Αίμα

Νέες κατευθυντήριες γραμμές για την υψηλή αρτηριακή πίεση

Το Αμερικανικό Κολέγιο Καρδιολογίας και η Αμερικανική Ένωση Καρδιάς, τράβηξαν την προσοχή των γιατρών της πρωτοβάθμιας φροντίδας, όταν κυκλοφόρησαν τις ενημερωμένες οδηγίες που αφορούν την αρτηριακή πίεση. Παραδοσιακά, ο ορισμός της διάγνωσης της υψηλής αρτηριακής πίεσης και η διαδικασία λήψης αποφάσεων για τη θεραπεία της, ήταν αρκετά εξατομικευμένες. Ωστόσο οι νέες οδηγίες είναι αυστηρότερες και συνοδεύονται από σταθερή έρευνα, υλικοτεχνική καθοδήγηση και χρήσιμες στρατηγικές διαχείρισης.

Με βάση τις νέες συστάσεις, πότε έχετε κανονική πίεση και πότε υπέρταση;

Οι νέες οδηγίες, αναφέρουν ότι η κανονική αρτηριακή πίεση είναι κάτω από 120/80, ενώ προηγουμένως το κανονικό ήταν κάτω από 140/90 (όλοι οι αριθμοί αναφέρονται σε mm Hg, ή χιλιοστά υδραργύρου).

Πλέον, η αυξημένη αρτηριακή πίεση (χωρίς διάγνωση υπέρτασης) είναι συστολική αρτηριακή πίεση (ο κορυφαίος αριθμός) μεταξύ 120 και 129. Αυτό παλαιοτέρα αποτελούσε μια αόριστη κατηγορία που ονομαζόταν «προ-υπέρταση».

Η υψηλή αρτηριακή πίεση σταδίου 1 (διάγνωση υπέρτασης), είναι πλέον συστολική αρτηριακή πίεση μεταξύ 130 και 139 ή διαστολική αρτηριακή πίεση μεταξύ 80 και 89 (ο κατώτερος αριθμός).

Η υψηλή αρτηριακή πίεση σταδίου 2 κυμαίνεται πλέον πάνω από 140 συστολική ή 90 διαστολική.

Πώς γίνεται η σωστή μέτρηση της αρτηριακής πίεσης;

Οι σωστές μετρήσεις της αρτηριακής πίεσης πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον δύο προσεκτικές μετρήσεις, σε δύο διαφορετικές στιγμές.

Τι σημαίνει προσεκτική μέτρηση; Οι νέες οδηγίες παρέχουν έναν οδηγό έξι βημάτων για το πώς ακριβώς γίνεται η σωστή μέτρηση της αρτηριακής πίεσης, η οποία, βεβαίως, είναι απολύτως απαραίτητη.

Οι περισσότεροι ασθενείς λαμβάνουν την πρώτη μέτρηση της αρτηριακής τους πίεσης αμέσως μετά την βόλτα τους ή μόλις πιούν έναν καφέ ή κάποιο άλλο ποτό που περιέχει καφεΐνη. Ενώ οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ψευδώς αυξημένη μέτρηση, είναι πλέον και επίσημα μια κακή τεχνική μέτρησης.

Οι νέες οδηγίες ενθαρρύνουν την επιπρόσθετη παρακολούθηση της αρτηριακής πίεσης με μια φορητή συσκευή που κάνει συνεχώς μετρήσεις. Αυτή η επιπρόσθετη παρακολούθηση μπορεί να βοηθήσει στην εξάλειψη της καλυμμένης υπέρτασης (όταν η αρτηριακή πίεση είναι φυσιολογική στο ιατρείο, αλλά υψηλή τις υπόλοιπες ώρες) ή υπέρταση του συνδρόμου της λευκής ρόμπας (όταν η αρτηριακή πίεση είναι υψηλή στο ιατρείο, αλλά κανονική τις υπόλοιπες ώρες).

Υπάρχουν επίσης σαφείς, χρήσιμες οδηγίες για τη μέτρηση της αρτηριακής πίεσης με πιεσόμετρο στο σπίτι. Επιπρόσθετα, δίνονται συστάσεις αναφορικά με το πότε δεν πρέπει να ελέγχει κάποιος την αρτηριακή του πίεση (εντός 30 λεπτών από την ώρα που κάπνισε, ήπιε καφέ ή ασκήθηκε), όπως και οδηγίες για σωστή μέτρηση (ο ασθενής πρέπει να κάθεται άνετα και να χρησιμοποιεί το σωστό μέγεθος πιεσόμετρου). Σημειώνεται ότι το πιεσόμετρο που χρησιμοποιείται στο σπίτι, πρέπει πρώτα να ελεγχθεί από έναν γιατρό για την ακρίβεια του.

Πότε πρέπει να λαμβάνει κάποιος φάρμακα με βάση τις νέες συστάσεις;

Οι κατευθυντήριες γραμμές αναφέρουν πολύ ξεκάθαρα, ότι η θεραπεία πρώτης γραμμής αφορά την διατροφή και τις αλλαγές στον τρόπο ζωής και μόνο όταν η αρτηριακή πίεση δεν αλλάζει, πρέπει να καταφεύγουμε στα φάρμακα. Η απόφαση αυτή βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε γεγονότα και στατιστικά στοιχεία.

Για την κατηγορία αυξημένης αρτηριακής πίεσης, τα φάρμακα δεν συνιστώνται. Αντίθετα, υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος παρεμβάσεων χωρίς φάρμακα, που βασίζονται σε αποδεικτικά στοιχεία. Ποιες είναι αυτές οι παρεμβάσεις; Μια δίαιτα που περιλαμβάνει πολλά φρούτα και λαχανικά (όπως η δίαιτα DASH, η οποία είναι υψηλή σε περιεκτικότητα καλίου), μειωμένο αλάτι και ελάχιστα ανθυγιεινά λίπη, μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση. Επίσης η περισσότερη άσκηση, η απώλεια βάρους (εάν κάποιος είναι υπέρβαρος ή παχύσαρκος) και η μειωμένη κατανάλωση αλκοόλ (όχι περισσότερα από δύο ποτά την ημέρα για άνδρες και όχι περισσότερα από ένα για γυναίκες) είναι παρεμβάσεις που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Σημειώνεται ότι ακόμη και η απλή αλλαγή της διατροφής είναι σε θέση να μειώσει την συστολική αρτηριακή πίεση έως και 11 βαθμούς και κάθε επιπλέον υγιεινή συνήθεια μπορεί να την μειώσει έως και 4-5 βαθμούς.

Για άτομα με υπέρταση σταδίου 1 που δεν έχουν καρδιαγγειακή νόσο και διατρέχουν χαμηλό κίνδυνο να εμφανίσουν την πάθηση (κίνδυνος μικρότερος από 10% εντός 10 ετών), οι αλλαγές στον τρόπο ζωής είναι επίσης ο τρόπος για να μειώσουν την αρτηριακή τους πίεση. (Ο κίνδυνος προσδιορίζεται χρησιμοποιώντας μια καλά ερευνημένη, ευρέως χρησιμοποιούμενη φόρμουλα).

Ωστόσο, εάν ένας ασθενής έχει οποιοδήποτε είδος καρδιαγγειακής νόσου και υπέρτασης σταδίου 1 (αρτηριακή πίεση άνω των 130 συστολική ή 80 διαστολική), ή αν δεν έχει υπάρχουσα καρδιαγγειακή νόσο, αλλά έχει σημαντικό κίνδυνο εμφάνισης (κίνδυνος άνω του 10% εντός των επόμενων 10 ετών), τότε συνιστώνται αλλαγές στον τρόπο ζωής σε συνδυασμό με φάρμακα. Επιπρόσθετα, ακόμη και αν κάποιος έχει κίνδυνο μικρότερο από 10%, εάν η αρτηριακή του πίεση είναι πάνω από 140 συστολική ή 90 διαστολική, η οποία πλέον εντάσσεται στην κατηγορία υψηλής αρτηριακής πίεσης σταδίου 2, θα πρέπει επίσης να λαμβάνει φάρμακα.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η θεραπεία της υψηλής αρτηριακής πίεσης;

Οι συγγραφείς των νέων οδηγιών αναφέρουν ότι η υψηλή αρτηριακή πίεση πρέπει να αντιμετωπίζεται χρησιμοποιώντας ομαδική προσέγγιση. Αυτό έχει νόημα, καθώς η επιστήμη υποστηρίζει την εκπαίδευση των ασθενών σχετικά με την αυτοπαρακολούθηση, τη διατροφή και τις αλλαγές στον τρόπο ζωής, καθώς και τη διαχείριση του άγχους. Το Telehealth, αναφέρεται ως μια οικονομικά αποδοτική μέθοδος, συνεχούς παρακολούθησης, που είναι πιο βολική για τους ασθενείς, σε σχέση με τις συχνές επισκέψεις στο ιατρείο.

Και γιατί πρέπει να σας ενδιαφέρουν όλα αυτά;

Πάρα πολλές έρευνες, με την πάροδο του χρόνου, έχουν δείξει μια πολύ σαφή σχέση μεταξύ της υψηλής αρτηριακής πίεσης και των καρδιαγγειακών παθήσεων. Όπως υπογραμμίζουν, μια υψηλότερη συστολική αρτηριακή πίεση κατά 20 βαθμούς και μια υψηλότερη διαστολική αρτηριακή πίεση κατά 10 βαθμούς, σχετίζεται με διπλάσιο κίνδυνο θανάτου από καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο ή άλλη καρδιαγγειακή επιπλοκή (όπως ανεύρυσμα κοιλιακής αορτής ή καρδιακή ανεπάρκεια). Αυτό που πολλοί άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν είναι ότι όσοι επιβιώνουν από αυτά τα συμβάντα, η ζωή τους αλλάζει μόνιμα λόγω αναπηρίας και ιατρικών επιπλοκών.

Συμπερασματικά

Οι νέοι ορισμοί της υψηλής αρτηριακής πίεσης, σημαίνουν ότι ένας μεγάλος αριθμός πληθυσμού θα θεωρηθεί ότι έχει υψηλή αρτηριακή πίεση. Γενικότερα, οι άνθρωποι συμβουλεύονται να παίρνουν φάρμακα για τη μείωση της αρτηριακής τους πίεσης. Ωστόσο, οι αλλαγές στον τρόπο ζωής είναι τα ισχυρότερα φάρμακα. Ακόμα κι αν η αρτηριακή σας πίεση είναι φυσιολογική αυτή τη στιγμή, μπορείτε να αποφύγετε την αύξηση της, αλλάζοντας τον τρόπο ζωής σας. Τρώτε περισσότερα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως και περιορίστε τις τροφές που περιέχουν υψηλά επίπεδα νατρίου και ανθυγιεινά λίπη και να είστε όσο γίνεται πιο ενεργοί σωματικά.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved