Πρόληψη και θεραπεία

Διαταραγμένο εσωτερικό ρολόι του σώματος: Μπορούν να βοηθήσουν τα πρεβιοτικά;

Πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου για πολλούς λόγους. Το άγχος, η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης και ο πολύς χρόνος μπροστά στο κινητό ή τον υπολογιστή πριν από τον ύπνο, διαταράσσουν τον ύπνο και το εσωτερικό ρολόι του σώματος (κιρκάδιος ρυθμός). Η χρόνια διαταραχή του εσωτερικού ρολογιού είναι επώδυνη για το σώμα και προκαλεί διάφορα προβλήματα υγείας, όπως η υπνηλία, η έλλειψη εγρήγορσης κατά τη διάρκεια της μέρας, καρδιαγγειακές παθήσεις, διαβήτη και παχυσαρκία.

Οι θεραπείες για τους διαταραγμένους κιρκάδιους ρυθμούς, περιλαμβάνουν συνήθως τη χρήση μελατονίνης, την φωτοθεραπεία, την υπνοθεραπεία και διατροφικές αλλαγές. Πολλοί άνθρωποι ωστόσο, παρά τις προσπάθειές τους συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με τον ύπνο τους, ως εκ τούτου ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, το Πανεπιστήμιο Northwestern και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο, συνεργάστηκαν με το Γραφείο Ναυτικής Έρευνας για να διαπιστώσουν εάν τα πρεβιοτικά τρόφιμα μπορούν να ρυθμίσουν το εσωτερικό ρολόι των ανθρώπων και να βελτιώσουν τον ύπνο τους.

Σύμφωνα με την Monika Fleshner, καθηγήτρια φυσιολογίας στο CU Boulder και επικεφαλής ερευνήτρια της μελέτης, «οι γενετικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον κιρκάδιο ρυθμό δεν μπορούν να ελεγχθούν, αλλά υπάρχουν και παράγοντες, όπως η διατροφή, που μπορούν να ελεγχθούν και σε αυτούς πρέπει να εστιάσουμε για την ρύθμιση του κιρκάδιου ρυθμού μας».

Τα πρεβιοτικά τρόφιμα μπορούν να ρυθμίσουν το εσωτερικό ρολόι των ανθρώπων;

Για να απαντήσει στο πιο πάνω ερώτημα, η Fleshner και η ομάδα της συνεργάστηκαν με το Πολεμικό Ναυτικό, επειδή οι ναυτικοί εργάζονται περίεργες ώρες λόγω των ταξιδιών τους, την ίδια ώρα που οι αξιωματικοί υποβρυχίων ενδέχεται να περάσουν εβδομάδες ή και μήνες χωρίς να δουν το φως του ήλιου.

Τα πρεβιοτικά υπάρχουν άφθονα σε πολλές ινώδεις τροφές, όπως τα πράσα, οι αγκινάρες και τα κρεμμύδια, οπότε η ερευνητική ομάδα θέλησε να διερευνήσει το κατά πόσο τα πρεβιοτικά τρόφιμα μπορούν να κάνουν το σώμα ανθεκτικό στην κιρκαδική διαταραχή. Προηγούμενες μελέτες έδωσαν καταφατική απάντηση στο πιο πάνω ερώτημα, ωστόσο, η παρούσα μελέτη έκανε ένα επιπλέον βήμα. Σύμφωνα με την ο Fleshner, τα ευρήματα της μελέτης της υποδηλώνουν ότι προωθώντας και σταθεροποιώντας τα καλά βακτήρια του εντέρου και τους μεταβολίτες που απελευθερώνουν, το σώμα γίνεται πιο ανθεκτικό στην κιρκαδική διαταραχή.

Για να καταλήξουν στο πιο πάνω συμπέρασμα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δύο ομάδες αρουραίων. Στη μια ομάδα έδωσαν τροφές με κανονικές ποσότητες θρεπτικών συστατικών και στην άλλη τροφές εμπλουτισμένες με πρεβιοτικά. Ακολούθως, φρόντισαν να εκθέτουν τους αρουραίους σε ένα κύκλο φωτός – σκοταδιού που να αντιστοιχεί σε ένα ταξίδι 12 ωρών- όπως αυτά του πολεμικού ναυτικού-, μια φορά την εβδομάδα για δύο μήνες. Η ερευνητική ομάδα λοιπόν, διαπίστωσε ότι η δεύτερη ομάδα, φιλοξενούσε στο έντερό της δυο συγκεκριμένα μικρόβια που παρήγαγαν μεταβολίτες που μπορούσαν να τους προστατεύσουν από τις κιρκάδιες διαταραχές.

Περαιτέρω έρευνα

Παρά το γεγονός ότι τα ευρήματα της παρούσας μελέτης είναι ελπιδοφόρα, χρειάζεται περεταίρω έρευνα σε ανθρώπους για να επιβεβαιωθούν. Σημειώνεται ότι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη κλινικές δοκιμές για να διαπιστωθεί εάν η διατροφή που είναι πλούσια σε πρεβιοτικά μπορεί να προστατεύσει από τις κιρκάδιες διαταραχές.

Η Fleshner από την πλευρά της διευκρίνισε ότι οι ποσότητες πρεβιοτικών που χρειάζονται οι άνθρωποι για να επιτευχθεί το πιο πάνω αποτέλεσμα δεν είναι ακόμη γνωστές, αλλά σίγουρα είναι αρκετά μεγάλες. Οι αρουραίοι μπορούσαν να φτάσουν γρήγορα σε ένα επιδραστικό επίπεδο χρήσιμων βακτηρίων του εντέρου που προστατεύουν από τις κιρκάδιες διαταραχές, αλλά κάτι τέτοιο μπορεί να μην ισχύει για τους ανθρώπους, οπότε περαιτέρω έρευνες είναι απαραίτητες.

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Could Prebiotics be the Answer to Body Clock Disruption? https://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20211104/prebiotics-body-clock-disruption-study

Ruminiclostridium 5, Parabacteroides distasonis, and bile acid profile are modulated by prebiotic diet and associate with facilitated sleep/clock realignment after chronic disruption of rhythms https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889159121002701

Clinical Trials: A Guide https://www.webmd.com/a-to-z-guides/clincial-trial-guide-patients

Sleep, Travel, and Jet Lag https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-travel

Better sleep? Prebiotics could help https://www.colorado.edu/today/2020/03/03/better-sleep-prebiotics-could-help

Prebiotics https://www.webmd.com/digestive-disorders/prebiotics-overview

The Power of Circadian Rhythms https://www.webmd.com/balance/features/power-of-circadian-rhythms