Τι αισθάνεσαι;

Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα, Πρόληψη και θεραπεία

Κοινοί μύθοι για τον ύπνο που βλάπτουν σοβαρά την υγεία

© <a href=Shao-chun Wang | Dreamstime Stock Photos" src="https://wikihealth.gr/wp-content/uploads/2019/10/dreamstime_m_123577818.jpg" />
© Shao-chun Wang | Dreamstime Stock Photos

Στη σύγχρονη κοινωνία ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού υποφέρει από έλλειψη ύπνου, καθώς και από διαταραχές ύπνου ή ασθένειες που σχετίζονται με την μακροχρόνια έλλειψη ύπνου. Ανάμεσα στις πιο κοινές αιτίες είναι ο σύγχρονος τρόπος ζωής, οι αυξημένες κοινωνικές και επαγγελματικές υποχρεώσεις, η κακή διατροφή, η πολύωρη έκθεση στον υπολογιστή και την τηλεόραση, η έλλειψη άσκησης και φυσικά, το άγχος. Όμως, την κατάσταση αυτή έρχονται να επιδεινώσουν οι λανθασμένες πεποιθήσεις που έχει ο κόσμος σχετικά με τον ύπνο, οι οποίες δείχνουν αφενός να έχουν πάρει μεγάλες διαστάσεις και αφετέρου, αυτοί οι “μύθοι” να τείνουν πλέον να γίνουν αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα στην συνείδηση μας. Πολλοί μύθοι που σχετίζονται με τον ύπνο μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, αποκαλύπτει νέα έρευνα του NYU Langone.

Οι πιο συχνοί μύθοι που περιβάλουν τις συνήθειες ύπνου

Οι δύο πιο συχνοί μύθοι αναφέρουν πως ένα-δύο ποτήρια αλκοόλ πριν τον ύπνο βοηθούν το άτομο να χαλαρώσει και να κοιμηθεί καλύτερα και πως οι πέντε ώρες ύπνου κάθε βράδυ αρκούν για να ξεκουραστεί το σώμα και το μυαλό του ανθρώπου. Είναι όμως αλήθεια τα παραπάνω?

Αντίθετα με τη διαδεδομένη πεποίθηση, η κατανάλωση αλκοόλ μειώνει την ικανότητα του ατόμου να φτάσει σε βαθύτερα επίπεδα ύπνου, ενώ το να κοιμάται κάποιος πέντε ώρες την ημέρα μπορεί να εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την υγεία του.

Αυτοί οι δύο τόσο διαδεδομένοι μύθοι που αφορούν τις συνήθειες ύπνου συμβάλλουν στο να δημιουργηθεί μια σημαντική απειλή για τη δημόσια υγεία, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο ‘Sleep Health’. Ερευνητές της Ιατρικής σχολής του NYU Langone μελέτησαν 8,000 ιστοσελίδες, ώστε να ενημερωθούν για τις 20 πιο συνηθισμένες αντιλήψεις σχετικά με τον ύπνο και σε συνεργασία με ομάδα ειδικών της Ιατρικής του ύπνου, τις κατέταξαν, λαμβάνοντας υπόψιν αν ορισμένες από αυτές αποτελούσαν απλά ένα μύθο ή αν υπήρχε επιστημονική έρευνα που να τις υποστηρίζει και στις αρνητικές συνέπειες που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν αυτοί οι μύθοι.

Τι λένε οι ειδικοί

Ο ύπνος είναι ζωτικής σημασίας για τον ανθρώπινο οργανισμό που επηρεάζει την παραγωγικότητα, τη διάθεση και τη γενικότερη υγεία¨, καταλήγει η υπεύθυνη των ερευνών Rebbecca Robbins, PhD.

Ο ισχυρισμός ότι ορισμένοι άνθρωποι μπορούν να αρκεστούν σε μονάχα πέντε ώρες ύπνου την ημέρα ήταν ανάμεσα στους πρώτους μύθους που κατέρριψαν οι ερευνητές, σύμφωνα με τα επιστημονικά στοιχεία. Συμπλήρωσαν δε πως αυτός ο μύθος αποτελεί την πιο σοβαρή απειλή για την υγεία, εξαιτίας της μακροχρόνιας έλλειψης ύπνου. Για να μην υπάρχουν παγίδες όμως που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε λανθασμένα συμπεράσματα, η Robbins και οι συνεργάτες της προτείνουν να υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ύπνου κάθε βράδυ διάρκειας τουλάχιστον επτά ωρών, χωρίς μεσημεριανό ύπνο.

Είναι ακίνδυνο το ροχαλητό?

Ένας ακόμη κοινός μύθος αφορά το ροχαλητό. Αν και το ροχαλητό μπορεί, σύμφωνα με τους ερευνητές, να είναι ακίνδυνο, υπάρχει η πιθανότητα να είναι ένδειξη άπνοιας, μιας σοβαρής διαταραχής ύπνου κατά την οποία η διαδικασία της αναπνοής ξεκινά και διακόπτεται συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας. Οι ερευνητές προτρέπουν τους ασθενείς να μην αγνοούν το δυνατό ροχαλητό, αλλά να συμβουλευτούν το γιατρό τους, καθώς η συγκεκριμένη διαταραχή ύπνου μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στην διακοπή της καρδιακής λειτουργίας ή σε άλλες ασθένειες.

Βοηθάει το αλκοόλ στον ύπνο?

Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών όχι μόνο δεν βοηθά στον ύπνο, αλλά αντίθετα, φαίνεται πως δημιουργεί αρκετά προβλήματα, οπότε καλό θα ήταν να αποφεύγεται το ποτό και τα ροφήματα που περιέχουν αλκοόλ κατά τη διάρκεια των νυχτερινών ωρών.

Οι μελετητές επίσης βρήκαν επαρκή στοιχεία σε δημοσιευμένες μελέτες πως- αντίθετα με την κοινή πεποίθηση- η κατανάλωση αλκοόλ πριν τον ύπνο είναι επιβλαβής για την υγεία, καθώς το αλκοόλ μειώνει την ικανότητα του οργανισμού να εισέλθει σε βαθύτερα επίπεδα ύπνου, τα οποία είναι απαραίτητα ώστε α άνθρωπος να μπορεί να λειτουργήσει σωστά. 

Η «ετυμηγορία»

Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός για την υγεία και πρέπει να γίνει μεγαλύτερη προσπάθεια να ενημερωθεί το κοινό για αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας’ τονίζει ο επικεφαλής της έρευνας και Καθηγητής του τμήματος Δημόσιας Υγείας και Ψυχιατρικής του NYU Langone, Girardin Jean Louis και συμπληρώνει:Για παράδειγμα, οι γιατροί μέσω της συζήτησης για τις συνήθειες ύπνου, μπορούν να βοηθήσουν τους ασθενείς τους να καταρρίψουν τους μύθους για τον ύπνο και να μειώσουν τον κίνδυνο για καρδιοπάθειες, παχυσαρκία και διαβήτη”.

+ 1 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι