Διατροφή

Βρώμη: Ανακαλύψτε τα μοναδικά οφέλη της για την υγεία!

Η βρώμη (Avena sativa) είναι ένα από τα πιο πολύτιμα σιτηρά, πλούσια σε θρεπτικά και βιοδραστικά συστατικά που προσφέρουν σημαντικά οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό.

Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση βρώμης σε μορφή χυλού ή ως συστατικό διαφόρων αρτοσκευασμάτων (μπισκότα βρώμης, κέικ βρώμης, κλπ) έχει αυξηθεί αρκετά, καθώς θεωρείται ένα από τα πιο πλούσια, σε θρεπτικά συστατικά, δημητριακά.

Ποια είναι τα οφέλη της βρώμης για τον ανθρώπινο οργανισμό;

  • Είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά

Η βρώμη είναι πλούσια σε σημαντικές βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικές φυτικές ενώσεις, ενώ επίσης περιέχει μεγάλες ποσότητες υδατανθράκων και φυτικών ινών, συμπεριλαμβανομένης της πολύτιμης β-γλυκάνης. Επιπλέον, η βρώμη έχει μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και λίπη από τα περισσότερα σιτηρά.

Πιο συγκεκριμένα η βρώμη περιέχει σημαντικές ποσότητες μαγγανίου, φωσφόρου, μαγνησίου, χαλκού, σίδηρου, ψευδάργυρου, φυλλικού οξέος, βιταμίνης Β1 και Β5, ενώ σε μικρότερες ποσότητες περιέχει και ασβέστιο, κάλιο, βιταμίνη Β3 και Β6.

  • Βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων είναι η υψηλή χοληστερόλη στο αίμα.

Οι β-γλυκάνες, που αποτελούν διαλυτές φυτικές ίνες της βρώμης, σύμφωνα με πολλές μελέτες, μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα της ολικής και της LDL («κακής») χοληστερόλης στο αίμα.

Επιπλέον, η βρώμη περιέχει πολυφαινόλες με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, όπως οι αβενθραμίδες. Οι αβενθραμίδες μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης σε υγιή επίπεδα, μέσω αύξησης της παραγωγής νιτρικού οξειδίου, το οποίο βοηθά στη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων και καλύτερη ροή του αίματος.

Εκτός από αυτό όμως, τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην προστασία της LDL χοληστερόλης από την οξείδωση, η οποία οδηγεί σε φλεγμονή στις αρτηρίες, βλάβες στους ιστούς και αύξηση του κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων.

  • Βελτιώνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα

Η κατανάλωση βρώμης, σύμφωνα με μελέτες, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, ειδικά σε υπέρβαρα άτομα ή άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Η υψηλή περιεκτικότητα της βρώμης σε β-γλυκάνη μπορεί επίσης να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, η οποία σχετίζεται με τα αυξημένα επίπεδα σακχάρου. Η β-γλυκάνη έχει την ικανότητα να απορροφά νερό και να σχηματίζει μια παχύρευστη μάζα, η οποία καθυστερεί την κένωση του στομάχου και την απορρόφηση της γλυκόζης στο αίμα.

  • Συμβάλει στην απώλεια βάρους

Η κατανάλωση βρώμης σε μορφή χυλού θεωρείται πολύ χορταστική, λόγω της περιεκτικότητάς της σε β-γλυκάνη, η οποία αυξάνει την αίσθηση πληρότητας.

Η β-γλυκάνη καθυστερεί το χρόνο που χρειάζεται το στομάχι για να αδειάσει μετά το φαγητό και προάγει την απελευθέρωση του πεπτιδίου ΥΥ, μιας ορμόνης που μειώνει την όρεξη και επομένως οδηγεί σε μειωμένη πρόσληψη θερμίδων και πιθανή απώλεια βάρους.

  • Βοηθά στη φροντίδα του δέρματος

Το 2003 ο χυλός βρώμης εγκρίθηκε από τον FDA ως προστατευτική ουσία για το δέρμα και από τότε η χρήση του ως συστατικό προϊόντων περιποίησης του δέρματος έχει αυξηθεί κατά πολύ.

Η τοπική χρήση χυλού βρώμης θεωρείται πως βοηθά στην αντιμετώπιση της ξηρότητας, του ερεθισμού και της φαγούρας του δέρματος, που οφείλεται σε δερματικές παθήσεις, όπως το έκζεμα.

Το άμυλο της βρώμης έχει την ικανότητα να σχηματίζει ένα φράγμα στο δέρμα, που συγκρατεί όλη την υγρασία και βοηθά στη φυσική ενυδάτωσή του. Αντιθέτως, ο τραχύς ινώδης φλοιός της βρώμης μπορεί να βοηθήσει στην απαλή απολέπιση του δέρματος και απομάκρυνση των νεκρών κυττάρων και των ρύπων από αυτό.

Επιπλέον, η βρώμη μπορεί να απορροφήσει την περίσσεια λιπαρότητα του δέρματος και να βοηθήσει στη θεραπεία της ακμής.

  • Διατηρεί την καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος

Οι φυτικές ίνες που περιέχουν τα δημητριακά, όπως η βρώμη, θεωρούνται περισσότερο αποτελεσματικές από αυτές που βρίσκονται στα φρούτα και τα λαχανικά, στη διευκόλυνση της αποβολής των κοπράνων και πρόληψη της δυσκοιλιότητας.

Η διάσπαση και η ζύμωση της β-γλυκάνης, που περιέχει η βρώμη, συμβάλει επίσης στην αύξηση της ποικιλομορφίας του μικροβιώματος του εντέρου, σύμφωνα με μελέτες, γεγονός το οποίο με τη σειρά του μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση πεπτικών διαταραχών, όπως η δυσκοιλιότητα και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Τέλος, μια μελέτη του 2011 έδειξε πως η κατανάλωση κάθε επιπλέον 10gr φυτικών ινών (κυρίως από δημητριακά όπως η βρώμη) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου κατά 10%.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

9 Health Benefits of Eating Oats and Oatmeal https://www.healthline.com/nutrition/9-benefits-oats-oatmeal

Oats Benefits: Everything You Need To Know About It https://www.fitandflexgranola.com/oats-benefits/

Are oats good for you? https://www.medicalnewstoday.com/articles/270680

A Review of Health-Beneficial Properties of Oats https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8625765/