Διατροφή

Αθλητικά ποτά: Πόσο σημαντικά είναι για την ενυδάτωση των αθλητών;

Παρόλο που τα αθλητικά ποτά έχουν σχεδιαστεί για να αναπληρώνουν την ενυδάτωση του σώματος κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση, ορισμένα από αυτά μπορεί να αφυδατώσουν το σώμα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Υπάρχουν αθλητικά ποτά που αφυδατώνουν το σώμα;

Ερευνητές στη Νέα Ζηλανδία ανέλυσαν 28 μελέτες που αφορούσαν τις ενυδατικές επιδράσεις διαφορετικών αθλητικών ποτών και διαπίστωσαν ότι τα υποτονικά αθλητικά ποτά, τα οποία έχουν μικρότερη ποσότητα αλατιού και ζάχαρης, ενυδατώνουν καλύτερα το σώμα κατά τη διάρκεια μεγάλων προπονήσεων.

Στην αγορά υπάρχουν διάφορα δημοφιλή αθλητικά ποτά τα οποία χωρίζονται σε:

  • υποτονικά
  • ισοτονικά
  • υπερτονικά

Τα υποτονικά ποτά έχουν τη μικρότερη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, ωστόσο βοηθούν στην άμεση αναπλήρωση των υγρών του σώματος.

Τα ισοτονικά έχουν παρόμοια συγκέντρωση ζάχαρης και ηλεκτρολυτών (αλάτι) με το σώμα.

Τα υπερτονικά έχουν υψηλότερο ποσοστό ζάχαρης και αλατιού, γεγονός που συμβάλλει στην αφυδάτωση.

Ο David Rowlands, PhD, καθηγητής διατροφής, μεταβολισμού και άσκησης στο Πανεπιστήμιο Massey και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, εξέφρασε την έκπληξή του που τα υποτονικά αθλητικά ποτά ξεπέρασαν τις επιδόσεις των ισοτονικών αθλητικών ποτών σε ότι αφορά την ενυδάτωση. «Είναι λανθασμένη η αντίληψη ότι τα ισοτονικά ποτά ενυδατώνουν καλύτερα το σώμα» είπε, τονίζοντας ότι γενικά τα αθλητικά ποτά δεν είναι για όλους. «Η διάρκεια της άσκησης και οι περιβαλλοντικές συνθήκες επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται η ενυδάτωση και η επιλογή των αθλητικών ποτών, αλλά συνεχίζω να πιστεύω ότι το νερό είναι γενικά η καλύτερη επιλογή για προπονήσεις που διαρκούν από 60 έως 90 λεπτά», σημείωσε.

Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε κάθε μέρα;

Η ενυδάτωση είναι το κλειδί για τη σωστή λειτουργία του σώματος. Η ποσότητα νερού που χρειάζεται το ανθρώπινο σώμα εξαρτάται από την ηλικία, το φύλο και διάφορους άλλους παράγοντες. Οι ειδικοί συνιστούν γενικότερα στις γυναίκες να πίνουν 11,5 φλιτζάνια νερό την ημέρα και στους άνδρες 15,5 φλιτζάνια νερό, για να καλύψουν τις ενυδατικές τους ανάγκες.

Οι ατομικές ανάγκες ενυδάτωσης διαφέρουν από άτομο σε άτομο ανάλογα με το επίπεδο της καθημερινής του δραστηριότητας και το πόσο ιδρώνει κατά τη διάρκεια της άσκησης. Να υπενθυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια της άσκησης, το σώμα ιδρώνει για να μειώσει τη θερμοκρασία του. «Οι περισσότεροι αθλητές στρέφονται στα αθλητικά ποτά για να αναπληρώσουν τα υγρά που χάνονται από την εφίδρωση, αλλά το νερό παραμένει η καλύτερη επιλογή ενυδάτωσης», σύμφωνα με τον Jackie Buell, ο οποίος είναι διαιτολόγος στο Ohio State Sports Medicine. «Για όσους δεν τους αρέσει η γεύση του καθαρού νερού», πρόσθεσε «η αμέσως επόμενη καλύτερη επιλογή για καλή σωματική ενυδάτωση είναι τα αθλητικά ποτά».

Εκτός από την αντικατάσταση των υγρών του σώματος, οι αθλητές επιλέγουν τα αθλητικά ποτά και για τους ηλεκτρολύτες που προσφέρουν. Οι ηλεκτρολύτες είναι ηλεκτρικά φορτισμένα ορυκτά, όπως το νάτριο, το κάλιο και το χλώριο. Το ηλεκτρικό αυτό φορτίο προσελκύει νερό και βοηθά το σώμα να διατηρήσει την ισορροπία των υγρών του.  Την ίδια ώρα, οι ηλεκτρολύτες είναι χρήσιμοι για τους αθλητές που ιδρώνουν υπερβολικά, ως μέσω αντικατάστασης του νατρίου που χάνουν από την εφίδρωση.

Πότε πρέπει να καταναλώνονται τα αθλητικά ποτά;

Οι ερευνητές της παρούσας μελέτης επισήμαναν τα υποτονικά αθλητικά ποτά ως το πιο ενυδατικό ρόφημα για προπονήσεις μεγάλης διάρκειας. Όμως, όπως εξήγησαν, οι περισσότεροι αθλητές καταναλώνουν αθλητικά ποτά ανεξάρτητα από τον τύπο της άσκησης που κάνουν και τη διάρκειά της. «Τα αθλητικά ποτά δεν προορίζονται για κάθε μορφή άσκησης και κυρίως για τις προπονήσεις που διαρκούν λιγότερο από 60-90 λεπτά».

Σύμφωνα με την Julie Stefanski, RDN, CSSD, πιστοποιημένη διαιτολόγο και εκπρόσωπο της Διατροφικής Ακαδημίας, τα αθλητικά ποτά σχεδιάστηκαν να λαμβάνονται από ενεργούς αθλητές κατά τη διάρκεια της προπόνησής τους ή κατά τη διάρκεια των αγώνων τους. «Όμως, έχουμε διαπιστώσει ότι αυτά τα ποτά καταναλώνονται και από το ευρύ κοινό που δεν ασκείται». «Ενθαρρύνω τους αθλητές να χρησιμοποιούν αθλητικά ποτά όταν ασκούνται για 60-90 λεπτά, για να διατηρήσουν την ενυδάτωση του σώματός τους και το σάκχαρο στο αίμα τους σταθερό, αλλά πρεπει να αποφεύγονται από άτομα που δεν ασκούνται».

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Sports Drinks Aren't Always Good for Hydration https://www.verywellhealth.com/most-hydrating-sports-drinks-5211707

Electrolytes — What Are They? What Happens If You Don't Have Enough? https://www.roswellpark.org/cancertalk/201808/electrolytes-what-are-they-what-happens-if-you-dont-have-enough

How Much Water Do You Need https://www.eatright.org/food/nutrition/healthy-eating/how-much-water-do-you-need

Sports Drinks https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/sports-drinks

The Hydrating Effects of Hypertonic, Isotonic and Hypotonic Sports Drinks and Waters on Central Hydration During Continuous Exercise: A Systematic Meta-Analysis and Perspective https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40279-021-01558-y