Διατροφή

Υποφέρετε από δυσκοιλιότητα; Αυτές είναι 9 τροφές που μπορούν να σας βοηθήσουν

Η δυσκοιλιότητα είναι ένα ιατρικός όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη μείωση των κινήσεων του εντέρου ή τη δυσκολία κένωσης. Όλοι οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν κάποια στιγμή στη ζωή τους συμπτώματα δυσκοιλιότητας, τα οποία διαφέρουν ως προς το είδος και τη σοβαρότητα τους για τον καθένα. Οι λιγότερες από τρεις κενώσεις του εντέρου την εβδομάδα είναι το κυριότερο σύμπτωμα των ατόμων με δυσκοιλιότητα, ενώ αρκετές φορές αυτό συνοδεύεται από:

  • στομαχικές διαταραχές
  • κράμπες (πόνοι στην κοιλιά)
  • φούσκωμα
  • ξηρά κόπρανα

Τι προκαλεί τη δυσκοιλιότητα;

Μερικοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα σπάνια, ενώ άλλοι πολύ πιο συχνά, με αποτέλεσμα να αποτελεί χρόνια πάθηση για αυτούς.

Υπάρχουν αρκετές αιτίες εμφάνισης της δυσκοιλιότητας, όπως:

  • οι ασθένειες του πεπτικού συστήματος
  • η αφυδάτωση
  • οι παρενέργειες ορισμένων φαρμάκων
  • η κακή διατροφή, χαμηλή σε φυτικές ίνες

Η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών έχει αποδειχθεί αρκετά βοηθητική στην ανακούφιση, αλλά και πρόληψη της δυσκοιλιότητας. Μερικές από αυτές είναι οι παρακάτω:

  1. Όσπρια

Τα όσπρια (φασόλια, μπιζέλια, φακές) είναι μια πλούσια πηγή φυτικών ινών, που είναι εξαιρετικά σημαντικές για τη διατήρηση της καλής υγείας του εντέρου. Συγκεκριμένα, περιέχουν ένα μείγμα διαλυτών και αδιάλυτων φυτικών ινών, οι οποίες προσθέτουν όγκο στα κόπρανα και τα μαλακώνουν, διευκολύνοντας τη διέλευσή τους και ανακουφίζοντας με αυτό τον τρόπο από τη δυσκοιλιότητα.

  1. Ακτινίδιο

Το ακτινίδιο είναι ένα φρούτο, πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και διάφορα άλλα θρεπτικά συστατικά, που είναι σημαντικά για την υγεία του εντέρου. Ορισμένες μελέτες έχουν συνδέσει την κατανάλωση ακτινιδίων με τις πιο τακτικές κινήσεις και την αυξημένη συχνότητα κενώσεων του παχέος εντέρου. Εκτός από τις φυτικές ίνες, ένα ένζυμο γνωστό ως ακτινιδίνη, θεωρείται επίσης υπεύθυνο για τα θετικά αποτελέσματα που έχει η κατανάλωση του ακτινιδίου στην κινητικότητα του εντέρου.

  1. Γλυκοπατάτα

Οι γλυκοπατάτες περιέχουν κυρίως αδιάλυτες φυτικές ίνες, όπως η κυτταρίνη και η λιγνίνη, οι οποίες βοηθούν στην πρόληψη, αλλά και ανακούφιση της δυσκοιλιότητας. Περιέχουν επίσης μια διαλυτή φυτική ίνα, γνωστή ως πηκτίνη.

  1. Αχλάδια

Τα αχλάδια προσφέρουν σημαντικές ποσότητες φυτικών ινών, ιδιαίτερα όταν καταναλώνονται μαζί με τη φλούδα τους. Επιπλέον, τα αχλάδια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη και σορβιτόλη, δύο είδη σακχάρων τα οποία απορροφούνται με δυσκολία από το σώμα και εν μέρει καταλήγουν στο παχύ έντερο, όπου διεγείρουν την κινητικότητά του και δρουν ως φυσικό καθαρτικό.

  1. Μήλα

Η κατανάλωση μήλων είναι ένας εύκολος τρόπος για την αύξηση των φυτικών ινών στη διατροφή, οι οποίες βοηθούν στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας. Το μεγαλύτερο μέρος των φυτικών ινών του μήλου βρίσκονται στη φλούδα του και ανήκουν στην κατηγορία των αδιάλυτων φυτικών ινών. Ωστόσο, το μήλο περιέχει και πηκτίνη, ένα είδος διαλυτής φυτικής ίνας, η οποία σύμφωνα με μελέτες μπορεί να επιταχύνει τη διέλευση των κοπράνων από το έντερο, να βελτιώσει τα συμπτώματα της δυσκοιλιότητας, αλλά και να αυξήσει την ποσότητα των ευεργετικών βακτηρίων στο έντερο.

  1. Ψωμί ολικής αλέσεως

Το ψωμί σίκαλης ολικής αλέσεως έχει αποδειχθεί, σύμφωνα με μελέτες, πιο αποτελεσματικό στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας από το ψωμί σίτου και τα κλασσικά καθαρτικά. Αυτό οφείλεται στις μεγάλες ποσότητες φυτικών ινών που περιέχει η σίκαλη, όπως η αραβινοξυλάνη, η οποία βοηθά στην ευκολότερη διέλευση της τροφής μέσω του εντέρου.

  1. Λιναρόσπορος

Οι λιναρόσποροι έχουν φυσικές καθαρτικές ιδιότητες, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους τόσο σε διαλυτές όσο και σε αδιάλυτες φυτικές ίνες. Οι διαλυτές φυτικές ίνες απορροφούν νερό με αποτέλεσμα να μαλακώνουν τα κόπρανα, ενώ οι αδιάλυτες προάγουν την ανάπτυξη των ευεργετικών βακτηρίων και προσθέτουν μάζα στα κόπρανα, που βοηθά στην ευκολότερη και γρηγορότερη αποβολή αυτών.

  1. Μπρόκολο

Το μπρόκολο είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και βιταμίνη C, με αποτέλεσμα να θεωρείται εξαιρετικά ευεργετικό στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας. Επιπλέον, περιέχει μια φυσική ένωση, γνωστή ως σουλφοραφάνη, η οποία προστατεύει το έντερο και διευκολύνει την πέψη.

  1. Δαμάσκηνα

Τα δαμάσκηνα, ειδικά σε αποξηραμένη μορφή, χρησιμοποιούνται ευρύτατα ως παραδοσιακό γιατροσόφι για την ανακούφιση της δυσκοιλιότητας. Εκτός από την υψηλή περιεκτικότητά τους σε άλλες φυτικές ίνες, τα δαμάσκηνα περιέχουν σορβιτόλη και άλλες φαινολικές ενώσεις με ιδιαίτερα οφέλη για το γαστρεντερικό σύστημα.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Top 12 Foods for Constipation Relief https://www.medicinenet.com/top_foods_for_constipation_relief/article.htm

The 17 Best Foods to Relieve Constipation https://www.healthline.com/nutrition/best-foods-for-constipation

Which foods are good for constipation? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322382#7-foods-and-drinks-to-ease-constipation

Habitual Green Kiwifruit Consumption Is Associated with a Reduction in Upper Gastrointestinal Symptoms: A Systematic Scoping Review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9156379/

Chronic Constipation: Is a Nutritional Approach Reasonable? https://www.mdpi.com/2072-6643/13/10/3386

The Effect of Prune on the Severity of Constipation in Elderly https://www.researchgate.net/publication/321395042_The_Effect_of_Prune_on_the_Severity_of_Constipation_in_Elderly_WomenCrossMark

The Short-Term Effects of Olive Oil and Flaxseed Oil for the Treatment of Constipation in Hemodialysis Patients https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1051227614001411

EVALUATION OF WHEAT BRAN INTAKE IN TREATMENT OF INFANT AND CHILDHOOD CONSTIPATION https://azjp.journals.ekb.eg/article_77325.html

Daily intake of broccoli sprouts normalizes bowel habits in human healthy subjects https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5773831/