Τι αισθάνεσαι;

Ασθένειες αναπνευστικού συστήματος

Υπεραερισμός

Ο υπεραερισμός είναι μια πάθηση κατά την οποία αναπνέει κανείς πολύ γρήγορα.

Ο υγιής ρυθμός αναπνοής προκύπτει από τον υγιή συνδυασμό μεταξύ της εισπνοής οξυγόνου και της εκπνοής διοξειδίου του άνθρακα. Όταν βρίσκεστε σε κατάσταση υπεραερισμού διαταρράσετε την ισορροπία αυτή με το να εκπνέετε περισσότερο απ’ότι εισπνέετε. Το αποτέλεσμα είναι η δραστική μείωση διοξειδίου του άνθρακα στο σώμα.

Τα χαμηλά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα οδηγούν σε στένωση των αιμοφόρων αγγείων τα οποία μεταβιβάζουν αίμα στον εγκέφαλο. Αυτή η μείωση της παροχής αίματος στον εγκέφαλο προκαλεί συμπτώματα, όπως λιποθυμία και μυρμήγκιασμα στα δάχτυλα. Ο έντονος υπεραερισμός μπορεί να προκαλέσει και απώλεια των αισθήσεων.

Για κάποιους ανθρώπους ο υπεραερισμός είναι ένα περιστατικό που συμβαίνει σπάνια και προκύπτει λόγω κάποιας τυχαίας αντίδρασης πανικού σε καταστάσεις φόβου ή άγχους.

Για άλλους, η πάθηση αυτή είναι αποτέλεσμα αντίδρασης σε συναισθηματικές καταστάσεις, όπως η κατάθλιψη, η ανησυχία ή ο θυμός. Όταν ο υπεραερισμός συμβαίνει συχνά αναφέρεται και ως σύνδρομο υπεραερισμού.

Ο υπεραερισμός είναι επίσης γνωστός και ως:

  • τάχιστη (ή γρήγορη) βαθιά αναπνοή
  • υπερβολική αναπνοή
  • αναπνευστικός ρυθμός (η αναπνοή) – πολύ γρήγορος και βαθύς

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα του υπεραερισμού;

Ο υπεραερισμός μπορεί να αποτελέσει σοβαρό ζήτημα. Τα συμπτώματα μπορεί να διαρκέσουν μεταξύ 20 και 30 λεπτών. Θα πρέπει να αναζητήσετε θεραπεία για τον υπεραερισμό αν προκύψουν τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • πολύ γρήγορες και βαθιές αναπνοές για πρώτη φορά
  • υπεραερισμός ο οποίος χειροτερεύει, ακόμη και αφού έχετε δοκιμάσει σπιτικές θεραπείες
  • πόνος
  • πυρετός
  • αιμορραγία
  • αίσθημα άγχους, νευρικότητας ή πίεσης
  • συχνοί αναστεναγμοί ή χασμουρητά
  • καλπάζων καρδιακός σφυγμός σε συνδυασμό με σφυροκόπημα
  • προβλήματα ισορροπίας, λιποθυμίας ή ιλίγγου
  • μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα των χεριών, των ποδιών ή περιμετρικά του στόματος
  • αίσθημα σφιξίματος, πληρότητας, πίεσης, μαλθακότητας ή πόνου στο στήθος

Κάποια άλλα συμπτώματα προκύπτουν σπανιότερα και μπορεί να μην είναι προφανές ότι σχετίζονται με τον υπεραερισμό. Μερικά συμπτώματα αυτού του είδους είναι:

  • ο πονοκέφαλος
  • τα αέρια, το φούσκωμα ή το ρέψιμο
  • η συστροφή
  • ο ιδρώτας
  • οι μεταβολές στην όραση, όπως η θολή όραση ή η όραση σαν να βρίσκεται κανείς σε σήραγγα
  • τα προβλήματα συγκέντρωσης ή μνήμης
  • η απώλεια των αισθήσεων (λιποθυμία)

Βεβαιωθείτε ότι έχετε ενημερώσει τον γιατρό σας σε περίπτωση που τα συμπτώματα επανεμφανίζονται. Ίσως υποφέρετε από μια πάθηση η οποία ονομάζεται σύνδρομο υπεραερισμού. Το σύνδρομο αυτό δεν είναι πλήρως κατανοητό κι έχει παρόμοια συμπτώματα με την διαταραχή πανικού. Συχνά γίνεται λάθος διάγνωση και θεωρείται άσθμα.

Αίτια

Ποιοι παράγοντες προκαλούν υπεραερισμό;

Οι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε υπεραερισμό είναι πολλοί. Αυτή η πάθηση συνήθως οφείλεται σε ανησυχία, πανικό, νευρικότητα ή άγχος. Συχνά παίρνει την μορφή κρίσεων πανικού.

Άλλες αιτίες περιλαμβάνουν:

  • την αιμορραγία
  • τη χρήση διεγερτικών
  • την υπερβολική χρήση ουσιών (για παράδειγμα, την υπερβολική χρήση ασπιρίνης)
  • τον έντονο πόνο
  • την εγκυμοσύνη
  • τις μολύνσεις του πνεύμονα
  • τις πνευμονικές νόσους, όπως την χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (COPD) ή το άσθμα
  • τις καρδιοπάθειες, όπως μια ανακοπή της καρδιάς
  • την κετοξέωση διαβήτη (μια επιπλοκή υψηλού σακχάρου του αίματος σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 1)
  • τους τραυματισμούς στο κεφάλι
  • τα ταξίδια σε ύψος άνω των 18 χιλιομέτρων
  • το σύνδρομο υπεραερισμού

Θεραπεία

Ποια είναι η θεραπεία για τον υπεραερισμό;

Είναι σημαντικό να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας σε περιπτώσεις οξέος υπεραερισμού. Ίσως σας φανεί χρήσιμο να έχετε κάποιον δίπλα σας, ώστε να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε το επεισόδιο. Στόχος της αντιμετώπισης ενός τέτοιου περιστατικού είναι να αυξηθούν τα επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα στο σώμα σας και σταδιακά να επανέλθετε σε φυσιολογικούς ρυθμούς αναπνοής.  

Φροντίδα στο σπίτι

Μπορείτε να δοκιμάσετε κάποιες άμεσες τεχνικές που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τον οξύ υπεραερισμό:

  • Αναπνεύστε με σφιγμένα χείλη.
  • Αναπνεύστε αργά μέσα σε μια χαρτοσακούλα ή καλύπτοντας το στόμα με τα χέρια σε σχήμα κυπέλλου.
  • Δοκιμάστε εισπνοές μέσω της κοιλιάς (διαφράγματος) αντί του στήθους.
  • Κρατήστε την αναπνοή σας για 10 με 15 δευτερόλεπτα την φορά.

Μπορείτε επίσης να προσπαθήσετε να εισπνέετε εναλλακτικά από το ένα ρουθούνι κάθε φορά. Καλύψτε το στόμα σας και εναλλακτικά αναπνεύστε από κάθε ρουθούνι.

Με το στόμα καλυμμένο, κλείστε το δεξί ρουθούνι και αναπνεύστε από το αριστερό. Μετά αλλάξτε φράζοντας το αριστερό ρουθούνι και αναπνεύστε από το δεξί. Επαναλάβετε μέχρι η αναπνοή σας να επανέλθει στο φυσιολογικό.

Μπορεί επίσης να ανακαλύψετε ότι σας βοηθάει στον υπεραερισμό η έντονη άσκηση, όπως το γρήγορο περπάτημα ή το ελαφρύ τρέξιμο, ενώ εισπνέετε και εκπνέετε από την μύτη.

Μείωση του άγχους

Αν πάσχετε από σύνδρομο υπεραερισμού, καλό θα ήταν να ανακαλύψετε τι το προκαλεί. Αν νιώθετε ανησυχία ή άγχος, ίσως να χρειαστεί να επισκεφθείτε ένα ψυχολόγο, ώστε να σας βοηθήσει να κατανοήσετε και να αντιμετωπίσετε την πάθηση σας.

Η εκμάθηση τεχνικών μείωσης του άγχους και αναπνοών θα σας βοηθήσει να θέσετε την πάθησή σας υπό έλεγχο.

Βελονισμός

Ο βελονισμός μπορεί να αποδειχτεί μια εξίσου αποτελεσματική μέθοδος αντιμετώπισης του συνδρόμου του υπεραερισμού.

Ο βελονισμός είναι μια εναλλακτική θεραπεία βασισμένη στην αρχαία Κινεζική ιατρική. Περιλαμβάνει την τοποθέτηση λεπτών βελονών σε περιοχές του σώματος που προωθούν την θεραπεία. Μια προκαταρκτική μελέτη κατέληξε ότι ο βελονισμός βοήθησε στην μείωση του άγχους και στην ένταση του υπεραερισμού.

Φαρμακευτική αγωγή

Ανάλογα με την σοβαρότητα, ο γιατρός σας ίσως να σας συνταγογραφήσει κάποια φαρμακευτική αγωγή. Για παραδείγματα, τα φάρμακα για τον υπεραερισμό περιλαμβάνουν:

  • την αλπραζολάμη (Xanax)
  • την δοξεπίνη
  • την παροξετίνη (Paxil)

 

Πρόληψη

Ποια μέτρα πρόληψης υπάρχουν για την αποφυγή του υπεραερισμού σε αγχώδεις καταστάσεις;

Μπορείτε να διδαχθείτε τεχνικές αναπνοών και χαλάρωσης, ώστε να βοηθήσετε στην πρόληψη του υπεραερισμού. Οι τεχνικές αυτές περιλαμβάνουν:

  • τον διαλογισμό
  • την αναπνοή από διαφορετικό ρουθούνι κάθε φορά, την αναπνοή από το διάφραγμα και την αναπνοή πλήρους σώματος
  • ασκήσεις ηρεμίας μυαλού/σώματος

Η τακτική άσκηση (βάδειν, τρέξιμο, ποδηλασία, κλπ.) μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη του υπεραερισμού. Θυμηθείτε να παραμείνετε ήρεμοι αν αισθανθείτε οποιοδήποτε από τα συμπτώματα του υπεραερισμού. Δοκιμάστε τις μεθόδους αναπνοών στο σπίτι για να επαναφέρετε την αναπνοή σας σε φυσιολογικούς ρυθμούς και οπωσδήποτε επισκεφθείτε τον γιατρό σας.

Ο υπεραερισμός είναι θεραπεύσιμος, αλλά μπορεί να βιώσετε υποβόσκοντα προβλήματα. Ο γιατρός θα σας βοηθήσει να φτάσετε στην ρίζα του προβλήματος και να βρείτε την κατάλληλη θεραπεία.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Errington-Evans N. (2011). Acupuncture for anxiety. DOI: 10.1111/j.1755-5949.2011.00254.x

2. Mayo Clinic Staff. (2018). Acupuncture. mayoclinic.org/tests-procedures/acupuncture/basics/definition/prc-20020778

3. Stress management and emotional health. (2016). my.clevelandclinic.org/health/healthy_living/hic_Stress_Management_and_Emotional_Health

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι