Τι αισθάνεσαι;

Ορθοπεδικά

Φυσικοθεραπεία και αρθροπλαστική ισχίου

Τι είναι η αρθροπλαστική ισχίου;

Κατά τη διάρκεια της αντικατάστασης ισχίου, ένας χειρουργός αφαιρεί τα κατεστραμμένα τμήματα της άρθρωσης του ισχίου (μηριαία κεφαλή και κοτύλη) και τα αντικαθιστά με μέρη συνήθως μεταλλικά. Αυτή η τεχνητή άρθρωση (πρόθεση) βοηθά στη μείωση του πόνου και στη βελτίωση της λειτουργικότητας. Ονομάζεται επίσης αρθροπλαστική ισχίου και μπορεί να είναι μια επιλογή για εσάς εάν ο πόνος του ισχίου παρεμβαίνει στις καθημερινές δραστηριότητες και οι μη χειρουργικές θεραπείες δεν έχουν βοηθήσει ή δεν είναι πλέον αποτελεσματικές.

Μια μερική αντικατάσταση ισχίου (ημιαρθροπλαστική) αντικαθιστά μόνο την κεφαλή του μηριαίου οστού. Η ημιαρθροπλαστική πραγματοποιείται όταν υπάρχει βλάβη μόνο στο μηριαίο τμήμα. Αυτό γίνεται κυρίως σε ασθενείς ηλικιωμένους και σε κατάγματα που εμπλέκουν το μηριαίο.

Η δραστηριότητα και η άσκηση πρέπει να αποτελούν βασικό μέρος της ημέρας σας για να επανακτήσετε τη λειτουργικότητα της περιοχής. Ο φυσικοθεραπευτής σας θα σας προτείνει ασκήσεις ενδυνάμωσης και κινητικότητας και θα σας βοηθήσει να μάθετε πώς να χρησιμοποιείτε ένα βοήθημα βάδισης. Καθώς η θεραπεία εξελίσσεται, συνήθως αυξάνεται το βάρος που βάζετε στο πόδι σας μέχρι να μπορέσετε να περπατήσετε χωρίς βοήθεια.

 

Προεγχειρητική φυσικοθεραπεία:

Παίζει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της προεγχειρητικής ποιότητας ζωής (οι άνθρωποι μπορούν να περιμένουν πολλούς μήνες για χειρουργική επέμβαση και να βιώσουν περαιτέρω επιδείνωση των συμπτωμάτων και της ποιότητας ζωής που σχετίζεται με την υγεία κατά τη διάρκεια της αναμονής). Ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και άσκησης βοηθά στη βελτίωση του πόνου και τη μείωση της αναπηρίας σε ασθενείς που περιμένουν (τα θετικά αποτελέσματα περιλαμβάνουν αύξηση της λειτουργικότητας, ενημέρωση ασθενή και ψυχολογική προετοιμασία).

 

Μετεγχειρητική φυσικοθεραπεία:

Κάποιες φορές συστήνεται από την πρώτη ημέρα μέρα μετά τη χειρουργική επέμβαση για μείωση της διάρκειας παραμονής στο νοσοκομείο, τη μείωση του πόνου και την αύξηση της λειτουργικότητας.

Στόχος της μετεγχειρητικής αποκατάστασης είναι αντιμετώπιση των λειτουργικών αναγκών του ασθενούς (π.χ. έναρξη κινητοποίησης) και βελτίωση της κινητικότητας, της δύναμης, της ευλυγισίας και της μείωσης του πόνου. Αυτό ξεκινά ως παθητική ή  υποβοηθούμενη άσκηση, αλλά ο στόχος είναι να γίνει ο ασθενής όσο το δυνατόν πιο λειτουργικός πριν από την έξοδο.

Ως αποτέλεσμα της υποκείμενης προεγχειρητικής κατάστασης, οι ασθενείς μπορεί να παρουσιάσουν μυϊκή ατροφία και απώλεια δύναμης, ιδιαίτερα στους μύες του γλουτού και του τετρακέφαλου. Το αποτέλεσμα της απώλειας δύναμης είναι ότι οι ηλικιωμένοι γίνονται λιγότερο ανεξάρτητοι.

Η χειρουργική επέμβαση θα διορθώσει τα προβλήματα των αρθρώσεων, αλλά η σχετική μυϊκή αδυναμία που υπήρχε πριν από τη χειρουργική επέμβαση θα παραμείνει (ίσως θα επιδεινωθεί) και απαιτεί μετεγχειρητική αποκατάσταση. Οι ασθενείς μπορούν να επιτύχουν σημαντικές βελτιώσεις μέσω ενός στοχευμένου προγράμματος ενδυνάμωσης μετά από ολική αρθροπλαστική ισχίου.

Δεν χρησιμοποιείται επί του παρόντος ειδικό γενικό πρωτόκολλο αντικατάστασης ισχίου, καθώς τα στοιχεία της διαδικασίας αποκατάστασης είναι ειδικά για χειρουργούς. Ο φυσικοθεραπευτής σε συνεργασία με τον χειρουργό θα δημιουργήσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα ανάλογα με τις ανάγκες του ασθενή.

 

Αντενδείξεις κατά την αποκατάσταση της αρθροπλαστικής:

Τον πρώτο καιρό μετά την επέμβαση κάποιες κινήσεις πρέπει να αποφεύγονται για την αποφυγή επιπλοκών και εξάρθρωσης:

  1. Κάμψη ισχίου >90º
  2. Έσω στροφή του ισχίου
  3. Προσαγωγή του ισχίου (μετά τη μέση γραμμή)

 

Ποιες είναι οι ενδεικτικές ασκήσεις για της αποκατάστασης;

  1. Κάμψη- έκταση πέλματος: Σπρώξτε αργά το πόδι πάνω-κάτω.
  2. Στροφές πέλματος: Κάντε αργές περιστροφικές κινήσεις του αστραγάλου δεξιόστροφα και αριστερόστροφα.
  3. Κάμψη γόνατος υποβοηθούμενα: Σύρετε το πόδι σας προς τους γλουτούς σας, κάμπτοντας το γόνατό σας (προσοχή στην κάμψη του ισχίου).
  4. Σύσπαση γλουτών: Σφίξτε τους μυς των γλουτών χωρίς να κουνηθεί το ισχίο.
  5. Άσκηση απαγωγής: Σύρετε το πόδι σας προς τα έξω όσο πιο μακριά μπορείτε και μετά επιστρέψτε (προσοχή στην προσαγωγή του ισχίου).
  6. Σύσπαση τετρακέφαλων: Σφίξτε τον μηρό σας. Προσπαθήστε να ισιώσετε το γόνατό σας (ένα μαξιλάρι από κάτω από γόνατο μπορεί να βοηθήσει).
  7. Ορθοστάτηση: Είναι πολύ σημαντικό για τη σωστή αποκατάσταση η ορθοστάτηση (με βοήθημα) αρκετά νωρίς.
  8. Βάδιση: Το σωστό περπάτημα είναι ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσετε το ισχίο σας να ανακάμψει. Στην αρχή, θα περπατήσετε με έναν περιπατητή ή πατερίτσες. Ο χειρουργός ή ο φυσικοθεραπευτής σας θα σας πει πόσο βάρος πρέπει να βάλετε στο πόδι σας και θα σας υποδείξει τον ασφαλή τρόπο βάδισης.

Αυτές οι ασκήσεις είναι για τα πρώιμα στάδια της αποκατάστασης. Σταδιακά θα υπάρχει αντίσταση ή κάποιο βάρος για να δυναμώσει η περιοχή. Ο πόνος από τα προβλήματα του ισχίου σας πριν από τη χειρουργική επέμβαση και ο πόνος και το πρήξιμο μετά τη χειρουργική επέμβαση θα έχουν αποδυναμώσει τους μύες του ισχίου σας. Η πλήρης αποκατάσταση θα διαρκέσει πολλούς μήνες.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι