Διατροφή, Ενδοκρινολογικά

Η καστανή ζάχαρη είναι τελικά πιο υγιεινή από τη λευκή;

© Pmakin | Dreamstime Stock Photos
© Pmakin | Dreamstime Stock Photos

Είναι καλύτερη η καστανή ζάχαρη από την λευκή;

Αν και προέρχονται από την ίδια πηγή, η καστανή ζάχαρη συχνά θεωρείται μια πιο υγιεινή επιλογή, ενώ η λευκή ζάχαρη κατατάσσεται στις απαγορευμένες τροφές. Είναι, όμως, τελικά αλήθεια πως η καστανή ζάχαρη είναι πιο φυσική, δεν βλάπτει την υγεία και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν υποκατάστατο της απλής ζάχαρης ή αυτό είναι απλώς ένας διατροφικός μύθος; Και αν κάποιος πάσχει από διαβήτη μπορεί τελικά να καταναλώνει άφοβα καστανή ζάχαρη;

Η διατροφική αξία του κάθε είδους ζάχαρης… στο μικροσκόπιο

Επειδή παράγονται από το ίδιο φυτό λένε οι ειδικοί, η καστανή και η λευκή ζάχαρη πιστεύεται πως έχουν σχεδόν ίδια διατροφική αξία. Η καστανή ζάχαρη έχει ελάχιστα λιγότερες θερμίδες και λιγότερους υδατάνθρακες σε σχέση με την άσπρη ζάχαρη. Έχει περισσότερο ασβέστιο, σίδηρο, κάλλιο αν και οι ποσότητες αυτών σε μια μερίδα είναι απειροελάχιστες, άρα η διαφορά τους στην πράξη είναι πολύ μικρή και είναι πολύ απίθανο να έχουν κάποια επίπτωση στην υγεία σας.

Σε ότι αφορά τον γλυκαιμικό δείκτη που μετρά τον βαθμό που ανεβάζουν οι τροφές τα επίπεδα του ζαχάρου στο αίμα, έχουν 65 σε κλίμακα 0-100, δηλαδή δημιουργούν παρόμοια άνοδο με τις τηγανητές πατάτες, το ποπκόρν και τις γλυκοπατάτες.

Μπορούν οι διαβητικοί να καταναλώνουν καστανή ζάχαρη;

Οι άνθρωποι που πάσχουν από διαβήτη θα πρέπει να διατηρούν σταθερά τα επίπεδα του ζαχάρου στο αίμα τους και να αποφεύγουν τις απότομες διακυμάνσεις, ώστε να αποφεύγεται το ρίσκο των επιπλοκών του διαβήτη μακροπρόθεσμα.

Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης έχει συνδεθεί με καρδιοπάθειες, διαβήτη, παχυσαρκία και λίπος στο συκώτι. Επιπλέον έρευνα δείχνει πως η υπερκατανάλωση ζάχαρης δημιουργεί αντίσταση στην ινσουλίνη, η οποία μειώνει την ικανότητα του οργανισμού να μεταφέρει τη ζάχαρη στα κύτταρα του οργανισμού, με αποτέλεσμα αυτή να παραμένει στο αίμα, με δυσάρεστες επιπτώσεις στον οργανισμό.

Τι πρέπει να προσέχουν όσοι έχουν διαβήτη;

Οι διαβητικοί λοιπόν, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε ότι αφορά την κατανάλωση της είτε πρόκειται για λευκή ζάχαρη είτε για καστανή. Η American Heart Association προτείνει η ανώτατη ημερήσια κατανάλωση να είναι λιγότερο από 6 κουταλάκια του γλυκού στις γυναίκες και κάτω από 9 κουταλάκια του γλυκού στους άντρες.

Αν πάσχετε από διαβήτη το να μειώσετε την πρόληψη πρόσθετης ζάχαρης είναι απαραίτητο. Αυτό θα βελτιώσει τα επίπεδα του ζαχάρου στο αίμα αλλά και την γενικότερη υγεία σας. Θα χρειαστεί να συμβουλευτείτε έναν ειδικό διατροφολόγο που θα σχεδιάσει το κατάλληλο για εσάς πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τον τρόπο ζωής σας.Το συμπέρασμα όμως είναι πως οι διαφορές στην λευκη και την καστανή ζάχαρη είναι ασήμαντες και τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη θα πρέπει να αποφεύγουν ανά καταναλώνουν και τις δύο, ή έστω, να περιορίσουν σημαντικά την λήψη τους.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Is Brown Sugar Good for Diabetes? https://www.healthline.com/nutrition/brown-sugar-for-diabetics

15 Easy Ways to Lower Blood Sugar Levels Naturally https://www.healthline.com/nutrition/15-ways-to-lower-blood-sugar

International Tables of Glycemic Index and Glycemic Load Values: 2008 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2584181/

The diabetes control and complications trial/epidemiology of diabetes interventions and complications study at 30 years: overview. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24356592