Υγεία Αναπνευστικού Συστήματος

Άσθμα: Ποιες είναι οι καλύτερες μορφές άσκησης;

Μια πρόσφατη έρευνα που έγινε σε 281 επαγγελματίες υγείας, η ιατρική κοινότητα ήταν κάπως διχασμένη ως προς τα αθλήματα που θα συνιστούσε σε άτομα με άσθμα. Οι πιο συνιστώμενες δραστηριότητες ήταν η γιόγκα και το Pilates(συνιστώνται από το 60% των ιατρών), η τοξοβολία και η σκοποβολή (συνιστώνται από το 51%) και η ποδηλασία (συνιστώνται από το 49%). Αντίθετα, οι λιγότερο συνιστώμενες δραστηριότητες ήταν όλα τα ανταγωνιστικά αθλήματατοιχοσφαίριση (22%), χόκεϊ (21%) και ράγκμπι (18%).

Πώς μπορείτε να συνδυάσετε την άσκηση εάν έχετε άσθμα;

Αυτή η μάλλον πολύπλοκη εικόνα αντικατοπτρίζει τις αποχρώσεις που συνεπάγεται η άσκηση με άσθμα. Ενώ υπάρχουν πολλά θετικά στοιχεία για να παραμείνετε σε φόρμα, είναι σημαντικό να διαχειρίζεστε σωστά την πάθηση και να έχετε καλή επίγνωση των προσωπικών σας εκλυτικών παραγόντων.

Εάν οι άνθρωποι φροντίζουν καλά το άσθμα τους και τα συμπτώματά τους είναι υπό έλεγχο, θα πρέπει να είναι σε θέση να απολαμβάνουν οποιοδήποτε είδος άσκησης, είτε πρόκειται για κολύμπι, τρέξιμο ή ακόμη και ανταγωνιστικό αθλητισμό. Εάν το άσθμα ενός ατόμου δεν είναι υπό έλεγχο, ξεκινάει πρώτη φορά την άσκηση ή έχει να ασχοληθεί αρκετό καιρό με κάποιο άθλημα, ίσως είναι καλύτερο να ξεκινήσει με λιγότερο έντονες αερόβιες δραστηριότητες, όπως η γιόγκα ή το περπάτημα.

Σαφώς, οι συστάσεις ποικίλλουν ανάλογα με τις προσωπικές σας συνθήκες. Για παράδειγμα, το κολύμπι (που συνιστάται από το 45% των γιατρών) είναι συχνά ευεργετικό, καθώς ο ζεστός, υγρός αέρας γύρω από τις πισίνες κάνει γενικά καλό στους ευαίσθητους αεραγωγούς. Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι άνθρωποι θεωρούν ότι το χλώριο που χρησιμοποιείται στις πισίνες μπορεί να αποτελέσει έναυσμα.

Σύμφωνα με τις ευρέως χρησιμοποιούμενες κατευθυντήριες γραμμές SIGN/BTS, για τα περισσότερα άτομα με άσθμα, τα συμπτώματα που προκαλούνται από την άσκηση αποτελούν ένδειξη ότι ο συνολικός έλεγχος είναι κακός ή τουλάχιστον ανεπαρκής. Αυτό σημαίνει ότι η φαρμακευτική σας αγωγή, συμπεριλαμβανομένων των «προληπτικών» εισπνοών, θα πρέπει να επανεξεταστεί. Ωστόσο, ορισμένοι άνθρωποι έχουν λίγα ή καθόλου συμπτώματα εκτός από όταν ασκούνται. Γι’ αυτούς, οι κατευθυντήριες γραμμές συνιστούν τη λήψη μιας δόσης εισπνευστήρα «ανακουφιστικού» αμέσως πριν από την άσκηση για να διατηρηθούν οι αεραγωγοί ανοιχτοί και να αποφευχθεί η εμφάνιση συμπτωμάτων.

Θα μπορούσε το άσθμα να αποτελεί εμπόδιο για τους αθλητές;

Σε παρόμοιο πλαίσιο, το τρέξιμο (που συνιστάται μόλις από το 29% των γιατρών), είναι εξαιρετικό για τη συνολική φυσική κατάσταση και υπάρχει ένας αριθμός αθλητών παγκόσμιας κλάσης, όπως η Paula Radcliffe και η Jo Pavey, οι οποίοι έχουν διαπιστώσει ότι το άσθμα δεν αποτελεί εμπόδιο. Ωστόσο, είναι επιτακτική ανάγκη να προθερμαίνεστε και να δροσίζεστε καλά και να έχετε πάντα μαζί σας τον ανακουφιστικό εισπνευστήρα.

Ο κρύος καιρός μπορεί να ερεθίσει τους ευαίσθητους αεραγωγούς, οπότε θα μπορούσατε να δοκιμάσετε να ασκείστε σε εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια του χειμώνα ή να εξετάσετε το ενδεχόμενο να κάνετε λιγότερο έντονη άσκηση τις κρύες ημέρες. Είναι επίσης πιθανό να υπάρχουν και άλλοι εκλυτικοί παράγοντες του άσθματος με τους οποίους οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή, όπως η γύρη.

Τι μπορείτε να κάνετε εάν έχετε καιρό να ασκηθείτε κι έχετε άσθμα;

Εάν δεν έχετε ασκηθεί για αρκετό καιρό ή το άσθμα σας είναι σοβαρό, ίσως είναι προτιμότερο να ξεκινήσετε με μια πιο μέτρια δραστηριότητα. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι η γιόγκα και το πιλάτες, διεξάγονται συνήθως σε εσωτερικούς χώρους, δίνουν έμφαση στην ελεγχόμενη αναπνοή και μπορούν να γίνουν στο δικό σας επίπεδο έντασης.

Εξάλλου ο ίδιος ο Joseph Pilates (ο ιδρυτής του Pilates) υπέφερε από άσθμα ως παιδί. Αυτός είναι πιθανώς ο λόγος για τον οποίο η διδασκαλία της αποτελεσματικής αναπνοής αποτελεί κεντρικό στοιχείο της μεθόδου. Διδάσκεστε την πλάγια θωρακική αναπνοή για να μεγιστοποιήσετε την αποτελεσματικότητα της αναπνοής. Μαθαίνετε επίσης πώς να συντονίζετε την αναπνοή σας με τις κινήσεις σας. Αυτό, σε συνδυασμό με το στοιχείο χαλάρωσης των μαθημάτων, το καθιστά ιδανικό για τους ασθματικούς βοηθώντας τους να μάθουν πώς να παραμένουν ήρεμοι και να αναπνέουν βαθιά κατά τη διάρκεια μιας κρίσης.

Το βασικό μήνυμα είναι ότι, εφόσον αισθάνεστε καλά γενικά και παίρνετε τα προληπτικά σας φάρμακα όπως σας έχει συνταγογραφηθεί, δεν υπάρχει πραγματικά κανένα εμπόδιο για να απολαύσετε τη σωματική δραστηριότητα της επιλογής σας. Σε μια έρευνα του Asthma UK, το 37% των ατόμων με άσθμα δήλωσε ότι η άσκηση τους κάνει πιο ευτυχισμένους και υγιείς συνολικά. Μεταξύ των γονέων που είχαν παιδιά με άσθμα, το 83% δήλωσε ότι η άσκηση ήταν καλή για να βοηθήσει το παιδί τους να αισθάνεται πιο σίγουρο για την κατάστασή του.