Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή, Καρκίνος, Πρόληψη και θεραπεία

Να επιλέξω γαλακτοκομικά με χαμηλά ή πλήρη λιπαρά;

Full and low fat yoghurt, rice pudding in jars for healthy breakfast buffet table in greek hotel |
© Kurylo54 | Dreamstime Stock Photos

Πλήρη ή light γαλακτοκομικά;

Το ζήτημα της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών λιπαρών κατά καιρούς έχει γίνει το επίκεντρο μιας διαφωνίας μεταξύ των επιστημόνων, οι οποίοι δεν δείχνουν να συμφωνούν για το αν τα προϊόντα με πλήρη λιπαρά είναι πιο ωφέλιμα στην υγεία από αυτά με χαμηλά λιπαρά, και αν τα τελευταία μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στην υγεία. Η ζήτηση πάντως για τα προϊόντα χαμηλών λιπαρών αυξάνεται διαρκώς αφού οι καταναλωτές για λόγους υγείας, αλλά και για να βοηθηθούν στην προσπάθεια τους να χάσουν βάρος τα επιλέγουν συχνότερα. Είναι τελικά πιο υγιεινή επιλογή ή θα πρέπει οι καταναλωτές να προτιμούν τα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα;

Διατροφικό λίπος και καρδιαγγειακή νόσος

Μια από τις σημαντικότερες έρευνες για τα γαλακτοκομικά προϊόντα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της έρευνας για την δίαιτα κατά της υπέρτασης DASH, η οποία έδειξε πως μεταξύ των άλλων πλεονεκτημάτων, μειώνει την χοληστερίνη και την αρτηριακή πίεση, δηλαδή δύο σημαντικούς παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα. Η συγκεκριμένη δίαιτα αφενός περιέχει λιπαρά που προάγουν την υγεία της καρδιάς και τρόφιμα με πολλές φυτικές ίνες και αφετέρου συστήνει να καταναλώνονται 2-3 μερίδες την ημέρα γαλακτοκομικών με χαμηλά λιπαρά ή χωρίς λιπαρά.

Προτείνει λοιπόν να καταναλώνει κανείς 2-3 μερίδες άπαχο ή χαμηλό σε λιπαρά γιαούρτι, τυρί ή γάλα αφού οι βιταμίνες και τα πεπτίδια που περιέχονται σε αυτές τις τροφές, καθώς και οι πρωτεΐνες, δείχνουν να διαδραματίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην προστασία της καρδιάς. Επιπλέον,τα προβιοτικά που υπάρχουν στο γιαούρτι μειώνουν την αρτηριακή πίεση και σχετίζονται με τη μείωση του κινδύνου για καρδιαγγειακά επεισόδια.

Από την άλλη, πρόσφατες έρευνες έδειξαν πως τα γαλακτοκομικά δεν χρειάζεται να είναι χωρίς λιπαρά, αφού ορισμένες μελέτες κατέληξαν στο ότι τα προϊόντα με κανονικά λιπαρά ενδέχεται να μην σχετίζονται με τους θανάτους εξαιτίας καρδιαγγειακών επεισοδίων και μάλιστα μπορεί να έχουν και προστατευτικό ρόλο σε ορισμένες περιπτώσεις.

Το συμπέρασμα πάντως με τα μέχρι στιγμής δεδομένα είναι πως κάποιοι συγκεκριμένοι τύποι διαιτητικού λίπους σχετίζονται ακόμη με αυξημένο κίνδυνο θανάτου αλλά και άνοιας, οπότε θα πρέπει η κατανάλωση τους να γίνεται με μέτρο, μέχρι να γίνουν περισσότερες έρευνες και να καταλήξουν οι επιστήμονες σε ένα ασφαλές συμπέρασμα.

Διαιτητικό λίπος και καρκίνος

Το ερώτημα αν το διατροφικό λίπος μπορεί να προκαλέσει καρκίνο ή να χειροτερέψει την πρόγνωση του ασθενή δεν είναι εύκολο να απαντηθεί. Ορισμένες έρευνες συσχέτισαν τα προϊόντα με υψηλά λιπαρά με χειρότερα ποσοστά επιβίωσης σε γυναίκες που έπασχαν από καρκίνο του μαστού. Επίσης, άλλη έρευνα συσχέτιζε την κατανάλωση γιαουρτιού με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου.

Το πρόβλημα όμως με αυτές τις έρευνες είναι πως διαφορετικές πηγές διατροφικού λίπους καταναλώνονται ταυτόχρονα, όπως γιαούρτι, τυρί, γάλα και παγωτό-όλα με πλήρη λιπαρά-χωρίς να γίνεται κάποιος διαχωρισμός. Για παράδειγμα, το παγωτό και το γιαούρτι σαφώς δεν είναι εξίσου υγιεινές επιλογές. Έτσι, θα πρέπει να γίνει επιπλέον έρευνα ώστε να αποφασιστεί ποια είδη γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά είναι τα πιο ευεργετικά για την υγεία.

Διαιτητικό λίπος και σωματικό βάρος

Τα άτομα που καταναλώνουν πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο για παχυσαρκία, καθώς φαίνεται αυτά να βοηθούν στον έλεγχο του σωματικού βάρους, αφού έχουν πιο πλούσια γεύση και δημιουργούν γρηγορότερα αίσθημα κορεσμού. Όμως, αν κάποιος τελικά επιλέξει να καταναλώνει προϊόντα με πλήρη λιπαρά τότε θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός στην ποσότητα, η οποία θα πρέπει να είναι μικρότερη από εκείνη που θα έτρωγε αν αυτά τα προϊόντα ήταν άπαχα ή με μειωμένα λιπαρά.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Is it time to stop skimming over full-fat dairy? https://www.health.harvard.edu/blog/is-it-time-to-stop-skimming-over-full-fat-dairy-2019102118028

DASH Eating Plan https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/dash-eating-plan

Serial measures of circulating biomarkers of dairy fat and total and cause-specific mortality in older adults: the Cardiovascular Health Study ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6299165/

High- and Low-Fat Dairy Intake, Recurrence, and Mortality After Breast Cancer Diagnosis ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3639864/

Association of dairy intake with cardiovascular disease and mortality in 21 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673618318129?via%3Dihub

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend