Τι αισθάνεσαι;

Ορθοπεδικά

Αρθρίτιδα: Ποια συμπληρώματα βελτιώνουν την υγεία των αρθρώσεων;

Πολλοί άνθρωποι στρέφονται στα συμπληρώματα για να βελτιώσουν την υγεία των αρθρώσεων τους. Άλλοι τα χρησιμοποιούν ως μέσω πρόληψης και άλλοι για να ανακουφίσουν τον πόνο που νιώθουν. Τα περισσότερα συμπληρώματα μειώνουν την φλεγμονή και ενισχύουν τον χόνδρο των αρθρώσεων. Ο χόνδρος είναι το υλικό που υπάρχει ανάμεσα στα οστά, το οποίο εμποδίζει την τριβή μεταξύ τους. Ωστόσο, ο χόνδρος, με τα χρόνια φθείρεται και οδηγεί σε οστεοαρθρίτιδα, η οποία προκαλεί πόνο και αναπηρία, κυρίως κατά την γήρανση.

Ποια συμπληρώματα βελτιώνουν την υγεία των αρθρώσεων;

1. Γλυκοζαμίνη

Η γλυκοζαμίνη, που υπάρχει στο σώμα ως φυσικό δομικό στοιχείο του χόνδρου των αρθρώσεων, συμπεριλαμβάνεται σε μια ποικιλία συμπληρωμάτων για τις αρθρώσεις.

Η έρευνα για την αποτελεσματικότητα της γλυκοζαμίνης στην οστεοαρθρίτιδα έχει καταλήξει σε μικτά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μια ανασκόπηση, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Medwave, διαπίστωσε ότι δεν υπάρχουν ισχυρά στοιχεία που να υποστηρίζουν την άποψη ότι η γλυκοζαμίνη ανακουφίζει τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας. Άλλες μελέτες, όπως  μία που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα Ορθοπεδικής Χειρουργικής και Έρευνας, δείχνουν ότι η γλυκοζαμίνη μπορεί να ανακουφίσει μόνο ορισμένα συμπτώματα.

Σε κάθε περίπτωση, αυτά τα αβέβαια αποτελέσματα οφείλονται στο γεγονός ότι υπάρχουν διαφορετικοί τύποι γλυκοζαμίνης, τους οποίους η έρευνα για τις επιδράσεις της γλυκοζαμίνης στον πόνο της οστεοαρθρίτιδας, δεν διαχωρίζει.  Αυτός ο διαχωρισμός ωστόσο, θα οδηγούσε σε σαφέστερα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μια μελέτη που εξέτασε έναν τύπο κρυσταλλικής θειικής γλυκοζαμίνης, διαπίστωσε ότι ήταν αποτελεσματικός στην ανακούφιση του πόνου των αρθρώσεων. Μάλιστα, μακροπρόθεσμες μελέτες έδειξαν ότι η κρυσταλλική θειική γλυκοζαμίνη επιβραδύνει την πρόοδο των συμπτωμάτων σε άτομα με οστεοαρθρίτιδα του γόνατος και μειώνει την ανάγκη για επιπρόσθετα παυσίπονα, όπως τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ).

2. Χονδροϊτίνη

Η χονδροϊτίνη είναι ένα άλλο δομικό στοιχείο του χόνδρου που βελτιώνει την υγεία των αρθρώσεων. Πολλές εταιρείες συσκευάζουν τη γλυκοζαμίνη μαζί με τη χονδροϊτίνη στο ίδιο συμπλήρωμα, πιστεύοντας ότι οι δύο ενώσεις δρουν παράλληλα υποστηρίζοντας περεταίρω τους χόνδρους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η χονδροϊτίνη μειώνει μερικά συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας. Μάλιστα, σε μια μελέτη διαπιστώθηκε ότι ήταν πιο αποτελεσματική στον έλεγχο του πόνου και στη βελτίωση της λειτουργίας των αρθρώσεων, συγκριτικά με το εικονικό φάρμακο.

Επιπρόσθετα, μια άλλη μελέτη, η οποία χρησιμοποίησε δεδομένα από την βάση δεδομένων Cochrane of Systematic Reviews, διαπίστωσε ότι παρόλο που η ικανότητα της χονδροϊτίνης να μειώνει τον πόνο είναι μέτρια, έχει μικρότερο κίνδυνο σοβαρών παρενεργειών, σε σύγκριση με παυσίπονα όπως τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ). Αυτό σημαίνει ότι η χονδροϊτίνη είναι καλύτερη μακροπρόθεσμη επιλογή.

3. Μεθυλοσουλφονυλομεθάνιο

Το μεθυλοσουλφονυλομεθάνιο (MSM), είναι ένα κοινό συμπλήρωμα για τις αρθρώσεις που συνήθως συμπεριλαμβάνεται σε φάρμακα που περιέχουν χονδροϊτίνη ή γλυκοζαμίνη. Το MSM, σύμφωνα με μια μελέτη, μπορεί να βελτιώσει διάφορες καταστάσεις όπως η φλεγμονή, ο πόνος στις αρθρώσεις και το οξειδωτικό στρες. Σημειώνεται ότι το MSM, στους περισσότερους ανθρώπους δεν προκαλεί παρενέργειες όταν λαμβάνεται σε κανονικές δόσεις.

4. Κουρκουμίνη

Πολλοί ερευνητές, έχουν στραφεί προς την μελέτη της κουρκουμίνης, διαπιστώνοντας ότι έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση, η οποία συμβάλλει στην μείωση των συμπτωμάτων της οστεοαρθρίτιδας. Ειδικότερα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι η καθημερινή λήψη περίπου 1.000 χιλιοστόγραμμων κουρκουμίνης μειώνει ορισμένα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας, όπως ο πόνος στις αρθρώσεις, στον ίδιο βαθμό με τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα.

Παρόλο που δεν υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις που να υποστηρίζουν ότι η κουρκουμίνη μπορεί πράγματι να μειώσει τον πόνο στις αρθρώσεις, η αντιφλεγμονώδη επίδραση της είναι καλά τεκμηριωμένη και ως εκ τούτου, πολλοί την χρησιμοποιούν για να μειώσουν την φλεγμονή και κατά συνέπεια τον πόνο που νιώθουν στις αρθρώσεις τους.

5. Βοσβέλια

Η βοσβέλια είναι ένα φυσικό συμπλήρωμα που συμβάλλει στην υγεία των αρθρώσεων, μειώνοντας την φλεγμονή. Μελέτες έχουν δείξει ότι η βοσβέλια σε συνδυασμό με άλλες ενώσεις, όπως η κουρκουμίνη, είναι πιο αποτελεσματική. Ειδικότερα, μια μελέτη που διήρκησε 12 εβδομάδες, η οποία συνέκρινε ένα συμπλήρωμα κουρκουμίνης και ένα συμπλήρωμα που συνδύαζε βοσβέλια και κουρκουμίνη, διαπίστωσε ότι το δεύτερο ήταν πιο αποτελεσματικό στη διαχείριση του πόνο που σχετίζεται με την οστεοαρθρίτιδα. Όπως εξηγούν οι ειδικοί, αυτός ο συνδυασμός είναι ιδιαίτερα χρήσιμος για άτομα που ταλαιπωρούνται από πόνο στις αρθρώσεις ή πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα, αλλά φοβούνται τις παρενέργειες των μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να τονίσουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας που αφορά τις εν λόγω ενώσεις, προέρχεται από μικρές μελέτες, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα τους.

6. Σπόροι Tamarind

Οι σπόροι Tamarind περιέχουν έναν αριθμό αντιοξειδωτικών, έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και υποστηρίζουν τις αρθρώσεις.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Scientific Reports, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το εκχύλισμα σπόρων Tamarind, προστατεύει τον χόνδρο και τα οστά, μειώνοντας τη φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες. Για να επιβεβαιωθούν, όμως, τα εν λόγω ευρήματα, χρειάζονται περαιτέρω μελέτες.

Πώς θα διατηρήσετε σε καλή κατάσταση τα οστά σας;

Για να ενισχύσετε περαιτέρω την υγεία των οστών σας, ανεξάρτητα από το αν παίρνετε συμπληρώματα, δώστε βάση στα ακόλουθα:

  • Διατηρήστε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα, για να μειώσετε το φορτίο που σηκώνουν οι αρθρώσεις σας.
  • Ασκηθείτε τακτικά για να ενισχύσετε τους μυς που υποστηρίζουν τις αρθρώσεις σας.
  • Κάνετε εκτάσεις και γιόγκα, για να αυξήσετε την ευκαμψία των αρθρώσεων σας.
  • Εφαρμόστε θερμές ή κρύες κομπρέσες στις αρθρώσεις σας, για να μειώσετε την ακαμψία ή τον πόνο.
  • Ακολουθήστε την φαρμακευτική σας αγωγή με συνέπεια.
  • Σε ορισμένους ανθρώπους οι εναλλακτικές θεραπείες, όπως το μασάζ και ο βελονισμός, μειώνουν τον πόνο στις αρθρώσεις.

+ 12 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

6 supplements for healthy joints https://www.medicalnewstoday.com/articles/joint-supplements

Efficacy of curcumin and Boswellia for knee osteoarthritis: Systematic review and meta-analysis https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0049017218300027

Efficacy and safety of glucosamine sulfate in the management of osteoarthritis: Evidence from real-life setting trials and surveys https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0049017215002899?

Methylsulfonylmethane: Applications and Safety of a Novel Dietary Supplement https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372953/

Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5003001/

Efficacy and safety of curcumin and its combination with boswellic acid in osteoarthritis: a comparative, randomized, double-blind, placebo-controlled study https://bmccomplementmedtherapies.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12906-017-2062-z

Is glucosamine effective for osteoarthritis? https://www.medwave.cl/link.cgi/English/Updates/Epistemonikos/6868?ver=sindiseno

A Combination of Tamarindus indica seeds and Curcuma longa Rhizome Extracts Improves Knee Joint Function and Alleviates Pain in Non-Arthritic Adults Following Physical Activity https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6643110/

Long-term effects of glucosamine sulphate on osteoarthritis progression: a randomised, placebo-controlled clinical trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11214126

Chondroitin for osteoarthritis https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD005614.pub2/full

Tamarind Seed (Tamarindus indica) Extract Ameliorates Adjuvant-Induced Arthritis via Regulating the Mediators of Cartilage/Bone Degeneration, Inflammation and Oxidative Stress https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4461917/

Effectiveness and safety of glucosamine and chondroitin for the treatment of osteoarthritis: a meta-analysis of randomized controlled trials https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6035477/

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι