαρκινικές ιδιότητες, χωρίς ωστόσο να έχουν βγει αποτελέσματα από μελέτες σε ζώντες οργανισμούς. Το ίδιο ισχύει και για τον διαβήτη τύπου 2, μελέτες σε ζώα έχουν δείξει πως μπορεί να ισορροπήσει τη γλυκόζη στο αίμα και να βελτιώσει την αντίσταση της ινσουλίνης, χωρίς ωστόσο να έχει επιβεβαιωθεί η δράση αυτή σε ανθρώπους. Επιπλέον, μπορεί να συμβάλει στην υγεία των οστών, σε πεπτικά προβλήματα και ίσως είναι αποτελεσματικό έναντι πονοκεφάλων, αϋπνιών και αλλεργιών, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις από έρευνες για τις ιδιότητες αυτές.

Είναι γενικά ασφαλές τσάι, ωστόσο καλό θα ήταν να απευθυνθείτε στο γιατρό σας αν λαμβάνετε φάρμακα, έχετε κάποιο υποκείμενο νόσημα ή κάνετε χημειοθεραπείες.

2. Χαμομήλι

Το χαμομήλι χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες για την ανακούφιση στομαχόπονων, αερίων, διάρροιας, αϋπνίας και άγχους, καθώς πιθανά και των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος, χωρίς ωστόσο αυτό να έχει αποδειχθεί πλήρως. Παράλληλα, ανακουφίζει από τους πόνους περιόδου και καταπραΰνει τις φλεγμονές. Ακόμα, υπό διερεύνηση βρίσκονται οι ιδιότητες του χαμομηλιού για την πρόληψη και καταπολέμηση της οστεοπόρωσης, της θεραπείας του διαβήτη και της πρόληψης και θεραπείας του καρκίνου.

Δεν πρέπει να καταναλώνεται σε περίπτωση αλλεργίας στο αγριόχορτο (ragweed) και ενδείκνυται η επικοινωνία με επαγγελματία υγείας σε περίπτωση λήψης φαρμάκων.

3. Κυνόροδο

Αυτό το ρόφημα παρασκευάζεται από τους λοβούς σπόρων μιας άγριας ποικιλίας του λουλουδιού. Το φυτό είναι πηγή βιταμίνης C και μπορεί να έχει αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Ορισμένα στοιχεία από έρευνες υποδηλώνουν ότι το κυνόροδο μπορεί να απαλύνει τον πόνο στην αρθρίτιδα, να βοηθήσει στην πρόληψη της γήρανσης του δέρματος, στην απώλεια βάρους και στην υγεία της καρδιάς, αλλά οι ερευνητές θεωρούν πως χρειάζονται περισσότερες έρευνες για να επιβεβαιωθεί αυτό.

Είναι γενικά ασφαλές, αν και μερικοί άνθρωποι έχουν αλλεργικές αντιδράσεις ή στομαχικές διαταραχές, καούρες και ναυτία όταν το χρησιμοποιούν σε υπερβολικές δόσεις. Η ασφαλής χρήση του κατά το θηλασμό ή την εγκυμοσύνη δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Επιπλέον, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο πέτρας στους νεφρούς και τοξικότητας λιθίου σε ορισμένα άτομα, γι’ αυτό συμβουλευτείτε τον γιατρό σας πριν ξεκινήσετε την κατανάλωσή του.

4. Μέντα

Ανακατωσούρα στο στομάχι, πονοκέφαλος, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και αναπνευστικά προβλήματα είναι μερικοί από τους λόγους που οι άνθρωποι καταφεύγουν σε αυτό το βότανο. Τα ποτά που παράγονται από τα φύλλα της μέντας έχουν χρησιμοποιηθεί για ιατρικούς λόγους επί αιώνες, αλλά δεν υπάρχουν επαρκείς έρευνες για να στηρίξουν τυχόν ισχυρισμούς για την υγεία. Είναι ωστόσο ασφαλές, οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος να το δοκιμάσετε ή απλά να απολαύσετε τη δροσερή γεύση.

5. Τζίντζερ

Το ρόφημα που παρασκευάζεται από τη ρίζα αυτού του τροπικού φυτού χρησιμοποιείται κυρίως σαν θεραπεία για στομαχικές διαταραχές και ναυτία.

Μπορείτε επίσης να το δοκιμάσετε για να ανακουφίσετε τον πόνο της αρθρίτιδας ή να καταπολεμήσετε το κρυολόγημα. Αν και ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να καταπολεμήσει την αδιαθεσία, οι επιστήμονες δεν έχουν βρει πολλές αποδείξεις για άλλα οφέλη. Αυτό το τσάι από βότανα θεωρείται γενικά ασφαλές, αλλά εάν είστε έγκυος, θα πρέπει να συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν το εντάξετε στη διατροφή σας.

6. Βάλσαμο λεμονιού

Νιώθετε ανησυχία; Δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε; Το βότανο μπορεί να είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεστε, και υπάρχουν κάποια στοιχεία που το υποστηρίζουν.
Μπορεί επίσης να βελτιώσει τη μνήμη, αν και είναι απαραίτητη περαιτέρω έρευνα. Ωστόσο, μπορεί να διαπιστώσετε ότι σας προκαλεί ναυτία ή πόνο στην κοιλιά, γι’ αυτό να είστε προσεκτικοί εάν πιείτε μεγάλη ποσότητα ή το χρησιμοποιείτε για μεγάλο χρονικό διάστημα.

7. Ιβίσκος

Αυτό το λουλούδι, που προήλθε αρχικά από την αρχαία Αίγυπτο, παράγει ένα κόκκινο ρόφημα γεμάτο αντιοξειδωτικά. Μερικές μικρές μελέτες έχουν βρει ότι μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι μπορεί να μειώσει την χοληστερόλη. Εφόσον καταναλώνεται με μέτρο, θεωρείται ασφαλές.

8. Κουρκούμη

Προέρχεται από μια ρίζα που σχετίζεται με το τζίντζερ. Συχνά χρησιμοποιείται για την πρόληψη των αερίων και για την καταπολέμηση νεφρολιθιάσεων, αν και δεν υπάρχει κάποια επιστημονική ένδειξη για αυτά. Μελέτες σε ζώα δείχνουν ότι μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου και στη μείωση της φλεγμονής, αλλά οι ερευνητές πρέπει να εξετάσουν αυτές τις επιπτώσεις στον άνθρωπο. Εάν κάνετε χημειοθεραπεία, αποφύγετε την κατανάλωσή του, καθώς μπορεί να επηρεάσει τη θεραπεία σας.

9. Βαλεριάνα

Χρησιμοποιείται συχνά για να ανακουφίσει από τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, για αϋπνίες, άγχος ή κατάθλιψη. Δεν έχει μελετηθεί πολύ, επομένως οι επιστήμονες δεν μπορούν πραγματικά να πουν αν βοηθάει αυτές τις καταστάσεις μακροπρόθεσμα. Είναι γενικά ασφαλές να το χρησιμοποιείτε για βραχύ χρονικό διάστημα, αλλά επειδή μπορεί να σας προκαλέσει υπνηλία, μην το αναμιγνύετε με αλκοόλ ή ηρεμηστικά.

10. Passionflower

Κάποιοι λένε ότι αυτό το αγριολούλουδο ανακουφίζει από το άγχος και βοηθά στον ύπνο, και ορισμένες έρευνες υποστηρίζουν αυτούς τους ισχυρισμούς. Δεν πρέπει να πίνετε το τσάι εάν είστε έγκυος. Μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο δράσης ορισμένων φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένης της πεντοβαρβιτάλης και των βενζοδιαζεπινών. Μπορεί επίσης να προκαλέσει υπνηλία, ζάλη και σύγχυση.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

All About Herbal Tea https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-herbal-tea

5 Health Benefits of Rooibos Tea (Plus Side Effects) https://www.healthline.com/nutrition/rooibos-tea-benefits#TOC_TITLE_HDR_8

What are the benefits of chamomile tea? https://www.medicalnewstoday.com/articles/320031

What Are Rose Hips, and Do They Have Benefits? https://www.healthline.com/nutrition/rose-hips#uses