Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Άγχος και διαταραχές άγχους

Τι είναι το άγχος;

Το άγχος είναι η φυσιολογική απόκριση του σώματος στο στρες. Είναι ένα αίσθημα φόβου για το τι πρόκειται να συμβεί. Η πρώτη μέρα στο σχολείο, μία συνέντευξη για δουλειά ή μία δημόσια ομιλία προκαλούν άγχος και νευρικότητα στα περισσότερα άτομα.

Όμως, αν το αίσθημα άγχους είναι υπερβολικό, διαρκεί για περισσότερο από έξι μήνες ή παρεμποδίζει την καθημερινή σας ζωή, μπορεί να έχετε μία διαταραχή άγχους.

Τι είναι οι διαταραχές άγχους;

Είναι φυσιολογικό να αισθάνεστε άγχος όταν πρόκειται να μετακομίσετε σε ένα νέο σπίτι, να ξεκινήσετε μία νέα δουλειά ή να περάσετε ένα τεστ. Αυτός ο τύπος άγχους είναι δυσάρεστος, αλλά αποτελεί την κινητήριο δύναμη για να εργαστείτε πιο σκληρά και να επιτύχετε καλύτερα. Το τυπικό άγχος είναι ένα συναίσθημα που εμφανίζεται και υποχωρεί, αλλά δεν παρεμποδίζει την καθημερινή σας ζωή.

Στην περίπτωση μιας διαταραχής άγχους, το αίσθημα φόβου σάς συνοδεύει διαρκώς. Είναι έντονο και μερικές φορές εξουθενωτικό.

Αυτός ο τύπος άγχους σάς αναγκάζει να σταματήσετε πράγματα που απολαμβάνετε. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί να μην είστε σε θέση να μπείτε στο ασανσέρ, να διασχίσετε το δρόμο ή να βγείτε έξω από το σπίτι σας. Αν δεν αντιμετωπιστεί, το άγχος θα επιδεινώνεται.

Οι διαταραχές άγχους είναι η πιο κοινή μορφή συναισθηματικών διαταραχών και μπορεί να επηρεάσουν τον οποιονδήποτε σε οποιαδήποτε ηλικία. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με διαταραχή άγχους από ό, τι οι άνδρες.

Ποιοι είναι οι τύποι διαταραχών άγχους;

Το άγχος αποτελεί μέρος αρκετών διαφορετικών διαταραχών, όπως:

  • Διαταραχή πανικού: βιώνετε επαναλαμβανόμενες κρίσεις πανικού απροσδόκητα. Ένα άτομο με διαταραχή πανικού ζει με το φόβο της επόμενης κρίσης πανικού.
  • Φοβία: υπερβολικός φόβος για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, μια κατάσταση ή δραστηριότητα.
  • Διαταραχή κοινωνικού άγχους: υπερβολικός φόβος ότι θα κριθείτε από τους άλλους σε κοινωνικές περιστάσεις
  • Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή: διαρκείς παράλογες σκέψεις που σας οδηγούν να πραγματοποιήσετε συγκεκριμένες επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές
  • Διαταραχή άγχους αποχωρισμού: φόβος να είστε μακριά από το σπίτι ή τους αγαπημένους σας
  • Διαταραχή άγχους ασθενείας: άγχος αναφορικά με την υγεία σας
  • Διαταραχή μετατραυματικού στρες (PTSD): άγχος που ακολουθεί ένα τραυματικό γεγονός

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα του άγχους;

Κάθε άτομο βιώνει διαφορετικά το άγχος. Το αίσθημα μπορεί να κυμαίνεται από «πεταλούδες στο στομάχι» έως ταχυπαλμία. Μπορεί να αισθάνεστε εκτός ελέγχου, σαν να υπάρχει αποσύνδεση μεταξύ του μυαλού και του σώματος.

Άλλοι τρόποι με τους οποίους το άτομο βιώνουν το άγχος είναι οι εφιάλτες, οι κρίσεις πανικού και επώδυνες συσκέψεις ή μνήμες που δεν μπορείτε να ελέγξετε. Μπορεί να έχετε ένα γενικό αίσθημα φόβου ή ανησυχίας ή να φοβάστε ένα συγκεκριμένο μέρος ή γεγονός.

Συμπτώματα γενικού άγχους περιλαμβάνουν:

Τα συμπτώματα του άγχους που εμφανίζονται σε εσάς μπορεί να είναι τελείως διαφορετικά από τα συμπτώματα σε κάποιο άλλο άτομο. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε όλους τους τρόπους με τους οποίους το άγχος μπορεί να κάνει την εμφάνισή του.

Κρίση άγχους

Τι είναι μία κρίση άγχους;

Μία κρίση άγχους είναι το αίσθημα υπερβολικής ανησυχίας, αγωνίας ή φόβου που σας κατακλύζει. Για πολλά άτομα, μία κρίση άγχους εμφανίζεται αργά και μπορεί να επιδεινωθεί καθώς ένα στρεσογόνο συμβάν πλησιάζει.

Οι κρίσεις άγχους γενικά ποικίλουν και τα συμπτώματα διαφέρουν μεταξύ των ατόμων. Και αυτό διότι πολλά από τα συμπτώματα του άγχους δεν εμφανίζονται σε όλους και δύνανται να αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου.

Και να συμπτώματα μιας κρίσης άγχους είναι τα εξής:

Μία κρίση πανικού και μία κρίση άγχους μοιράζονται ορισμένα κοινά συμπτώματα, αλλά δεν είναι ταυτόσημες.

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες του άγχους;

Οι ερευνητές δεν είναι βέβαιοι για την ακριβή αιτία του άγχους, αλλά ένας συνδυασμός παραγόντων διαδραματίζουν ρόλο. Αυτοί περιλαμβάνουν γενετικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες, καθώς και τη χημεία του εγκεφάλου.

Επιπρόσθετα, οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι περιοχές στον εγκέφαλο που είναι υπεύθυνες για τον έλεγχο του φόβου μπορεί να έχουν επηρεαστεί.

Η τρέχουσα έρευνα εξετάζει βαθύτερα τα μέρη του εγκεφάλου που εμπλέκονται στο άγχος.

Διάγνωση

Υπάρχουν εξετάσεις για τη διάγνωση του άγχους;

Μία μοναδική εξέταση δεν μπορεί να διαγνώσει το άγχος. Αντιθέτως, η διάγνωση του άγχους απαιτεί μία μακρά διαδικασία κλινικών εξετάσεων, αξιολογήσεων της ψυχικής υγείας και ψυχολογικών ερωτηματολογίων.

Κάποιοι γιατροί πραγματοποιούν μία κλινική εξέταση, συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων αίματος ή ούρων, για να αποκλείσουν υποκείμενες ιατρικές παθήσεις που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στα συμπτώματα που βιώνετε.

Θεραπεία

Πώς αντιμετωπίζεται το άγχος;

Μόλις διαγνωστείτε με άγχος, μπορείτε να εξερευνήσετε τις θεραπευτικές επιλογές με τον γιατρό σας. Για κάποια άτομα, η ιατρική θεραπεία δεν κρίνεται απαραίτητη. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής επαρκούν για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων.

Για μέτριες ή σοβαρές περιπτώσεις, ωστόσο, η θεραπεία θα σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τα συμπτώματά σας και να τα διαχειριστείτε την καθημερινή σας ζωή.

Η θεραπεία για το άγχος εμπίπτει σε δύο κατηγορίες: ψυχοθεραπεία και φαρμακευτική αγωγή. Οι συνεδρίες με έναν ψυχολόγο θα σας βοηθήσουν να μάθετε τρόπους και στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους όταν αυτό εκδηλώνεται.

Τα φάρμακα που τυπικά χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση του άγχους περιλαμβάνουν αντικαταθλιπτικά και ηρεμιστικά. Αυτά δρουν για να εξισορροπήσουν τη χημεία του εγκεφάλου, να αποτρέψουν επεισόδια άγχους και να εξαλείψουν τα πιο σοβαρά συμπτώματα της διαταραχής.

Υπάρχουν φυσικές θεραπείες για το άγχος;

Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να ανακουφίσετε μέρος του άγχους που βιώνετε στην καθημερινή σας ζωή. Οι περισσότερες φυσικές θεραπείες αποτελούνται από τη φροντίδα του σώματος, τη συμμετοχή σε υγιείς δραστηριότητες και την εξάλειψη ανθυγιεινών συνηθειών.

Παραδείγματα είναι τα εξής:

  • Επαρκής ύπνος
  • Διαλογισμός
  • Άθληση
  • Ισορροπημένη διατροφή
  • Αποφυγή αλκοόλ
  • Αποφυγή καφεΐνης
  • Τερματισμός του καπνίσματος

Κατάθλιψη

Άγχος και κατάθλιψη

Αν έχετε μία διαταραχή άγχους, μπορεί επίσης να έχετε κατάθλιψη. Παρόλο που το άγχος και κατάθλιψη μπορεί να εμφανιστούν ξεχωριστά, δεν είναι ασύνηθες αυτές οι ψυχικές διαταραχές να εκδηλώνονται μαζί.

Το άγχος μπορεί να είναι σύμπτωμα κλινικής ή μείζονος κατάθλιψης. Ομοίως, η επιδείνωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης μπορεί να πυροδοτείται από μία διαταραχή άγχους.

Τα συμπτώματα και των δύο παθήσεων αντιμετωπίζονται με τις ίδιες θεραπείες: ψυχοθεραπεία (συμβουλευτική), φαρμακευτική αγωγή και αλλαγές στον τρόπο ζωής.

Παιδιά και Έφηβοι

Άγχος και παιδιά

Το άγχος στα παιδιά είναι φυσιολογικό και σύνηθες. Στην πραγματικότητα, ένα στα οκτώ παιδιά βιώνει άγχος. Καθώς, το παιδί μεγαλώνει και μαθαίνει από τους γονείς, τους φίλους και τους δασκάλους του, αναπτύσσει δεξιότητες ώστε να μπορεί να ηρεμεί και να ελέγχει τα αισθήματα άγχους.

Όμως, το άγχος τα παιδιά μπορεί να γίνει χρόνιο και επίμονο και να εξελιχθεί σε μία διαταραχή άγχους. Το ανεξέλεγκτο άγχος θα παρεμποδίζει τις καθημερινές δραστηριότητες και τα παιδιά μπορεί να αποφεύγουν την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους τους ή τα μέλη της οικογένειάς τους.

Τα συμπτώματα μιας διαταραχής άγχους μπορεί να περιλαμβάνουν:

Η θεραπεία του άγχους για τα παιδιά περιλαμβάνει γνωστική συμπεριφοριστική θεραπεία και φαρμακευτική αγωγή.

Άγχος και έφηβοι

Οι έφηβοι έχουν πολλούς λόγους να αγχώνονται. Διαγωνίσματα, εξετάσεις και τα πρώτα ραντεβού κυριαρχούν σε αυτά τα σημαντικά χρόνια. Αλλά οι έφηβοι που αισθάνονται άγχος ή βιώνουν συμπτώματα άγχους τακτικά, μπορεί να έχουν μία διαταραχή άγχους.

Τα συμπτώματα μιας διαταραχής άγχους στους εφήβους περιλαμβάνουν νευρικότητα, ντροπαλότητα, συμπεριφορές απομόνωσης και αποφυγή. Ομοίως, το άγχος στους εφήβους μπορεί να οδηγήσει σε ασυνήθιστες συμπεριφορές. Μπορεί να ξεσπούν, να έχουν μειωμένη απόδοση στο σχολείο, να αποφεύγουν κοινωνικές περιστάσεις ή ακόμη και να καταφύγουν στη χρήση αλκοόλ ή ουσιών.

Για κάποιους εφήβους, η κατάθλιψη μπορεί να συνοδεύει το άγχος. Η διάγνωση και των δύο παθήσεων είναι σημαντική ώστε η θεραπεία να διευθετήσει τα υποκείμενα προβλήματα και να ανακουφίσει τα συμπτώματα.

Οι πιο κοινές θεραπείες για το άγχος στους εφήβους είναι η θεραπεία ομιλίας και η φαρμακευτική αγωγή. Αυτές οι θεραπείες επίσης βοηθούν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων κατάθλιψης.

Στρες

Άγχος και στρες

Το στρες και το άγχος είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος. Το στρες είναι το αποτέλεσμα των απαιτήσεων στον εγκέφαλο ή το σώμα. Μπορεί να προκαλείται από ένα γεγονός ή μία δραστηριότητα που σας προκαλεί νευρικότητα ή ανησυχία. Το άγχος είναι ίδια ανησυχία, ο φόβος ή η δυσαρέσκεια.

Το άγχος μπορεί να είναι αντίδραση στο στρες, αλλά μπορεί επίσης να εμφανιστεί σε άτομα που δεν έχουν προφανή σε στρεσογόνους παράγοντες.

Τόσο το άγχος όσο και το στρες προκαλούν σωματικά και ψυχικά συμπτώματα που περιλαμβάνουν:

  • Πονοκέφαλο
  • Στομαχόπονο
  • Ταχυπαλμία
  • Εφίδρωση
  • Ζάλη
  • Νευρικότητα
  • Μυϊκή τάση
  • Ταχεία αναπνοή
  • Πανικό
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση
  • Τρέμουλο
  • Παράλογο θυμό ή ευερεθιστότητα
  • Αεικινησία
  • Αϋπνία

Δεν είναι κακό το στρες, ούτε και το άγχος. Και τα δύο μπορούν να παρέχουν την απαραίτητη τόνωση για να επιτύχετε πράγματα. Ωστόσο, αν επιμένουν, μπορεί να ξεκινήσουν να παρεμποδίσουν την καθημερινή σας ζωή. Σε αυτή την περίπτωση είναι σημαντικό να αναζητήσετε θεραπεία.

Η μακροχρόνια έκβαση για το άγχος και την κατάθλιψη που δεν αντιμετωπίζονται περιλαμβάνει χρόνια προβλήματα υγείας, όπως καρδιοπάθειες.

Αλκοόλ

Άγχος και αλκοόλ

Αν αισθάνεστε συχνά άγχος, μπορεί να αποφασίσετε ότι ένα ποτό θα χαλαρώσει τα νεύρα σας. Εξάλλου, το αλκοόλ είναι κατασταλτικό. Μπορεί να καταστείλει τη δραστηριότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος, κάτι το οποίο σας κάνει να αισθάνεστε πιο χαλαροί.

Σε κοινωνικές περιστάσεις, το αλκοόλ μπορεί να φαίνεται αυτό ακριβώς που χρειάζεστε για να ηρεμήσετε.

Κάποια άτομα με διαταραχές άγχους καταλήγουν σε κατάχρηση αλκοόλ ή ουσιών σε μία προσπάθεια να αισθανθούν καλύτερα σε τακτική βάση. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει εξάρτηση και εθισμό.

Είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστούν οποιαδήποτε προβλήματα χρήσης αλκοόλ ή ουσιών πριν την αντιμετώπιση του άγχους. Η χρόνια ή μακροχρόνια χρήση μπορεί τελικά να επιδεινώσει την κατάσταση.

Διατροφή

Υπάρχουν τροφές που μπορούν να αντιμετωπίσουν το άγχος;

Η φαρμακευτική αγωγή και η ψυχοθεραπεία χρησιμοποιούνται συχνά στην αντιμετώπιση του άγχους. Αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως επαρκής ύπνος και τακτική άσκηση, μπορούν επίσης να βοηθήσουν. Επιπλέον, ορισμένες έρευνες αναφέρουν ότι κάποιες τροφές μπορεί να έχουν θετική επίπτωση στον εγκέφαλο αν βιώνετε συχνά άγχος.

Αυτές οι τροφές περιλαμβάνουν:

  • Σολωμό
  • Χαμομήλι
  • Κουρκουμά
  • Μαύρη σοκολάτα
  • Γιαούρτι
  • Πράσινο τσάι

Έκβαση

Ποια είναι η έκβαση του άγχους;

Οι διαταραχές άγχους μπορούν να αντιμετωπιστούν με φαρμακευτική αγωγή ψυχοθεραπεία ή συνδυασμό των δύο. Κάποια άτομα που έχουν ήπια διαταραχή άγχους ή φόβο για κάτι που μπορούν να αποφύγουν εύκολα, αποφασίζουν να ζουν με την πάθηση και να μην αναζητήσουν θεραπεία.

Είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι οι διαταραχές άγχους μπορούν να αντιμετωπιστούν ακόμη και σε σοβαρές περιπτώσεις. Παρόλα αυτά, το άγχος συνήθως δεν υποχωρεί και μπορείτε να μάθετε να το διαχειρίζεστε και να ζείτε μία χαρούμενη και υγιή ζωή.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι