Καρδιά και αγγεία

Συμπληρώματα Ωμέγα-3: Προσοχή στη λήψη και τη δοσολογία, δείτε γιατί!

Συμπληρώματα Ωμέγα-3: Προσοχή στη λήψη και τη δοσολογία, γιατί μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων

Μια νέα έρευνα έδειξε ότι η λήψη συμπληρωμάτων ωμέγα-3 σε υψηλές δόσεις, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο μιας κατάστασης που σχετίζεται με ακανόνιστο καρδιακό ρυθμό, που ονομάζεται κολπική μαρμαρυγή (AFib).

Παρόλο που η κολπική μαρμαρυγή δεν είναι απειλητική για τη ζωή, μπορεί εν τούτοις να οδηγήσει σε σοβαρές καρδιαγγειακές παθήσεις, όπως το εγκεφαλικό επεισόδιο και η καρδιακή ανεπάρκεια.

Ορισμένα πρότυπα διατροφής, όπως εκείνα που δίνουν έμφαση στα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, έχουν συνδεθεί με καλύτερη υγεία της καρδιάς και θεωρείται ότι μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Η παρούσα μελέτη ωστόσο, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή την άποψη, τονίζοντας ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 αυξάνουν τον κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής όταν λαμβάνονται σε υψηλές δόσεις.

Τα συμπληρώματα ωμέγα-3 αυξάνουν τον κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής;

Μια νέα μετα- ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Circulation, διαπίστωσε ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 σχετίζονται με ελαφρώς υψηλότερο κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι όσο υψηλότερες ήταν οι δόσεις των ωμέγα-3 που λάμβανε ένα άτομο, τόσο υψηλότερος ήταν και ο κίνδυνος κολπικής μαρμαρυγής.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι ασθενείς που λάμβαναν περισσότερα από ένα γραμμάριο ωμέγα-3 λιπαρά οξέα την ημέρα, διέτρεχαν 49% αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν κολπική μαρμαρυγή.

Η Christine M. Albert, MD, MPH, καθηγήτρια καρδιολογίας, πρόεδρος του τμήματος καρδιολογίας στο Smidt Heart Institute και ανώτερη συγγραφέας της μελέτης, υπογράμμισε ότι η κολπική μαρμαρυγή είναι η πιο κοινή διαταραχή που σχετίζεται με τον καρδιακό ρυθμό, εξηγώντας ότι το 15% των ατόμων 80-85 ετών αναπτύσσουν κολπική μαρμαρυγή. Μάλιστα, δημοσίευσε πρόσφατα μια άλλη μελέτη, η οποία έδειξε ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, ούτε αυξάνουν, ούτε μειώνουν τον κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής. Παρόλα αυτά, άλλες μελέτες έδειξαν ότι τα ωμέγα-3 όντως αυξάνουν τον κίνδυνο, οπότε αποφάσισε να πραγματοποιήσει την παρούσα μετα- ανάλυση για να κατανοήσει το γιατί τα ευρήματα ποικίλουν μεταξύ τους τόσο πολύ.

Η Albert και η ομάδα της, συνέκριναν τα αποτελέσματα επτά τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων μελετών που αφορούσαν τα ωμέγα-3 και την κολπική μαρμαρυγή, διαπιστώνοντας ότι τα αποτελέσματα τους ήταν πολύ διαφορετικά, διότι οι μελέτες χρησιμοποίησαν διαφορετικές δοσολογίες ωμέγα-3. Οι μελέτες που χρησιμοποίησαν 1 γραμμάριο (ή λιγότερο) ωμέγα-3 δεν διαπίστωσαν αυξημένο κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής, ενώ οι μελέτες που χρησιμοποίησαν περισσότερα από 1 γραμμάριο ωμέγα-3, διαπίστωσαν αυξημένο κίνδυνο.

Οι γιατροί πρεπει να συνταγογραφούν ωμέγα-3 στους ασθενείς τους;

Παρόλο που η παρούσα μελέτη δεν μπορεί να αποδείξει ότι τα ωμέγα-3 αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, τα ευρήματα της αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια των γιατρών για την συνταγογράφηση υψηλών δόσεων ωμέγα-3.

Όπως ανέφερε η Albert, η ελπίδα ήταν ότι τα ωμέγα-3 θα μείωναν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν διαπιστώθηκε. Αντίθετα, σε υψηλές δόσεις αυξάνουν ελαφρώς τον κίνδυνο. Νοουμένου όμως, ότι σε υψηλές δόσεις απαιτούν ιατρική συνταγή, οι γιατροί πρεπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.

«Είναι γνωστό ότι οι ασθενείς με κολπική μαρμαρυγή έχουν συνήθως περισσότερες καρδιακές παθήσεις και ότι ζουν λιγότερο από τους ασθενείς που δεν έχουν κολπική μαρμαρυγή. Ως εκ τούτου, η εξεύρεση τρόπων για την μείωση του κινδύνου αποτελεί προτεραιότητα», υπογράμμισε, τονίζοντας ότι είναι προτιμότερο οι γιατροί να συνταγογραφούν χαμηλές δόσεις συμπληρωμάτων ωμέγα-3 και να αξιολογούν προσεκτικά τους κινδύνους και τα οφέλη των υψηλών δόσεων.

Γιατί χρειαζόμαστε τα ωμέγα-3;

Τα ωμέγα-3 υποστηρίζουν την υγεία της καρδιάς, του εγκεφάλου και των ματιών. Επιπρόσθετα, μελέτες έχουν δείξει ότι μπορούν να προστατεύσουν τους ανθρώπους από διάφορες ασθένειες, όπως οι ημικρανίες και να τους βοηθήσουν να ζήσουν περισσότερο.

Ποιοι τύποι ωμέγα-3 υπάρχουν;

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα υπάρχουν σε τρεις διαφορετικούς τύπους:

  • Εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA)
  • Δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA)
  • Άλφα-λινολενικό οξύ (ALA)

Το EPA και το DHA υπάρχουν κυρίως στα ψάρια, ενώ τα ALA αφθονούν σε φυτικές πηγές, ιδιαίτερα στους λιναρόσπορους και τα καρύδια.

Η Αμερικανική Ένωση Καρδιάς (AHA) συνιστά την κατανάλωση δύο μερίδων ψαριών – κυρίως λιπαρά ψάρια- την εβδομάδα, όπως ο σολομός, οι σαρδέλες και ο τόνος.

Ποιος μπορεί να πάρει συμπληρώματα ωμέγα-3;

Πριν αποφασίσετε να πάρετε κάποιο συμπλήρωμα ωμέγα-3, είναι σημαντικό να συζητήσετε πρώτα με τον γιατρό σας.

Να υπενθυμίσουμε ότι η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), δεν εξετάζει τα συμπληρώματα διατροφής για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητά τους και ως εκ τούτου πρεπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί πριν από τη λήψη τους.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Study: High Doses of Omega-3 Supplements May Not Be Heart-Healthy https://www.verywellhealth.com/high-doses-of-omega-3s-may-not-be-heart-healthy-5205691

Blood n-3 fatty acid levels and total and cause-specific mortality from 17 prospective studies https://www.nature.com/articles/s41467-021-22370-2

Cardiovascular Risk Reduction with Icosapent Ethyl for Hypertriglyceridemia https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa1812792

Effect of Marine Omega-3 Fatty Acid and Vitamin D Supplementation on Incident Atrial Fibrillation A Randomized Clinical Trial https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2777469

Alcohol Abuse Increases Risk of Heart Conditions as Much as Other Risk Factors https://www.acc.org/about-acc/press-releases/2017/01/03/15/27/alcohol-abuse-increases-risk-of-heart-conditions-as-much-as-other-risk-factors

Effect of Long-Term Marine Omega-3 Fatty Acids Supplementation on the Risk of Atrial Fibrillation in Randomized Controlled Trials of Cardiovascular Outcomes: A Systematic Review and Meta-Analysis https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.121.055654