Τι αισθάνεσαι;

Ψυχική υγεία

Μπορεί ένα συμπλήρωμα διατροφής να μειώσει τα συμπτώματα κατάθλιψης;

Upset teen suffering school bullying, dysfunctional family, depression concept | © motortion | Dreamstime Stock Photos

Υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που αποφεύγουν την λήψη αντικαταθλιπτικών για τη θεραπεία της ήπιας ή της μέτριας κατάθλιψης, διότι ενδεχομένως να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος των συνταγογραφούμενων αυτών φαρμάκων ή επειδή ανησυχούν πως θα πρέπει να τα λαμβάνουν εφ’ όρου ζωής και για τις παρενέργειες τους. Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, στρέφονται σε άλλες επιλογές, όπως τα συμπληρώματα, τα οποία παρόλο που αποτελούν μια ασφαλή επιλογή, ο κάθε άνθρωπος πριν τα χρησιμοποιήσει θα πρέπει να συμβουλευτεί τον γιατρό του.

Ποια συμπληρώματα μπορούν να ανακουφίσουν από συμπτώματα κατάθλιψης;

Οποιοδήποτε από τα παρακάτω συμπληρώματα μπορεί να ανακουφίσει από συμπτώματα κατάθλιψης σύμφωνα με τους ειδικούς:

  • Ιχθυέλαιο. Τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός και οι σαρδέλες είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία είναι ένα βασικό δομικό στοιχείο των μεμβρανών των νευρικών κυττάρων και είναι σαφώς απαραίτητα για την υγιή λειτουργία του νευρικού συστήματος, την καταπολέμηση της φλεγμονής και την μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης. Στην περίπτωση, λοιπόν, που πιστεύετε ότι τα ωμέγα-3 που εξασφαλίζετε από την διατροφή σας δεν είναι αρκετά, τότε μπορείτε να τα ενισχύσετε με ένα συμπλήρωμα ιχθυελαίου.
  • Μεθυλοφυλικό. Το μεθυλοφυλικό είναι μια μορφή της βιταμίνης Β, το οποίο βοηθά στη διάσπαση του αμινοξέος ομοκυστεΐνη. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης στο αίμα σχετίζονται με την κατάθλιψη (καθώς και με την άνοια, τις καρδιακές παθήσεις και τα εγκεφαλικά επεισόδια). Άρα το μεθυλοφυλικό βοηθά στην περαιτέρω διάσπαση της ομοκυστεΐνης, καταπραΰνοντας συμπτώματα κατάθλιψης.
  • Ν-ακετυλοκυστεΐνη. Αυτή η ουσία είναι πρόδρομος της αντιοξειδωτικής γλουταθειόνης, η οποία εξουδετερώνει ασταθή και δυνητικά τοξικά μόρια στο σώμα. Η Ν-ακετυλοκυστεΐνη καταπολεμά την φλεγμονή και προωθεί την υγιή σηματοδότηση των νευρικών κυττάρων.
  • S-αδενοσυλμεθειονίνη (SAMe). Αυτή η ένωση παράγεται φυσικά στο σώμα και συμμετέχει στη σύνθεση των ορμονών και των νευροδιαβιβαστών, των χημικών, δηλαδή, ουσιών που στέλνουν μηνύματα από νεύρο σε νεύρο στον εγκέφαλο.
  • Το βαλσαμόχορτο. Το βαλσαμόχορτο προέρχεται από ένα λουλούδι, το Hypericum perforatum και χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες στην Ευρώπη για τη θεραπεία της κατάθλιψης. Ωστόσο, λόγω του ότι το βαλσαμόχορτο πιστεύεται ότι είναι υποκινητής της σεροτονίνης, δεν πρέπει να συνδυάζεται με αντικαταθλιπτικά και ειδικά με αντικαταθλιπτικά που περιέχουν σεροτονίνη.
  • Βιταμίνη D. Ο εγκέφαλος έχει υποδοχείς για τη βιταμίνη D σε περιοχές που εμπλέκονται στην κατάθλιψη, όπως ο προμετωπικός φλοιός, άρα τα ικανοποιητικά επίπεδα βιταμίνης D στον εγκέφαλο καταπραΰνουν την κατάθλιψη. Μάλιστα, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η βιταμίνη D, εμπλέκεται στην υγιή παραγωγή νευροδιαβιβαστών.

Είναι ασφαλής και αξιόπιστη η χρήση συμπληρωμάτων;

Ενώ είναι εύκολο να πάτε στο φαρμακείο της γειτονιάς σας και να αγοράσετε ένα μπουκαλάκι συμπληρώματα, είναι δύσκολο να γνωρίζετε εάν τα χάπια αυτά θα λειτουργήσουν πραγματικά. Το πρόβλημα αυτό, προκύπτει από το γεγονός ότι η FDA δεν ρυθμίζει την παρασκευή μη συνταγογραφούμενων συμπληρωμάτων, οπότε οι κατασκευαστές δεν χρειάζεται να αποδείξουν ότι τα συμπληρώματα αυτά είναι αποτελεσματικά. Επιπρόσθετα, δεν υπάρχουν πολλά αποδεικτικά στοιχεία για κάποια συμπληρώματα, πράγμα που σημαίνει ότι οι παρενέργειες τους είναι άγνωστες και ότι δεν υπάρχουν σταθερά δεδομένα που να δείχνουν ότι μειώνουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

Ωστόσο, παρόλο που η έρευνα είναι πολύ περιορισμένη και οι υπάρχουσες μελέτες έχουν καταλήξει σε μεικτά αποτελέσματα, υπάρχουν κάποια ενθαρρυντικά συμπεράσματα που υποδηλώνουν ότι ορισμένα συμπληρώματα βελτιώνουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Για παράδειγμα, μια επισκόπηση μελετών που πραγματοποιήθηκε το 2016 και δημοσιεύτηκε στο American Journal of Psychiatry, αναφέρει ότι η χρήση μεθυλοφυλλικού οξέος, ωμέγα-3 και βιταμίνης D, μειώνει τα συμπτώματα κατάθλιψης. Μια άλλη ανασκόπηση πέντε τυχαιοποιημένων μελετών, που δημοσιεύθηκε το 2016 στο The Journal of Clinical Psychiatry, έδειξε ότι η Ν-ακετυλοκυστεΐνη, επίσης καταφέρνει να μειώσει τα συμπτώματα κατάθλιψης.

Με ποιους άλλους τρόπους μπορεί να καταπολεμηθεί η κατάθλιψη;

  • Άσκηση. Ο γρηγορότερος ρυθμός της καρδιάς και των πνευμόνων που παρατηρείται κατά την άσκηση, βοηθάει στην αύξηση της ροής του αίματος στον εγκέφαλο, γεγονός που ενθαρρύνει τον εγκέφαλο να αυξάνει τα νευρικά κύτταρά του. Και οι δύο αυτές επιδράσεις, κάνουν τα νεύρα πιο υγιή και μάλιστα μερικοί άνθρωποι με ήπια κατάθλιψη χρειάζονται μόνο την άσκηση για να την καταπολεμήσουν. Οι ειδικοί συστήνουν μια καθημερινή βόλτα για 30 περίπου λεπτά, σε γρήγορους ρυθμούς για ενίσχυση της διάθεσης.
  • Διατροφή. Η υγιεινή διατροφή σχετίζεται με την καλύτερη διάθεση και τον χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης. Αποφύγετε, λοιπόν, τα πρόχειρα και μεταποιημένα τρόφιμα και επικεντρωθείτε σε άπαχες ζωικές πρωτεΐνες (όπως ψάρια ή πουλερικά), φρούτα και λαχανικά, καρύδια, όσπρια (μπιζέλια και φασόλια) και σπόρους.
  • Διαλογισμός. Πολλές μελέτες έχουν συνδέσει το διαλογισμό με καλύτερη διάθεση και μειωμένο άγχος και κατάθλιψη.

Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας

Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι πριν χρησιμοποιήσετε κάποιο συμπλήρωμα, θα πρέπει πρώτα να μιλήσετε με τον γιατρό σας, με τον οποίο θα συζητήσετε όλες τις επιλογές που έχετε για να αποφύγετε την οποιαδήποτε παρενέργεια εάν λαμβάνετε και άλλα φάρμακα.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend