Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή

Πρέπει να παίρνω συμπλήρωμα Ω-3;

Spoon vitamins pills omega 3 supplements with blister and petri dish | © Visivasnc | Dreamstime Stock Photos

Περίπου το 10% των Αμερικανών ενηλίκων λαμβάνουν τακτικά συμπλήρωμα ωμέγα-3, παρά την αβεβαιότητα σχετικά με το εάν αυτά τα προϊόντα ανταποκρίνονται πραγματικά στους ισχυρισμούς τους για την υγεία. Αλλά δύο νέες μελέτες που δημοσιεύτηκαν τον Νοέμβριο του 2018 αποσαφήνισαν το ποιος τελικά μπορεί να επωφεληθεί από ωμέγα-3 συμπληρώματα και ποιος όχι.

Η πρώτη μελέτη 

Η πρώτη μελέτη ήταν η μελέτη Βιταμίνης D και Ωμέγα-3, μια μεγάλη πολυετής μελέτη με 25.871 υγιείς ενήλικες, χωρίς ιστορικό καρδιαγγειακής ασθένειας. Η ομάδα είχε ποικίλη φυλετική προέλευση και ήταν αντιπροσωπευτική του γενικού πληθυσμού, λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Dr. JoAnn E. Manson, καθηγητής της ιατρικής.

Οι ερευνητές εξέτασαν, μεταξύ άλλων, εάν μια μέτρια δοσολογία (1 γραμμάριο την ημέρα) ενός συμπληρώματος ωμέγα-3 θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη σημαντικών καρδιαγγειακών συμβάντων, σε σύγκριση με ένα εικονικό φάρμακο (placebo). Τα καρδιαγγειακά επεισόδια περιλάμβαναν όχι μόνο καρδιακές προσβολές, αλλά και εγκεφαλικά επεισόδια και αγγειοπλαστικές διαδικασίες για την απόφραξη αποκλεισμένων αρτηριών.

Συμφωνά με τον Dr. Manson, τα ευρήματα είναι κάπως πολύπλοκα, καθώς δεν δίνουν μια σαφή απάντηση ναι ή όχι. Ορισμένες ομάδες τείνουν να επωφελούνται, ενώ άλλες ομάδες δεν επωφελήθηκαν.

Αν και ένα καθημερινό συμπλήρωμα ωμέγα-3 ενός γραμμαρίου δεν μείωσε σημαντικά τα σοβαρά καρδιαγγειακά επεισόδια σε όλους, υπήρξε μια μείωση κατά 28% των καρδιακών προσβολών. Ενώ το συμπλήρωμα δεν φαίνεται να προστατεύει τους περισσότερους υγιείς ανθρώπους από τα μελλοντικά καρδιακά προβλήματα, ορισμένες ομάδες φάνηκε να ωφελούνται, ιδιαίτερα οι άνθρωποι που έτρωγαν λιγότερο από 1,5 μερίδες ψαριών την εβδομάδα ή δεν έτρωγαν ψάρια καθόλου.

Τα συμπληρώματα φάνηκαν επίσης να ωφελούν τους συμμετέχοντες της Αφρικής, οι οποίοι είδαν μια μείωση 77% στην πιθανότητα εμφράγματος σε σύγκριση με αυτούς που έλαβαν το εικονικό φάρμακο, λέει ο Dr. Manson. Δεν είναι σαφές γιατί επωφελήθηκαν περισσότερο άτομα από αυτήν την ομάδα και χρειάζονται επιπλέον μελέτες για να επιβεβαιωθεί το εύρημα.

Η δεύτερη μελέτη 

Η δεύτερη μελέτη, η οποία ονομάζεται «Μείωση των καρδιαγγειακών επεισοδίων με εικοσαπεντανοϊκό οξύ», περιελάμβανε περισσότερους από 8.000 μεσήλικες και μεγαλύτερους ενήλικες που είχαν αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων και είχαν ήδη παρουσιάσει καρδιαγγειακό επεισόδιο ή είχαν άλλους σημαντικούς παράγοντες κινδύνου.

Σκοπός ήταν να διαπιστωθεί εάν μια καθημερινή υψηλή δόση, 4 γραμμάρια συνταγογραφούμενων ωμέγα-3, θα μπορούσε να προστατεύσει τους συμμετέχοντες από μελλοντικά καρδιαγγειακά συμβάντα, σε σύγκριση με ένα εικονικό φάρμακο. Η μελέτη αυτή, με επικεφαλής τον Dr. Deepak Bhatt, καρδιολόγο και καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, διαπίστωσε σημαντική μείωση κατά 25% του κινδύνου να πεθάνει κάποιος από καρδιακές παθήσεις ή να υποστεί καρδιαγγειακό επεισόδιο σε σχέση με τους ανθρώπους που έλαβαν εικονικό φάρμακο.

Οι υψηλές δόσεις συμπληρωμάτων ωμέγα-3, δεν είναι κατάλληλες για όλους, επειδή δημιουργούν κινδύνους, όπως αιμορραγία ή κολπική μαρμαρυγή. Ωστόσο, ενώ οι υψηλές δόσεις συνδέονται με κάποιο κίνδυνο, τα συνολικά οφέλη από το προϊόν υψηλής δόσης ωμέγα-3 που χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη φαίνεται να αντισταθμίζουν τον κίνδυνο αυτό για άτομα με υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων και ιστορικό ή υψηλό κίνδυνο καρδιαγγειακής πάθησης, τονίζει ο Dr. Manson.

Ποιο είναι το σωστό συμπλήρωμα που μπορώ να πάρω;

Ψάχνετε για ένα συμπλήρωμα ωμέγα-3; Δείτε πιο κάτω τι προτείνουν οι ειδικοί:

  • Μια δόση 1 γραμμαρίου, εκτός εάν ο γιατρός σας συστήσει περισσότερα.
  • Ένας συνδυασμός εικοσαπεντανοϊκού οξέος (EPA) και εικοσιδυαεξανοϊκού οξέος (DHA). Κάθε ένα από αυτά τα λιπαρά οξέα παρέχει διαφορετικά οφέλη για την υγεία.
  • Ένα ποιοτικό συμπλήρωμα. Οι ποιοτικές εταιρείες περιλαμβάνουν τις U.S. Pharmacopeia, NSF International ή ConsumerLab.com.
  • Εάν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων σας είναι υψηλά και έχετε αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Τι σημαίνουν τα ευρήματα της μελέτης στην πράξη;

  • Άτομα με καλή υγεία. Εάν είστε υγιείς και με χαμηλό ή μεσαίο κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις, δεν έχετε ανάγκη από συμπλήρωμα ωμέγα-3, αρκεί να τρώτε συχνά ψάρια, λέει ο Dr. Manson. Θα πρέπει να τρώτε τουλάχιστον δύο μερίδες εβδομαδιαίως λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, ο τόνος ή η ρέγγα. Τα ψάρια αυτά, είναι υψηλά σε δύο διαφορετικά ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και εικοσιδυαεξανοϊκό οξύ (DHA), το καθένα από τα οποία προσφέρει μοναδικά οφέλη για την υγεία.
  • Η λήψη των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων από τα τρόφιμα είναι πάντα προτιμότερη από ένα συμπλήρωμα. Όχι μόνο λαμβάνετε τα θαλάσσια ωμέγα-3 λιπαρά οξέα από τα ψάρια, αλλά μπορείτε επίσης να αντικαταστήσετε τα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα στη διατροφή σας, όπως το κόκκινο κρέας, τα επεξεργασμένα τρόφιμα ή τα επεξεργασμένα δημητριακά.
  • Εάν δεν τρώτε ψάρια, εξετάστε το ενδεχόμενο να πάρετε ωμέγα-3. Τα συμπληρώματα με βάση τα φύκια είναι μια καλή επιλογή, εάν είστε χορτοφάγοι ή αλλεργικοί σε ψάρια. Συζητήστε με τον γιατρό σας για το εάν μπορείτε να πάρετε συμπλήρωμα.
  • Λαμβάνεται ήδη ωμέγα-3; Εάν παίρνετε ήδη συμπλήρωμα ωμέγα-3, δεν χρειάζεται απαραίτητα να το σταματήσετε εκτός εάν σας το πει ο γιατρός σας.
  • Ανεξάρτητα από το αν επιλέξετε ένα συμπλήρωμα ωμέγα-3, θα πρέπει πάντα να προσπαθείτε να ακολουθείτε μια υγιεινή διατροφή. Οι υγιεινές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης της τακτικής σωματικής άσκησης, της υγιεινής διατροφής και της διακοπή του καπνίσματος, θα μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακής νόσου κατά 80%.
  • Καρδιαγγειακοί παράγοντες κινδύνου. Εάν έχετε αυξημένο επίπεδο τριγλυκεριδίων και ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου, μπορεί ο γιατρός σας να σας συστήσει ένα φάρμακο υψηλής δόσης ωμέγα-3. Αυτό ισχύει ακόμα και αν παίρνετε ήδη φάρμακα στατίνης. Το φάρμακο ωμέγα-3 δεν αντικαθιστά τη στατίνη.

Βασικά σημεία των δύο μελετών:

Μελέτη 1η:

Μελέτη Βιταμίνης D και Ωμέγα-3

  • Τα συμπληρώματα ωμέγα-3 πιθανώς δεν θα ωφελήσουν τους ανθρώπους που τρώνε τουλάχιστον 1,5 μερίδες ψαριών την εβδομάδα.
  •  Τα συμπληρώματα ωμέγα-3 μπορούν να ωφελήσουν άτομα που κάνουν χαμηλή κατανάλωση ψαριών.

Μελέτη 2η:

Η μείωση των καρδιαγγειακών επεισοδίων με εικοσαπεντανοϊκό οξύ

  • Αυτό το φάρμακο μπορεί να βοηθήσει στην προστασία ατόμων υψηλού κινδύνου για καρδιαγγειακά επεισόδια.
  • Όσοι το έλαβαν ήταν 25% λιγότερο πιθανό να πεθάνουν από καρδιακές παθήσεις ή να υποστούν καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο ή στηθάγχη.
  • Ήταν επίσης λιγότερο πιθανό να χρειαστεί επέμβαση απόφραξης καρδιακής αρτηρίας
  • Άτομα με υψηλό επίπεδο τριγλυκεριδίων ή άτομα που έχουν υποστεί καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο μπορούν να ωφεληθούν από τη λήψη του προϊόντος.

+ 1 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend