Τι αισθάνεσαι;

Σεξουαλική Υγεία

Χαμηλή τεστοστερόνη: Τα συμπληρώματα δεν βοηθούν τους περισσότερους άνδρες

Τα συμπληρώματα τεστοστερόνης, δεν αποτελούν πηγή νεότητας για τους ηλικιωμένους άνδρες, αλλά μπορούν να βοηθήσουν μερικούς που έχουν στυτική δυσλειτουργία, σύμφωνα με τις νέες κατευθυντήριες γραμμές του Αμερικανικού Ιατρικού Κολλεγίου (ACP).

Ποια συμπτώματα προκαλούν τα χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης;

Είναι γνωστό ότι τα επίπεδα της τεστοστερόνης στους άνδρες, μειώνονται με την ηλικία. Η μείωση της τεστοστερόνης, που αναφέρεται ως «ανδρική εμμηνόπαυση», προκαλεί μια σειρά από συμπτώματα, όπως:

  • Κόπωση
  • Αδυναμία
  • Μυϊκή απώλεια
  • Απώλεια μνήμης
  • Κατάθλιψη
  • Μειωμένη λίμπιντο
  • Στυτική δυσλειτουργία

Τα συμπληρώματα τεστοστερόνης βοηθούν στην αντιμετώπιση αυτών των συμπτωμάτων;

Σύμφωνα με την έρευνα που υπάρχει, δεν αποδεικνύεται ότι τα συμπληρώματα τεστοστερόνης μπορούν να θεραπεύσουν τα πιο πάνω συμπτώματα. Όπως εξηγεί η ερευνητική ομάδα, το μόνο που μπορούν να βελτιώσουν είναι η στυτική δυσλειτουργία και ειδικότερα, οι μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχει μια μικρή βελτίωση στη σεξουαλική και στυτική δυσλειτουργία.

Η ανεπαρκής απόδοση των συμπληρωμάτων στις κλινικές δοκιμές αποτελεί «έκπληξη», δήλωσε ο πρόεδρος του ACP, Δρ. Robert McLean. Μάλιστα, τόνισε ότι η μείωση της τεστοστερόνης εξαιτίας της ηλικίας και τα αποτελέσματα των δοκιμών δεν σημαίνουν αυτόματα ότι υπάρχει κάποιο θέμα υγείας, αλλά σημαίνουν απλά ότι η αντικατάσταση της τεστοστερόνης δεν μπορεί να βοηθήσει απαραίτητα. Ωστόσο, αυτά τα αποτελέσματα δεν σταμάτησαν ποτέ τους κατασκευαστές συμπληρωμάτων από την παραγωγή τους. Αντίθετα, για χρόνια επιδίδονταν σε εκστρατείες μάρκετινγκ που προειδοποιούσαν τους άνδρες για τις επιπτώσεις που έχει στην υγεία  η μείωση της τεστοστερόνης.

Μεταξύ του 2009 και του 2013, ο αριθμός των Αμερικανών ανδρών που χρησιμοποιούσε συμπληρώματα τεστοστερόνης, αυξήθηκε από 1,3 εκατομμύρια σε 2,3 εκατομμύρια, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων. Αυτή η αύξηση, δήλωσε ο οργανισμός, οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνδρες αυτοί, δεν χρησιμοποιούσαν την τεστοστερόνη με βάση την καθιερωμένη ένδειξη, δηλαδή για ορισμένες ιατρικές καταστάσεις που προκαλούν ανεπάρκεια τεστοστερόνης. Αντ ‘αυτού, την χρησιμοποιούσαν για να αντισταθμίσουν τη διαδικασία της γήρανσης.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Δρ. Victor Adlin, ενδοκρινολόγο της Ιατρικής Σχολής Lewis Katz στο Temple University της Φιλαδέλφειας, η έκρηξη της χρήσης των συμπληρωμάτων έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Μία μελέτη, μάλιστα, διαπίστωσε ότι η χρήση τεστοστερόνης από τους Αμερικανούς, μειώθηκε σημαντικά μεταξύ 2013 και 2016.

Πότε είναι απαραίτητη η λήψη τεστοστερόνης και με ποιες μεθόδους;

Δύο ιατρικοί οργανισμοί – η Ενδοκρινολογική Εταιρεία και η Αμερικανική Ουρολογική Εταιρεία- συμφωνώντας με το ACP, υπογραμμίζουν ότι η τεστοστερόνη μπορεί να βοηθήσει μερικούς άνδρες με σεξουαλική δυσλειτουργία, ωστόσο δεν πρέπει να συνταγογραφείται για ασαφή συμπτώματα όπως η κόπωση και η αδυναμία.

Το ACP συνιστά τη λήψη τεστοστερόνης σε ενέσιμη μορφή ή μέσω εμπλάστρων. Σύμφωνα με τον Δρ. McLean και οι δυο μέθοδοι είναι αποτελεσματικές, απλά όπως διευκρινίζει, οι ενέσεις είναι φθηνότερες.

Είναι ασφαλή τα συμπληρώματα τεστοστερόνης;

Όσον αφορά την ασφάλεια, τα συνολικά στοιχεία από 20 μελέτες δείχνουν ότι η τεστοστερόνη δεν αυξάνει τους κινδύνους καρδιακών προβλημάτων, θρόμβων αίματος ή καρκίνου του προστάτη, δήλωσε ο McLean, προσθέτοντας ότι «αυτές οι μελέτες ακολούθησαν τους άνδρες μέχρι και 10 χρόνια, οπότε δεν μπορούμε να ξέρουμε τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από την χρήση τεστοστερόνης πέραν των 10 χρόνων».

Πώς γίνεται διάγνωση της χαμηλής τεστοστερόνης;

Για να διαπιστώσει αν ένας άνδρας με σεξουαλική δυσλειτουργία έχει χαμηλή τεστοστερόνη, πρέπει να κάνει εξετάσεις αίματος, ώστε να μετρηθούν τα επίπεδα της ορμόνης, σε δύο διαφορετικές ημέρες. Οι δυο μετρήσεις, σύμφωνα με τον Adlin, πρέπει να γίνονται το πρωί, όπου τα επίπεδα της ορμόνης είναι συνήθως υψηλότερα.

Εάν επιβεβαιωθεί ότι πράγματι τα επίπεδα της τεστοστερόνης είναι χαμηλά, τότε ο άνδρας αυτός μπορεί να ξεκινήσει να λαμβάνει συμπληρώματα, ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να «ξεχάσει» να τα σταματήσει, δήλωσε ο Adlin. Σύμφωνα με το ACP, οι άνδρες θα πρέπει να επανεξετάζουν τα συμπτώματα τους μέσα σε ένα χρόνο και αν δεν παρουσιάζουν βελτίωση, πρέπει να σταματήσουν να παίρνουν τεστοστερόνη.

Να υπενθυμίσουμε ότι η χαμηλή τεστοστερόνη είναι πολύ συχνή στους ηλικιωμένους άνδρες. Εμφανίζεται στο 20% των Αμερικανών ανδρών άνω των 60 ετών, στο 30% των ανδρών άνω των 70 και στους μισούς άνδρες άνω των 80 ετών.

Μπορεί η τεστοστερόνη να αυξηθεί μέσω άλλων μεθόδων;

1. Φάτε κρεμμύδια και σκόρδο

Τα κρεμμύδια και το σκόρδο βοηθούν στην καλύτερη παραγωγή σπέρματος. Και τα δύο αυξάνουν τα επίπεδα μιας ορμόνης που ωθεί το σώμα να παράξει τεστοστερόνη.

2. Καταναλώστε πρωτεΐνη

Το άπαχο βόειο κρέας, το κοτόπουλο, τα ψάρια, τα αυγά, το tofu, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι είναι μερικές από τις διατροφικές επιλογές που θα σας εξασφαλίσουν πρωτεΐνη. Προσπαθήστε να καταναλώνετε 140-170 γραμμάρια την ημέρα, αν και το ιδανικό ποσοστό εξαρτάται από την ηλικία σας και από το πόσο ασκείστε. Να υπενθυμίσουμε ότι όταν δεν καταναλώνεται αρκετή πρωτεΐνη, τότε το σώμα παράγει μεγάλη ποσότητα μιας ουσίας που δεσμεύει την τεστοστερόνη κρατώντας την σε χαμηλά επίπεδα.

3. Φάτε ψάρια

Τα λιπαρά είδη ψαριών, όπως ο σολομός, ο τόνος και το σκουμπρί, είναι πλούσια σε βιταμίνη D, η οποία αποτελεί ένα φυσικό ενισχυτικό τεστοστερόνης και παίζει καθοριστικό ρόλο στην παραγωγή ορμονών.

4. Φροντίστε να λαμβάνετε περισσότερο μαγνήσιο

Το μαγνήσιο εμποδίζει την παραγωγή μιας πρωτεΐνης που δεσμεύει την τεστοστερόνη. Το αποτέλεσμα; Περισσότερη τεστοστερόνη στο αίμα. Το σπανάκι, τα αμύγδαλα, τα κάσιους και τα φυστίκια είναι καλές πηγές μαγνησίου.

5. Φάτε στρείδια

Τα στρείδια περιέχουν σχεδόν την πενταπλάσια συνιστώμενη ημερήσια δόση ψευδαργύρου. Αυτό το ορυκτό βοηθά το σώμα να παράξει τεστοστερόνη. Σημειώνεται ότι ο ψευδάργυρος υπάρχει επίσης και στο βόειο κρέας και στα φασόλια και μάλιστα ενισχύει και το ανοσοποιητικό σύστημα.

6. Καταναλώστε ρόδια

Ξεκινήστε τη μέρα σας με ένα ποτήρι χυμό ρόδι, το οποίο μειώνει τα επίπεδα των ορμονών του στρες, όπως η κορτιζόλη, πράγμα που βοηθά στην αύξηση των επιπέδων των σεξουαλικών ορμονών, συμπεριλαμβανομένης της τεστοστερόνης. Μάλιστα, το ρόδι μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και να βελτιώσει τη διάθεση.

7. Επιλέξτε τη μεσογειακή διατροφή

Η μεσογειακή διατροφή μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα και να σας προστατεύσει από την αντίσταση στην ινσουλίνη, μια κατάσταση που σχετίζεται με τα χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης. Όταν η τεστοστερόνη είναι χαμηλή, τα επίπεδα του λίπους ανεβαίνουν, γεγονός που μπορεί να εμποδίσει το σώμα από το να χρησιμοποιεί σωστά την ινσουλίνη. Επιλέξτε ελαιόλαδο, αβοκάντο, καρύδια, άπαχα κρέατα, προϊόντα ολικής αλέσεως και πολλά λαχανικά και φρούτα.

8. Μειώστε το αλκοόλ

Το αλκοόλ παρεμβαίνει σε πολλά μέρη του ορμονικού συστήματος και χρειάζονται μόνο 5 μέρες κανονικής κατανάλωσης αλκοόλ για να μειωθούν τα επίπεδα της τεστοστερόνης. Αυτός είναι και ο λόγος που οι αλκοολικοί μπορεί να έχουν συρρικνωμένους όρχεις, λεπτά γένια και μαλλιά και υψηλότερα επίπεδα οιστρογόνων (γυναικεία ορμόνη).

9. Προσέξτε που αποθηκεύετε το φαγητό σας

Χρησιμοποιείστε γυάλινα δοχεία για να αποθηκεύσετε το φαγητό σας και όχι πλαστικά. Η δισφαινόλη-Α (BPA) είναι μια χημική ουσία που υπάρχει σε ορισμένα πλαστικά, κουτιά και άλλες συσκευασίες τροφίμων, η οποία μπορεί να εμποδίσει τη διαδικασία παραγωγής ορμονών. Σε μια μελέτη, διαπιστώθηκε ότι μετά από 6 μήνες, οι άνδρες που αποθήκευαν το φαγητό τους καθημερινά σε πλαστικά, είχαν χαμηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης, συγκριτικά με όσους δεν το αποθήκευαν σε πλαστικά.

10. Κάντε ασκήσεις ενδυνάμωσης

Εστιάστε στις ασκήσεις που αυξάνουν τους μυς. Κάντε βάρη. Όλες οι ασκήσεις είναι καλές, αλλά δεν ενισχύουν την τεστοστερόνη, όπως οι ασκήσεις ενδυνάμωσης. Σημειώνεται ωστόσο, ότι δεν πρέπει να το παρακάνετε καθώς η πολύ μεγάλης έντασης άσκηση, μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.

11. Κοιμηθείτε καλά

Το σώμα παράγει τεστοστερόνη όταν κοιμάστε. Τα επίπεδα κορυφώνονται όταν αρχίζετε να ονειρεύεστε και μένουν σε αυτό το επίπεδο μέχρι να ξυπνήσετε. Αν όμως δεν κοιμηθείτε καλά (τουλάχιστον 7 ώρες το βράδυ) τότε τα επίπεδα της τεστοστερόνης κατά τη διάρκεια της ημέρας, μειώνονται έως και κατά 15%.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Testosterone Supplements Won't Help Most Men, Doctors' Group Says https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=227197&ecd=mnl_spc_010720

Serum bisphenol-A concentration and sex hormone levels in men. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23651625

U.S. DEPARTMENT OF AGRICULTURE https://www.usda.gov/

Bisphenol A may cause testosterone reduction by adversely affecting both testis and pituitary systems similar to estradiol. http://europepmc.org/article/med/20144698

Indian journal of physiology and pharmacology (Indian J Physiol Pharmacol) https://www.researchgate.net/journal/0019-5499_Indian_journal_of_physiology_and_pharmacology

Effects of progressive resistance training on growth hormone and testosterone levels in young and elderly subjects https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0047637489900997

Luteinizing Hormone, a Reproductive Regulator That Modulates the Processing of Amyloid-β Precursor Protein and Amyloid-β Deposition http://www.jbc.org/content/279/19/20539

Pomegranate juice intake enhances salivary testosterone levels and improves mood and well being in healthy men and women https://www.endocrine-abstracts.org/ea/0028/ea0028p313