Άσκηση και Υγεία

Cold Water Shock: Προσοχή όταν κολυμπάτε σε κρύο νερό

Το κολύμπι σε κρύο νερό μπορεί να έχει πολλά οφέλη για την υγεία και την ευεξία μας:

  • βελτιώνει το μεταβολισμό μας και την κυκλοφορία του αίματος
  • αυξάνει τη διάθεση μας
  • μειώνει τα επίπεδα στρες

Ωστόσο, χρειάζεται μεγάλη προσοχή καθώς εγκυμονεί και κινδύνους.

Ειδικά εμείς που κατοικούμε στην Ελλάδα, μία χώρα με ζεστά νερά και κλίμα, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να αντιδράσουμε σε ακούσια ή εκούσια επαφή με κρύο νερό, καθώς ο οργανισμός μας δεν είναι καθόλου συνηθισμένος σε τέτοιες θερμοκρασίες και υπάρχουν πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να μην μπορέσει να ανταποκριθεί σωστά εάν δεν είμαστε προσεκτικοί.

Τι είναι το cold water shock;

Με αυτόν τον όρο αναφερόμαστε σε μία σειρά από φυσικές αντιδράσεις του οργανισμού μας για να προστατευτεί όταν ερχόμαστε σε επαφή με το κρύο νερό. Καμιά φορά οι αντιδράσεις αυτές μπορεί ωστόσο να μας κάνουν κακό. Δεν μιλάμε απαραίτητα για παγωμένο νερό, αυτές μπορεί να προκληθούν από κολύμπι σε οποιεσδήποτε θερμοκρασίες κάτω από 15°C. 

Το cold water shock προκαλεί το κλείσιμο των αιμοφόρων αγγείων του δέρματος και έτσι αυξάνεται η αντίσταση στη ροή του αίματος, με αποτέλεσμα η καρδιά να πρέπει να δουλέψει πιο σκληρά και ο καρδιακός παλμός να αυξάνεται. Επομένως ακόμα και σε νέους ανθρώπους, φαινομενικά υγιείς, κατάσταση αυτή μπορεί να προκαλέσει καρδιακά επεισόδια

Παράλληλα, αυτή η απότομη αλλαγή στη θερμοκρασία προκαλεί και λαχάνιασμα, ο ρυθμός της αναπνοής μπορεί ακόμα και να δεκαπλασιαστεί και συνήθως ανεξέλεγκτα. Όλη αυτή η κατάσταση προκαλεί πανικό και αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες για εισροή νερού κατευθείαν στους πνεύμονες και πνιγμό. Η αρτηριακή πίεση αυξάνεται κατακόρυφα και το σώμα προσπαθεί να κρατήσει το αίμα σας ζεστό μετακινώντας το προς το μέσο του σώματός σας, με αποτέλεσμα να χλωμιάζετε.

Όλα αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα και σε πολύ μικρά χρονικά διαστήματα, εάν δεν δεχτείτε τις πρώτες βοήθειες άμεσα υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το επεισόδιο αυτό να αποβεί θανατηφόρο

Όταν ανακτήσετε την αναπνοή σας, βγείτε από το νερό άμεσα. Αν οι μύες σας κρυώσουν σε μεγάλο βαθμό, η δύναμη και η αντοχή σας, καθώς και ο έλεγχος που έχετε στους μύες σας μειώνονται σε βαθμό που δεν μπορείτε πλέον να κολυμπήσετε μόνοι σας και να σώσετε τον εαυτό σας. Είναι απαραίτητο για την επιβίωσή σας να έχετε βγει από το νερό ή να έχετε βρει κάποιο μέσο ενίσχυσης άνωσης, όπως είναι τα σωσίβια, αλλιώς θα πνιγείτε. Μεγάλη προσοχή απαιτείται από τις εγκυμονούσες, διότι το πολύ κρύο νερό μπορεί να προκαλέσει αγγειοσύσπαση και να προκληθεί αποβολή ή αποκόλληση τροφοβλάστης. 

Τι να κάνω εάν πέσω σε κρύο νερό;

Πολλές φορές μπορεί να πέσετε σε κρύο νερό και καταλάθος. Είναι σημαντικό να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας και να τηρήσετε κάποια μικρά, αλλά πολύ σημαντικά βήματα.

Προσπαθήστε να κρατήσετε το στόμα σας μακριά από το νερό μέχρι να ανακτήσετε την αναπνοή σας. Είτε ξαπλώστε ανάσκελα και επιπλεύστε, είτε προσπαθήστε να κουνηθείτε ώστε να παραμείνετε στην επιφάνεια. Μην προσπαθήσετε να κολυμπήσετε έντονα κατευθείαν, το αρχικό σοκ από το κρύο νερό περνάει σε λιγότερο από ένα λεπτό.

Με το που ανακτήσετε την αναπνοή σας, μην χάσετε χρόνο και κολυμπήστε κοντά σε κάποια έξοδο, πριν αρχίσουν οι μύες σας να κρυώνουν και χάσετε τον έλεγχό τους. Εάν δεν υπάρχει κάποια έξοδος ή εάν η έξοδος είναι μακριά και δεν μπορείτε να φτάσετε μέχρι εκεί, κολυμπήστε μέχρι οτιδήποτε θα σας βοηθήσει να παραμείνετε στην επιφάνεια του νερού (ιδανικά κάτι φουσκωτό, όπως σωσίβια), όσο εσείς καλείτε για βοήθεια.

Όταν καταφέρετε να βγείτε από το νερό, ζεστάνετε ξανά το σώμα σας όσο πιο σύντομα μπορείτε, αλλά σταδιακά και όχι με πολύ ψηλά κύματα ζέστης, για να αποφύγετε την υποθερμία.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved