Υγεία των δοντιών

Βρυγμός: Μήπως σφίγγεις και εσύ τα δόντια σου όταν κοιμάσαι;

Έχεις ακούσει πότε τον όρο βρυγμό; Ο περισσότερος κόσμος δεν το γνωρίζει ενώ πάσχει από αυτό! Βρυγμός –Βρουξισμός  ή αλλιώς σύνδρομο κροταφογναφικής  διάρθρωσης ονομάζεται  το μη φυσιολογικό σφίξιμο, χτύπημα  ή τρίξιμο των δοντιών  κυρίως κατά τη διάρκεια του ύπνου (βρουξισμός νύχτας), αλλά και μέσα στη διάρκεια της ημέρας (βρουξισμός ημέρας).

Μήπως αρχίζει  η περιγραφή να σου θυμίζει κάτι;

Μην πανικοβάλλεσαι, δεν είσαι ο μόνος! Ένα πολύ μεγάλο κόμματι του πληθυσμού υποφέρει πλέον από βρυγμό, αν και οι περισσότεροι αργούν πολύ να το ανακαλύψουν ή δε το μαθαίνουν και ποτέ.

Ποια είναι τα πιο σύνηθη συμπτώματα του βρυγμού;

  • Αίσθημα έντασης στο πρόσωπο και στους μύες της γνάθου
  • Πονοκέφαλοι μέχρι και πόνοι στον αυχένα
  • Γενικευμένος πόνος στο πρόσωπο
  • Τραυματισμός του εσωτερικού της παρειάς
  • Υπερευαισθησία στα δόντια λόγω της φθοράς των δοντιών
  • Παρέκκλιση γνάθου
  • Ξηρός κρότος στην κροταφογναθική άρθρωση
  • Φλεγμονή στις γωνίες του στόματος
  • Δυσκολία στην πλήρη διάνοιξη του στόματος

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αντιληφθούμε όσο νωρίτερα γίνεται ότι πάσχουμε, καθώς πολλές φορές το σύνδρομο κροταφογναφικής διάρθρωσης είναι υπαίτιο για μικροκατάγματα της στοματικής κοιλότητας, αλλά μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στην φλεγμονή και κατ’ επέκταση στην υποχώρηση των ούλων.

Που οφείλεται όμως ο βρουξισμός και γιατί τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί τέτοια έκρηξη πασχόντων;

Ο Νο 1 ύποπτος , σύμφωνα με τους ειδικούς είναι φυσικά τα αυξημένα επίπεδα άγχους και stress, ειδικά όταν αναφερόμαστε στον βρουξισμό ημέρας. Την επόμενη φορά που θα έχεις κάποιο project με πολύ πιεστικό deadline παρατήρησε μήπως πάνω στη πίεση της στιγμής τα δόντια σου είναι σφιγμένα. Αν ναι, τώρα πια ξέρεις  τι είναι αλλά και γιατί συμβαίνει.

Άλλοι παράγοντες στους οποίους οφείλεται ο βρυγμός είναι:

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί ο βρυγμός;

Αφού λοιπόν διαγνωστούμε, το επόμενο βήμα είναι η αντιμετώπισή του. Σκέψου μόνο ότι κανονικά θα έπρεπε τα πάνω με τα κάτω δόντια να ακουμπάνε μεταξύ τους μέχρι και  6 λεπτά την ημέρα!

Κάποιοι εύκολοι τρόποι να μειώσουμε τη συνήθεια αυτή είναι με τη μείωση κατανάλωσης τσίχλας  και να αποφεύγουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας να τοποθετούμε το χέρι μας στο πηγούνι γιατί αυτόματα ‘αναγκάζουμε’ τα κάτω δόντια να ενωθούν με τα πάνω. Κατά τη διάρκεια του ύπνου θα πρέπει να αποφεύγουμε να κοιμόμαστε μπρούμυτα,  αλλά ούτε πρέπει  να κοιμόμαστε με το χέρι πάνω στο μάγουλο. Εάν ο βρυγμός είναι στην αρχή του ενδεχομένως με τη καθοδήγηση του οδοντιάτρου να μπορέσετε να ακολουθήσετε μια πιο ‘συντηρητική’ θεραπεία, ακολουθώντας απλώς ορισμένες ασκήσεις.

Για τις πιο προχωρημένες περιπτώσεις , ο οδοντίατρός σας θα προχωρήσει στη κατασκευή ενός ειδικού εξατομικευμένου νάρθηκα, ο οποίος εξωτερικά είναι σκληρός και εσωτερικά μαλακός. Ο τρόπος δράσης του είναι να σταθεροποιήσει αρχικά τη σύγκλιση των δοντιών,να αποφορτίσει τους μασητικούς μύες  και να ξεκουράσει τις κροταφογναθικές διαρθρώσεις.

Εν κατακλείδι, ο βρυγμός είναι ένα σύνηθες πρόβλημα στις μέρες μας, το οποίο μπορεί εύκολα και σχετικά ανώδυνα να αντιμετωπιστεί με τη συμβολή του οδοντιάτρου μας. Το κυριότερο όμως είναι ότι αποτελεί έναν ακόμα τρόπο, με τον οποίο το σώμα μας χτυπάει καμπανάκι ότι πρέπει να ηρεμήσουμε, να αποφορτίσουμε και να φροντίσουμε τον εαυτό μας.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved