Διατροφή

Διατροφικό ένστικτο: Τι είναι και πώς επηρεάζει τη διατροφή των ανθρώπων;

Οι άνθρωποι μπορούν να επιλέγουν διαισθητικά τα τρόφιμα τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες του οργανισμού τους σε μικροθρεπτικά συστατικά, χρησιμοποιώντας το διατροφικό τους ένστικτο, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και γνώση. (4 θρεπτικά συστατικά ζωτικής σημασίας για την υγεία)

Τι είναι το διατροφικό ένστικτο και πώς επηρεάζει τη διατροφή των ανθρώπων;

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη κληθήκαν να επιλέξουν τις προτιμήσεις τους ανάμεσα σε μια ποικιλία συνδυασμών τροφίμων, με τους ερευνητές να διαπιστώνουν ότι κατάφεραν χωρίς ιδιαίτερη γνώση να επιλέξουν τα τρόφιμα που ικανοποιούσαν τις απαιτήσεις του οργανισμού τους σε μικροθρεπτικά συστατικά. Συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες επέλεξαν συνδυασμούς τροφίμων που πρόσφεραν ακριβώς τις ποσότητες βιταμινών και μετάλλων που χρειαζόταν ο οργανισμός τους, χρησιμοποιώντας απλώς και μόνο το ένστικτό τους. Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι είναι ικανοί να κάνουν έμφυτα διακριτικές και αποτελεσματικές διατροφικές επιλογές. (Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της λήψης συμπληρωμάτων διατροφής για την υγεία μας;)

Παρόλο που μέχρι σήμερα λίγες διατροφικές μελέτες εξέτασαν την ύπαρξη του διατροφικού ενστίκτου και την επίδρασή του στους ανθρώπους, υπάρχουν αρκετοί ερευνητές που είχαν παρατηρήσει από προηγουμένως στις δικές τους μελέτες το εν λόγω φαινόμενο. Σύμφωνα με τον Morgan K. Hoke, PhD, MPH, επίκουρο καθηγητή βιοπολιτισμικής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, υπάρχουν πολλά ανέκδοτα στοιχεία που δείχνουν ότι οι άνθρωποι λαχταρούν ορισμένα είδη τροφίμων, ανάλογα με το τι χρειάζεται ο οργανισμός τους και αυτό είναι θέμα ενστίκτου.

Για παράδειγμα, «οι αυστηρές διατροφικές πρακτικές που ακολουθεί ο πληθυσμός Κέτσουα που ζει στις ορεινές περιοχές του Περού, σε συγκεκριμένα στάδια της ζωής του, όπως η εγκυμοσύνη και μετά τον τοκετό, κατά την διάρκεια των οποίων καταναλώνονται δημητριακά υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες και άφθονα κρέατα, αποδίδεται στην ενστικτώδη αντίληψη ότι ο οργανισμός κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων έχει αυξημένη ανάγκη για σίδηρο», σημείωσε ο Hoke, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο ότι οι άνθρωποι έχουν εκ φύσεως την «σοφία» να αντιλαμβάνονται τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα τους ανάλογα με την περίσταση και να τα εξασφαλίζουν μέσω συγκεκριμένων τροφών. (Υγιεινή διατροφή: Εξασφαλίστε 10 επιπλέον χρόνια ζωής, προσαρμόζοντας σταδιακά τις διατροφικές σας συνήθειες)

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν την ύπαρξη του διατροφικού ενστίκτου, οι άνθρωποι δεν καταναλώνουν πάντα θρεπτικά συστατικά, κυρίως λόγω διαφορετικών πολιτισμικών, κοινωνικών και εξελικτικών επιρροών. Συγκεκριμένα, τη ίδια ώρα που το διατροφικό ένστικτο, μας ωθεί στα μικροθρεπτικά συστατικά, ταυτόχρονα μας ωθεί και προς τα μακροθρεπτικά συστατικά, όπως οι υδατάνθρακες, το λίπος και οι πρωτεΐνες και αυτό γιατί οι προγονοί μας εξελίχθηκαν σε περιόδους με ασταθείς πηγές θερμίδων. Οπότε εμείς σήμερα, ενστικτωδώς, επιλέγουμε τα μικροθρεπτικά συστατικά, αλλά όταν είναι διαθέσιμα τα μακροθρεπτικά, στρεφόμαστε και σε αυτά. Το ζήτημα όμως, είναι η ισορροπία. (Υγιεινή διατροφή: Πώς να φτιάξετε ένα απλό, «καθαρό» σπιτικό λαδόξιδο)

«Τα τρόφιμα που περιέχουν λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι θα είναι πάντα στις επιλογές μας και οι εταιρείες Fast food το γνωρίζουν αυτό και το εκμεταλλεύονται. Αλλά η κατανόηση του διατροφικού ενστίκτου και του τρόπου που λειτουργεί, μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να κάνουν πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές που θα καλύπτουν υγιεινά τις διατροφικές τους ανάγκες», υπογράμμισαν καταληκτικά οι συγγραφείς της μελέτης. («Πιάτο Υγιεινής Διατροφής»: Οδηγός διατροφής από επιστήμονες του Harvard)

Τι είναι οι διατροφικές ανεπάρκειες;

Ο οργανισμός χρειάζεται μία πληθώρα βιταμινών και μετάλλων, απαραίτητα τόσο για την ανάπτυξή του όσο και για την πρόληψη ασθενειών, τα οποία καλούνται μικροθρεπτικά συστατικά. Είναι στοιχεία που δεν παράγονται φυσιολογικά από τον οργανισμό, γι΄ αυτό πρέπει να λαμβάνονται μέσω της διατροφής. (10 διατροφικές παραδοχές που όλοι οι επιστήμονες επισημαίνουν για την υγεία σας)

Διατροφική ανεπάρκεια υφίσταται όταν το σώμα δεν προσλαμβάνει ή δεν μπορεί να απορροφήσει από τις τροφές την απαιτούμενη ποσότητα ενός θρεπτικού συστατικού. Οι ανεπάρκειες μπορούν να οδηγήσουν σε πολυάριθμα προβλήματα υγείας, όπως πεπτικά προβλήματα, δερματικές διαταραχές, ανώμαλη ανάπτυξη των οστών, ακόμη και άνοια.

Η απαραίτητη ποσότητα του εκάστοτε θρεπτικού συστατικού εξαρτάται από την ηλικία. Στις ΗΠΑ, πολλά από τα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως τα δημητριακά, το γάλα και το ψωμί, είναι εμπλουτισμένα με θρεπτικά συστατικά με στόχο την πρόληψη κάποιας ανεπάρκειας.

Ωστόσο, κάποιες φορές το σώμα αδυνατεί να απορροφήσει τα εν λόγω στοιχεία, ακόμη κι αν τα καταναλώνετε σε επαρκείς ποσότητες. Επομένως, ανεπάρκεια μπορεί να εμφανιστεί σε οποιοδήποτε μικροθρεπτικό συστατικό. (Πρωτεϊνική ανεπάρκεια: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε)

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

You Might Be Better at Picking Nutritious Foods Than You Think https://www.verywellhealth.com/innate-nutritional-wisdom-5270952

Micronutrient Facts https://www.cdc.gov/nutrition/micronutrient-malnutrition/micronutrients/index.html

Understanding the evolution of nutritive taste in animals: Insights from biological stoichiometry and nutritional geometry https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ece3.7745

Micronutrients and food choice: A case of ‘nutritional wisdom’ in humans? https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666322001465?via%3Dihub