Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα

Αρχή Άνοιας: Ζήσε με ασφάλεια μια φυσιολογική ζωή

Έχετε διαγνωστεί με νόσο του Alzheimer πρωίμου σταδίου, αγγειακή άνοια, σύνδρομο Lewy ή ήπια γνωστική δυσλειτουργία (MCI) και ζείτε μόνος; Αν ναι, τότε τις ακόλουθες συμβουλές πρέπει να τις διαβάσετε!

Πώς να ζήσεις μόνος εάν πάσχεις από κάποια γνωστική ασθένεια;

Πολλοί άνθρωποι με άνοια πρωίμου σταδίου, είναι σε θέση ακόμη να διεκπεραιώνουν τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Αλλά αυτό, συμβαίνει τώρα και είναι πολύ σημαντικό να κοιτάξουν το μέλλον, υιοθετώντας στρατηγικές που θα τους διευκολύνουν, και αυτή τη στιγμή, αλλά και τότε που η άνοια θα φτάσει στο σημείο που θα δυσκολεύει την καθημερινή τους ζωή. Πάμε λοιπόν να μάθουμε μερικές από αυτές τις στρατηγικές.

  • Οργανώστε τις ημέρες σας. Καταγράψτε σε μια λίστα όλες της υποχρεώσεις που έχετε σε μια μέρα και τις συναντήσεις σας. Μερικοί άνθρωποι έχουν ένα τραπέζι στην είσοδο του σπιτιού τους, στο οποίο αποθηκεύουν όλα τα σημαντικά αντικείμενα που χρειάζονται καθημερινά, σε αυτό το σημείο, φυλάξτε και τις εν λόγω λίστες.
  • Πληρώστε λογαριασμούς. Ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πληρωμών είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να πληρώσετε σωστά και έγκαιρα τους λογαριασμούς σας. Εάν δεν προτιμάτε κάτι τέτοιο, μιλήστε με κάποιον που εμπιστεύεστε, για να αναλάβει να σας πληρώνει τους λογαριασμούς σας στην ώρα τους.
  • Κάντε τα σωστά ψώνια. Υπάρχουν πολλά καταστήματα που προσφέρουν υπηρεσίες κατ’ οίκον παράδοση τροφίμων με online παραγγελίες ή τηλεφωνικώς, τα οποία αξίζει τον κόπο να χρησιμοποιήσετε. Εάν φτιάχνετε μονοί σας το φαγητό σας, φροντίστε έχετε πάντα στο σπίτι κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα, τα οποία μπορείτε να τα ζεστάνετε γρήγορα στον φούρνο μικροκυμάτων και προϊόντα με τα οποία μπορείτε να φτιάξετε εύκολα φαγητά, όπως ρύζι και μακαρόνια.
  • Λήψη φαρμάκων. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που θα σας βοηθήσουν να λαμβάνετε σωστά τα φάρμακα σας, για παράδειγμα υπάρχουν στα φαρμακεία μερικά κουτάκια στα οποία μπορείτε να τοποθετείτε τα φάρμακα που πρέπει να παίρνετε κάθε βδομάδα ή ανά ημέρα ή μπορείτε να βάζετε υπενθυμίσεις στο κινητό σας. Εάν υπάρχει κάποιος που εμπιστεύεστε και δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε το κουτάκι ή την τεχνολογία, ζητήστε του να σας βοηθά καθημερινά με την λήψη των φαρμάκων σας.
  • Σταματήστε την οδήγηση. Εάν οδηγείτε, είναι καλό να σταματήσετε από πολύ νωρίς και να αρχίσετε να εξοικειώνεστε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αποπροσανατολιστείτε και να χαθείτε.
  • Μετακινηθείτε στο σπίτι με ασφάλεια. Κάνετε μικρές αλλαγές στο σπίτι σας ώστε να δημιουργήσετε ένα ασφαλέστερο περιβάλλον, που θα σας αποτρέψει από ατυχήματα και πτώσεις. Απαλλαγείτε από έπιπλα και στολίδια που δεν χρειάζεστε πρακτικά, ακόμη και από ρούχα και συσκευές, τα οποία μπορείτε βέβαια να χαρίσετε σε κάποια φιλανθρωπική οργάνωση.
  • Αφαιρέστε τα χαλιά. Τα χαλιά αποτελούν μεγάλο κίνδυνο πτώσεων. Αφαιρέστε χαλιά και οτιδήποτε άλλο μπορεί να σας εμποδίσει από το να μετακινήστε με ασφάλεια στο σπίτι σας.
  • Χρησιμοποιείστε σόμπα αυτόματης απενεργοποίησης. Η σόμπες είναι η κύρια αιτία πυρκαγιάς σε ένα σπίτι. Η σόμπα μαγειρέματος πρέπει να απενεργοποιείται ακριβώς όταν τελειώσετε το μαγείρεμα. Υπάρχει όμως μεγάλος κίνδυνος να το ξεχάσετε, οπότε φροντίστε να αγοράσετε μια ηλεκτρική σόμπα που θα απενεργοποιείται μόνη της σε ένα μικρό χρονικό διάστημα για να είστε σίγουροι ότι ακόμη και αν την ξεχάσετε, αυτή θα απενεργοποιηθεί και δεν θα διατρέχετε κανένα κίνδυνο.
  • Χρησιμοποιήστε ιατρικά βραχιόλια αναγνώρισης: Τα ιατρικά βραχιόλια αναγνώρισης, είναι χρήσιμα σε περίπτωση που χαθείτε ή χρειάζεστε βοήθεια.
  • Συσκευές ασφαλείας. Άλλες συσκευές που ενδεχομένως να θέλετε να χρησιμοποιήσετε είναι αισθητήρας πτώσης, κουμπιά κλήσεων έκτακτης ανάγκης και σύστημα εντοπισμού GPS. Ζητήστε από κάποιο φίλο, να σας βοηθήσει με την σωστή ρύθμιση της συσκευής.
  • Αισθητήρες ασφαλείας. Εγκαταστήστε στο σπίτι σας αισθητήρες καπνού και μονοξειδίου του άνθρακα κοντά στην κουζίνα και τα δωμάτια. Να θυμάστε ότι ανά διαστήματα πρέπει να ελέγχετε τις μπαταρίες τους. Βάλτε, λοιπόν μια υπενθύμιση ή ζητήστε από κάποιον να το κάνει για εσάς, τουλάχιστον μια φορά κάθε 6 μήνες.

Πώς να προετοιμαστείτε για το μέλλον εάν έχετε αρχή άνοιας;

Η προετοιμασία για το μέλλον, πιθανώς είναι κάτι που δεν σας απασχολεί αυτή τη στιγμή, όμως είναι καλύτερο να διευθετήσετε τα πάντα (οικονομικά, νομικά, κλπ) τώρα που μπορείτε, παρά αργότερα που δεν θα μπορείτε.

  • Διευθετήστε νομικά και οικονομικά θέματα όσο το δυνατόν συντομότερα. Ζητήστε από τον δικηγόρο σας να διευθετήσει όλες σας τις νομικές και οικονομικές σας εκκρεμότητες και ενημερώστε κάποιον που εμπιστεύεστε για το που έχετε τοποθετήσει τα έγγραφά σας ή δώστε του αντίγραφα. Ενημερώστε, επίσης, τον δικηγόρο και τους δικούς σας ανθρώπους, για τις επιθυμίες σας σχετικά με την μελλοντική σας υγειονομική περίθαλψη.
  • Ενημερωθείτε για τις επιλογές που έχετε για κατ΄ οίκον φροντίδα. Τα μέλη της οικογένεια σας, μπορεί να είναι σε θέση να σας βοηθήσουν με τις καθημερινές σας δραστηριότητες, αλλά τι γίνεται στην περίπτωση που χρειάζεστε περισσότερη φροντίδα; Ενημερωθείτε λοιπόν, για το ενδεχόμενο να προσλάβετε κάποιον προσωπικό βοηθό και μάθετε το κόστος των υπηρεσιών του.
  • Προγραμματίστε το τι θα κάνετε όταν δεν θα μπορείτε να ζήσετε πλέον μονοί σας. Θα έρθει μια στιγμή που θα χρειαστείτε περισσότερη φροντίδα και υποστήριξη. Σκεφτείτε λοιπόν: μπορεί ένα μέλος της οικογένειας σας να ζήσει μαζί σας; Εάν όχι, έχετε ελέγξει τις επιλογές που έχετε για κάποιον επαγγελματία φροντιστή στο σπίτι ή σε κάποια κοινότητα της επιλογή σας; Όλα αυτά, είναι θέματα που πρέπει να σκεφτείτε τώρα που μπορείτε και να ενημερώσετε τους δικούς σας ανθρώπους για τις επιθυμίες σας.
  • Εάν εργάζεστε, μιλήστε με τον εργοδότη σας. Ενημερώστε τον εργοδότη σας για την κατάσταση σας και μιλήστε μαζί του για να προσαρμόσετε την εργασία σας. Σύμφωνα με το Νόμο που αφορά Αμερικάνους με Αναπηρίες, οι εργοδότες που έχουν περισσότερους από 15 υπαλλήλους, υποχρεούνται να παρέχουν ευκολίες σε άτομα με αναπηρίες, όπως προσαρμογή ωραρίου, υπενθυμίσεις από την δουλειά και διαχωρισμό μεγάλων εργασιών σε μικρότερα κομμάτια.
  • Ενισχύστε το Σύστημα Υποστήριξης σας. Το σύστημα υποστήριξης σας μπορεί να αποτελείται, όχι μόνο από την οικογένεια σας, αλλά και από φίλους και επαγγελματίες φροντιστές που μπορούν να σας βοηθήσουν με διάφορους τρόπους.
  • Προσδιορίστε τους ανθρώπους που μπορούν να σας επισκέπτονται τακτικά. Αποθηκεύστε σε προφανή σημείο τα τηλέφωνα και τα ονόματα τους, ώστε να μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί τους ανά πάσα στιγμή.
  • Επισκεφθείτε έναν νευρολόγο για παρακολούθηση της μνήμης, της σκέψης και των ικανοτήτων σας να ολοκληρώνετε τις καθημερινές σας εργασίες. Ζητήστε του περισσότερες οδηγίες για την κατάσταση σας και ρωτήστε τον αν μπορεί να σας επισκέπτεται εκείνος στο σπίτι σας, εάν πλέον σας είναι δύσκολο να το κάνετε εσείς.
  • Ενημερώστε τους γείτονες που εμπιστεύεστε για την κατάστασή σας. Οι γείτονες είναι συνήθως οι πρώτοι που παρατηρούν εάν συμβαίνει κάτι στο διπλανό σπίτι ή αν κάποιος περιπλανιέται χαμένος. Ενημερώστε τους λοιπόν για την κατάσταση σας, για να μπορούν να σας βοηθήσουν εάν χρειαστεί.
  • Ενημερωθείτε για κατ΄ οίκον υποστήριξη από την κοινότητα. Υπάρχουν κοινοτικοί οργανισμοί Γήρανσης που παρέχουν κατ΄ οίκον υποστήριξη σε άτομα που το έχουν ανάγκη. Ενημερωθείτε για αυτούς και επικοινωνήστε μαζί τους.
  • Εξοικειωθείτε με την τεχνολογία. Τα smartphones και τα tablet, θα σας βοηθήσουν να επικοινωνείτε με την οικογένεια σας, ανά πάσα στιγμή μέσω βιντεοκλήσεων. Μάλιστα υπάρχουν και συσκευές που μπορούν να σας βοηθήσουν να βρείτε κλειδιά ή άλλα αντικείμενα που ξεχάσατε που τα βάλατε. Να θυμάστε, η τεχνολογία είναι πολύ βοηθητική, για αυτό φροντίστε να εξοικειωθείτε μαζί της από νωρίς.

Ο σωστός τρόπος διατροφής, η άσκηση και η αλλαγή σε ορισμένες συνήθειες επιβραδύνουν την άνοια;

Έχει αποδειχθεί ότι η σωματική άσκηση, ο καλός ύπνος και η υγιεινή διατροφή, επιβραδύνουν τα συμπτώματα της άνοιας και του Alzheimer. Ακολουθείστε, λοιπόν, τις ακόλουθες συμβουλές:

  • Άσκηση. Δεν χρειάζεται να ξοδέψετε τα χρήματα σας και να γραφτείτε σε ένα γυμναστήριο. Ακόμη και η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα και η κηπουρική, μπορούν να βοηθήσουν. Οι ειδικοί συστήνουν, τόσο αερόβια άσκηση (όπως περπάτημα), όσο και ασκήσεις ενδυνάμωσης (όπως η ανύψωση βάρους).
  • Σωστή διατροφή. Η υγιεινή διατροφή έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει την υγεία της καρδιάς και την υγεία του εγκεφάλου.
  • Καλός ύπνος. Η έλλειψη ύπνου και ο κακής ποιότητας ύπνος, συνδέονται με προβλήματα μνήμης. Προσπαθήστε να κοιμάστε 7 – 8 ώρες κάθε βράδυ.
  • Κοινωνικοποιηθείτε. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι κοινωνικοποίηση, βοηθά στην υγεία του εγκεφάλου. Η συμμετοχή σε μια ομάδα υποστήριξης, οι τακτικές συζητήσεις με κάποιον ή ο εθελοντισμός σε μια κοινοτική οργάνωση, είναι πολύ ευεργετικές πρακτικές.

+ 15 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Tips for Living Alone with Early-Stage Dementia https://www.nia.nih.gov/health/tips-living-alone-early-stage-dementia

Participating in Activities You Enjoy https://www.nia.nih.gov/health/participating-activities-you-enjoy

Healthy Eating https://www.nia.nih.gov/health/healthy-eating

Exercise and Physical Activity https://www.nia.nih.gov/health/exercise-physical-activity

Alzheimer Programs and Support https://www.alz.org/help-support/i-have-alz/programs-support

Alzheimer's Disease Research Centers https://www.nia.nih.gov/health/alzheimers-disease-research-centers

Getting Help with Alzheimer's Caregiving https://www.nia.nih.gov/health/getting-help-alzheimers-caregiving

Getting Started with Long-Distance Caregiving https://www.nia.nih.gov/health/getting-started-long-distance-caregiving

Alzheimer’s and Employment https://www.brightfocus.org/alzheimers/article/alzheimers-and-employment

VA disability compensation https://www.va.gov/disability/

VA nursing homes, assisted living, and home health care https://www.va.gov/health-care/about-va-health-benefits/long-term-care/

Legal and Financial Planning for People with Alzheimer's https://www.nia.nih.gov/health/legal-and-financial-planning-people-alzheimers

Home Safety Checklist for Alzheimer's Disease https://www.nia.nih.gov/health/home-safety-checklist-alzheimers-disease

What Is Alzheimer's Disease? https://www.nia.nih.gov/health/what-alzheimers-disease

What Is Lewy Body Dementia? https://www.nia.nih.gov/health/what-lewy-body-dementia