Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή

Γιατί είναι απαραίτητο για την υγεία να περιλαμβάνει η διατροφή μας φυτικές ίνες;

Είναι πολύ πιθανόν να τρώτε και να απολαμβάνετε διάφορα τρόφιμα που περιέχουν φυτικές ίνες, χωρίς να το συνειδητοποιείτε καν. Για παράδειγμα τα ποπ κορν, τα μήλα, το καλαμπόκι είναι τρόφιμα που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, τα οποία δεν είναι μόνο νόστιμα, αλλά είναι και εξαιρετικά σημαντικά για την γενική σας υγεία.

Τι είναι οι φυτικές ίνες και ποιες οι κατηγορίες υπάρχουν;

Οι ίνες που προέρχονται από φυτικά τρόφιμα όπως φασόλια, φρούτα, λαχανικά, δημητριακά και ξηρούς καρπούς, είναι ένας τύπος υδατανθράκων, ο οποίος σε αντίθεση με το άμυλο, δεν αφομοιώνεται σε σάκχαρα για ενέργεια. Οι ίνες περνούν μέσα από τα έντερα χωρίς να υποστούν αφομοίωση.

Οι ίνες χωρίζονται σε δύο τύπους. Οι διαλυτές ίνες και οι αδιάλυτες ίνες. Οι διαλυτές ίνες, όπως φανερώνει και το όνομα τους, διαλύονται στα υγρά, σχηματίζοντας ένα υλικό που μοιάζει με ζελέ στο πεπτικό σύστημα. Αυτές οι ίνες είναι πολύ βοηθητικές στην επιβράδυνση της πέψης. Από την άλλη, οι αδιάλυτες ίνες δεν διαλύονται στα υγρά, οπότε συσσωρεύονται στα κόπρανα. Αυτές οι ίνες βοηθούν την τροφή να κινηθεί μέσω του πεπτικού συστήματος με περισσότερη ευκολία.

Γιατί είναι σημαντική η κατανάλωση ινών;

Οι ιδιότητες των ινών έχουν πολύ μεγάλο αντίκτυπο στην καλή υγεία των ανθρώπων, αποτρέποντας ασθένειες και βελτιώνοντας την συνολική ποιότητα ζωής. Πιο κάτω αναφέρονται μερικά από αυτά τα ευεργετικά αποτελέσματα των ινών.

1. Κανονική λειτουργία του εντέρου

Οι αδιάλυτες ίνες, που βρίσκονται στα περισσότερα δημητριακά, λαχανικά και τα όσπρια, βοηθούν τα κόπρανα να κινούνται μέσω των εντέρων με περισσότερη ευκολία, οπότε ανακουφίζουν από θέματα δυσκοιλιότητας. Αυτό είναι βοηθητικό για όλους τους ανθρώπους, αλλά είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για άτομα που πάσχουν από διαταραχές του εντέρου, όπως το IBS με δυσκοιλιότητα.

2. Μείωση «κακής» χοληστερίνης

Τα υψηλά επίπεδα «κακής» χοληστερίνης LDL, αυξάνουν τον κίνδυνο αθηροσκλήρωσης. Αυτή η βλάβη που παρατηρείται στα αιμοφόρα αγγεία, πιέζει την καρδιά και μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακές παθήσεις, καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.  Οι διαλυτές ίνες, που βρίσκονται κυρίως στη βρώμη, τα φασόλια και ορισμένα λαχανικά, αποδεδειγμένα μειώνουν τα επίπεδα της κακής χοληστερίνης, οπότε και τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

3. Οι ίνες κάνουν το γεύμα σας πιο χορταστικό

Επειδή οι φυτικές ίνες επιβραδύνουν την πέψη, κάνουν τους ανθρώπους να νιώθουν πιο χορτασμένοι για αρκετό χρονικό διάστημα. Αυτός είναι και ο λόγος που το πλιγούρι βρώμης φαίνεται πιο χορταστικό από μια φρυγανιά λευκού ψωμιού.

4. Οι ίνες βελτιώνουν τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα

Οι ίνες, όπως είπαμε και πιο πάνω, επιβραδύνουν την πέψη. Αυτή η επιβράδυνση βοηθά και στη διαχείριση των επίπεδων γλυκόζης στο αίμα.  Αντίθετα, τα άμυλα και τα σάκχαρα χωνεύονται γρήγορα από το σώμα και μπορούν να προκαλέσουν ξαφνική αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Ο κακός έλεγχος της γλυκόζης στο αίμα αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Με απλά λόγια, σύμφωνα με ερευνητικά στοιχεία, η διατροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2, σε σύγκριση με μια διατροφή που περιέχει ελάχιστες φυτικές ίνες.

Συμπερασματικά

Οι ειδικοί συνιστούν την πρόσληψη 25 – 30 γραμμάρια φυτικών ινών καθημερινά, ωστόσο, πριν αποφασίσετε να πάρετε συμπληρώματα ινών, πρέπει να γνωρίζετε ότι μελέτες έχουν διαπιστώσει πως οι απομονωμένες ίνες, από ένα συμπλήρωμα για παράδειγμα, αντί από τα φασόλια, δεν έχουν τα ίδια ισχυρά οφέλη για την υγεία. Είναι λοιπόν καλύτερο να λαμβάνετε ίνες μέσω της διατροφής σας, η οποία παράλληλα θα σας προσφέρει και μια ποικιλία βιταμινών και ανόργανων συστατικών που, επίσης, βοηθούν στην καλή λειτουργία του οργανισμού.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι